• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

BILSTEREO.

Örjan o Helen

HBK Medlem
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2025
Hej, jag köpte en ny bilstereo å den monterades in ( ville ha en med fjärrkontroll) . Därefter gjordes upptäckten att den drog ur strömmen ur bilbatteriet på 5dagar blev batteriet tomt. Vi mätte upp strömmen till stereon å upptäckte att den drog ström hela tiden även om bilen ej användes. Det finns ett minne i apparaten som drar ström hela tiden. Fick en ny apparat av mekonomen men det blir samma sak med den. Fungerar alla stereoapparater likadant eller har nån ett tips på nån , vill helst ha me fjärr. Fransen.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Sv: BILSTEREO.

Hej.
Koppla bilradion till bodelsbatteriet istället så slipper du att vara utan startbatteri om du står stilla utan 230V ett tag. Komplettera med en strömbrytare också annars blir bodelsbatteriet helt tomt när du inte använder bilen. Nackdelen är att radion tappar alla inställningar som du gjort typ stationssökningar m.m. men det är betydligt enklare att göra om dem än att stå utan batteri. Alla bilradioapparater fungerar så numera.

Mvh / Roland

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

En bilstereon skall installeras så att tändningen bryter strömförsörjningen helt. Det finns två pluskablar som skall kopplas rätt. Detta var felkopplat på vår bil (troligen av tillverkaren av husbilen).
Stereon drog 0.7 amp trotts att stereon stängdes av med off knappen.
Jag kopplade om den själv, den får nu ström från bodelsbatteriet via en on/off knapp som gör att den inte drar någon ström under uppställning när man stängt av med knappen.
Dessutom mycket bättre att inte ha den kopplad på bilbatterier som ju inte får tömmas för då blir det alltid problem.

/Leif

Örjan o Helen

HBK Medlem
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2025

Tack för era svar, han som hjälpte mig mätte Åxå å den drog 0.65amp. Vet ej om det beror på att stereon har fjärrkontroll å att det ligger spänning på hela tiden. Men man tycker ju att det borde finnas nån apparat som funkar på rätt sätt . Tydligen fanns inte detta problem på äldre apparater, jag vill helst slippa dra kabel ifrån bodelsbatt.Nyare stereo har minne som konstant ligger å drar lite ström, man undrar hur vanliga bilar klarar batteriproblemet. Fransen.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Prova och mät efter 20-30 minuter. Ibland stängs de inte ner helt förens efter en tid.
Precis som bilelektroniken.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Låter som den drar väldigt mycket även för en stereo med fjärr.
Våran bil har stått som längst 2veckor utan 230 och startar så snällt
bara soppan kommer fram till förgasaren.:)

En bil med dagens teknik drar bara ca15-20mA i låst tillstånd.

Minnet kan ju inte dra 650mA. Det måste vara fel på grejorna eller felkopplat.

Jag har en Andersson men det dumma med den är att fjärren är med IR och
den är väldigt känsligt på var man "siktar".

Tyvärr har jag ingen fakta på hur mycket ström den drar i viloläget.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Går den starta med fjärren trots att tändningen är avstängd ?
I så fall så står den nog i ett " stand-by-läge " vilket betyder att ir/fjärr-funktionen är i gång på stereon.

Kolla i manualen om det finns olika avstängningslägen att ställa in så att tändning av eller avstängningsknappen verkligen stänger ner den helt och att den bara går att starta med tändningen eller manuella knappen på stereon.

Toppen