• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

blårök

F

F.d. 50078

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato 15
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 jtd
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: contura
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Motor
Hej! Undrar vad det kan vara för fel när man har kört en längre sträcka med normal hastighet och släpper gasen för att motorbromsa till lägre fart för avkörning, när jag därefter ger gas blåryker det stund tills motorn har kommit upp i arbetsvarv, märks inget på varken styrka eller motorgång!Undrar om någon har varit ute för samma fenomen?

F

F.d. 50078

Guest
Hej Tommy! Det skulle jag oxså trott men någon olja försvinner det inte, har gjort så nästan sen han var ny,kör 1500 mil på varje byte,måste ha nåt med bränslet att gjöra?

F

F.d. 50078

Guest
Hej igen Tommy! Kommer du ihåg gamla Franska bilar dom hadde en förmåga att blåröka utan att förbruka någon motorolja,särskilt om dom gått på tomgång en stund,måste ju ha något samband med insprutningen av bränsle.Vi hadde en volvolastbil här på centralen i U-a när den gått på tomgång en stund blev det mörkläggning när den varvades upp,volvoverkstaden hittade aldrig var felet var, den bilen inte populär bland oss som skulle lasta den,osade obränd diselolja!

F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Jag hade samma "problem" med en husbil för några år sedan, det var en bensinare den tog inte heller någon olja mer än normalt.
Verkstaden kollade upp den men hittade inga fel!!! :confused:

/ Pilot

F

F.d. 50078

Guest
Hej Pilot! Idag har jag varit på Fiatverkstan och frågat,dom trodde det kunde vara vevhusventilationen för där sitter eluppvärmningen mellan toppen och luftrenaren eventuell oljedimma går lättaste vägen till turbon,så länge som inte oljan försvinner i motorn är det bara att köra,med andra ord inget att oroa sej för enligt dom?

F

F.d. 29879

Guest
Hej Fiatägare.
Blårök är ju olja som sugs in från mtorn. När du släpper gasen de uppstår ett vacum i insugsröret varvid de kan sugas in från den slutna vevhusventilationen Förslag kolla luftfilter är det tätt byt kolla vevhusventilation. Gör ren slangarna för vevhusventilationen
eventuellt finns de filter eller backventil i systemet.De kan åckså vara turbon som är lite
glapp i lagringen o släpper ut lite olja i insugsröret mindre troligt.Man ser om de är turbon
om de blir olja i slangen till intercolerkylaren.Har den många mil bakom sej kan man misstänka ventilstyrnigarna men då ska den gått långt.Lycka till från Leif Fiat ägare
Ps. Skriv gärna o berätt hur de gick Ds.

F

F.d. 50078

Guest
Hej Leif! och tack för dom goda råden,har nu gjort enligt ditt förslag, bytt alla filter plus olja, fyllde tre-fyra millimeter under max, förut var nivån lite över max kan kanske ha bidragit till lite övertryck i vevhusventilationen?,har nu varit ute en sväng på fyra fem mil,provat med långa motorbromsningar i utförslöp ingen rök!GÅR SOM EN DRÖM!!! Ha dä gött! hälsar Leif

Toppen