• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilradioantenn - jordning

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Har tänkt installera en bilradio längst bak i bodelen. Blir nog en aktiv typ hajfena för AM FM DAB som jag tänkte limma fast på taket.

Hur gör jag då med jordningen av antennen som jag antar behövs? Fungerar det om jag fäster en kabel i aluminiumtaket? (Det alternativet kanske faller på korrotion efter några år). Eller kan jag dra en extra jordkabel och fästa i radions chassie som förmodligen bara är jordat mot minuspol?

Eller behövs ingen jordning alls?

Någon som vet?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Man ska normalt inte ha jordningar i bägge ändarna av en skärmad kabel. Normalt är ju alltid minus jordad i chassiet så hela bilen blir ett jordplan. Jag har jobbat en del med kablar högfrekvens för mätningar och man kan få jordströmmar om man jordar i bägge ändar som ger störningar.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Eftersom hajfenan är en "aktiv" antenn, dvs med elektronik så behöver den strömförsörjning.
Förmodligen matas 12 V via koaxkabeln, återledning dvs anslutning till minus sker då via skärmen.
HF jord är något helt annat, skulle antennen behöva HF jord, dvs ett jordplan så skall den monteras på et plåttak, och anslutas till jord vid fästet.
HF jord funkar inte vi koaxen , utan måste vara direkt under antennen.
Huruvida denna aktiva antenn behöver ett jordplan bör dess fäste visa.
Finns något som gör att den ansluter till bilplåten, i så fall är det HF jord och skall då anslutas.
Detta bör framgå att monteringsanvisningen eller handboken till antennen.
HF-jord via koaxen kommer att ge störningar, dvs även koaxialkabeln ner till mottagaren kommer att fungera som antenn, så det mest troliga är att den måste jordas i underlaget, plåten då.

Roysan

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Tack för svaren! Har inte kommit så långt med detta ännu men beställt radio o högtalare; antenn har jag inte beställt än, kanske inte behöver en aktiv antenn men de är ju lite smäckrare.

Om taket på bodelen har jordkontakt får jag undersöka, eller skärmar den av tillräckligt ändå?

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Sen ger ju den aktiva antennen fördelen att den går bättre på långvåg och mellanvåg, än en passiv VHF pinne. Är det av intresse är ju en aktiv antenn en fördel.
Har hajfenan skruvar och kanske taggbrickor så är avsikten att den HF mässigt skall vara ansluten till ett jordplan. Jordplanet är HF jord och behöver inte nödvändigtvis vara likströmsjord.
Återledning av spänningsmatning, dvs minus, sker säkert via koaxen. Men kanske en del sådana antenner har ett ledningspar för 12 Volt extra??

Jag har en magnetfot på taket, för 145 MHz amaörradio, för att få den att fästa har jag en plåtbit, som sitter på bilen alplåt med dubbelhäftande tejp. Den ger nödvändigt jordplan, men ingen kontakt med bilens övriga jord.
Kör jag in under något lågt, exvis taket på bensinstationen välter magnetfoten. Dvs inga skador.

Roysan

Roysan

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Jag monterade en vanlig bilradio i en liten hemmabygd konsol/bokhylla/ prylbricka längst bak mellan sängarna. Antennen blev en enkel sprötantenn som jag satte vertikalt i garaget längs en stötta till ena sängen. Ingen håltagning i taket således Högtalare blev ett par överblivna Bose som jag satte precis under taket vid fotändan. Funkade helt OK med mina enkla krav.

//Michael, medlem

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Ja dagens radiomottagare är mycket bra och med en primitiv, provisorisk antenn hör man ofta väldigt bra.
Enklast är en kvartsvåg lång trådstump som får hänga direkt vid antennjacken.
Radioapparatens hölje utgör då ett primitivt jordplan.

En kvartsvåg beräknar man med aktuell frekvens och radiovågors hastighet, som är lika ljusets.
Dvs i MHz i detta fall 100 MHz, blir det då, 300/100 = 3 meter. En kvartvåg är en fjärdedel av våglängden. Dvs 75 cm
Lyssnar man på P1 300/90,5 = 3,31 meter, kvartingen blir då 82 cm

På bilen är det viktigare med rätt antenn då det händer att man hamnar en bit ifrån sändaren. Samt att elektronik i bilen kan störa, då krävs en kvartsvågsantenn utanpå bilen och utanpå plåten.

Jordplanet, bildar en spegel för kvartsvågsprötet, och därmed blir det en halvvågsantenn på bilen.
En halvvåg matad i mitten passar antennanslutningens anpassning.

Roysan

Toppen