• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilprovningen i maj månad.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
När jag fick årets invitation från Bilprovningen häromdagen så tänkte jag att i år skulle jag för en gångs skull göra besiktningen tidigt och kollade därför på "nätet" om det fanns någon tid i början på maj. Döm om min förvåning när jag erfor att det inte fanns någon ledig tid i vare sig Stenungsund, Uddevalla eller Göteborg i maj. Inte en enda ledig tid trots att jag var beredd att ställa upp när som helst under hela dagen, vilken tid som helst i hela maj.

Lätt irriterad ringde jag upp Bilprovningen och fick faktiskt ganska snabbt tag på en trevlig dam som förklarade att just i maj månad är det väldigt många som har haft körförbud som vill besiktiga sina bilar. Varför det blir så just i maj kunde hon inte förklara riktigt men det kanske det finns någon här på forumet som kan.

Jag har aldrig varit med om något liknande. Det har alltid tidigare gått att få en tid med kort varsel om man var beredd att infinna sig när som helst under dagen alla dagar i veckan.

Förvånad Jappe

F

F.d. 25189

Guest
Sv: Bilprovningen i maj månad.

Hahaha Bokade tid här nu och det fanns gott om tider i Kramfors ;-) Tidigare år har det varit lite svårt i maj men nu va det inga problem har bokat in 2 bilar vara 1 husbil :)

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Åk till bilprovningen i Lysekil!
Fick en tid denna veckan med två dagars varsel! De har även öppet på lördagar!
Julian

Fam Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025

Bokade idag den första lediga tiden i Stenungsund. Det blev den 3 juni. Inte en tid innan.
Det var ju tur att man inte är så kräsen på tiden eftersom sista dagen är den 30 juni.
Vi ställde på bilen i onsdags så nu har säsongen börjat även för oss.
Hoppas att vi ses på vägarna.

F

F.d. 16416

Guest

Kanske dator strul...
Fick samma besked på nätet för min HD...ingen tid förrän långt in i sommaren. Efter kontakt med kundtjänst och sedan av dom med en lokal bilprovning fick jag tid i mitten av maj. Tror tider finns och efter ett samtal med en hjälpsam kundtjänst! Fint ordnat.
Tror datorerna spökar. Ställde på en personbil första maj och den är fortfarande på min sida på Transportstyrelsen som avställd..har efter avi även betalt skatten !
Roadglider

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53009

Guest

Att det är många bilar med körförbud i maj månad kan bero på att många bilar som skulle ha varit på besiktning under vintern stått avställda. Då blir det ju automatiskt körförbud när inställelseperioden gått ut. En husbil kräver ju också en hall med hög takhöjd. Det är nog lättare att få tid för en personbil.

Birger

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Var och besiktigade sonens bil ( personbil) i morse i Varberg.
Sökte tid i går kväll på nätet.
Calle

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hehe, kollade på Bilprovningens sida för en stund sedan och fick en tid i morgon kl. 7.10 i Stenungsund. Tänkte inte på att jag flyttat ifrån Stenungsund, så få se om jag orkar upp så tidigt på morgonen. Avbokningar är nog ganska vanliga verkar det som, för det fanns en ledig tid till.

Glad Jappe

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, jag har den uppfattningen att stationerna "håller" på en del tider till bilfirmor m.m. De tiderna som inte gått åt till dessa stammkunder verkar släppas till oss vanliga kunder tidigt på mornarna, och så naturligtvis återbuden.
Om man har bokat en - första tillgängliga tid - på internet så kan man fortsätta att hålla koll och boka om till en ny tidigare tid utan problem.

JANKRO.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

jag kunde välja på 3st tider i maj ringde den 27-4 stenungsund så nog är det konstigt med tider håkan

F

F.d. 3297

Guest

Som tidigare skrivits i "snöret" så är det många "vintersovare" som vill
komma igång i maj, och "skitnödiga" är dom.

Tillåt mig påpeka att med "rätt slutsiffra" så kan man i lugn och ro boka
en besiktningstid på hösten, efter besiktning ställa av och "sova vinter"
för att i maj, via datorn, ställa på och rulla.
Det är inte så dumt att ha en nolla som slutsiffra. ;)

Hälsningar från "Uggleboet" = UNG 900 ! :p

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Tillåt mig påpeka att med "rätt slutsiffra" så kan man i lugn och ro boka
en besiktningstid på hösten, efter besiktning ställa av och "sova vinter"
för att i maj, via datorn, ställa på och rulla.
Det är inte så dumt att ha en nolla som slutsiffra. ;)

Hälsningar från "Uggleboet" = UNG 900 ! :p
-------------------------------------------------------------------------------------
Till skillnad från min slutsiffra...........en tvåa :mad:. För tidigt att besikta på hösten innan avställning, och körförbud om man väntar med inreggning tills första Maj.

JANKRO.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I Norge kan en etter søknad få en annen besiktings måned enn den som kommer av siste siffer. Selv har jeg en 1 som siste og skulle ha besikting i Januar - har fått dette endre til juni så lenge jeg eier bilen. En kan spørre om det er mulig i Sverige også.

F

F.d. 53009

Guest

Om man har körförbud när man ställer på husbilen gäller följande:

Respittid

Om du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan du i vissa fall få en respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:
Fordonet
  • är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg
  • har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats
  • har varit avställt från och med inställelsemånaden
  • är godkänt vid besiktning, efter föregående inställelseterminens början.
Kontrollbesiktning - Transportstyrelsen

Birger

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej och tack Birger, jag har faktiskt läst det här tidigare men varit lite osäker på hur det går till. Jag trodde nog att man var tvungen att ansöka om respit. Eftersom jag uppfyller alla krav om jag väntar med påställning till första maj är det då så att det är bara att börja köra utan något "specialtillstånd".

JANKRO.

F

F.d. 3297

Guest

Jankro,
jag vill råda dig till att ansöka hos vägverket om en annan
slutsiffra som gäller tidig höst. Du kan ju använda samma
skäl som motorcyklisterna:

< Under vinterhalvåret är det för kallt att vara ute och köra. >

Något som besiktningspersonalen har instämt i, de stackarna
måste ju ut för att provköra. Senast jag "siktade" bågen en
hal vintermånad så påminde det mest om "Mormors lilla kråka ..."! :D

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025

Hade samma problem i Oskarshamn som du Jappe. Fanns ingen tid för min scoter eller för husbilen under hela maj fram tills besiktningstiden gick ut. Ställde mig då på väntelista och se! då fick jag napp på båda fordonen inom två veckor. Så ställ dig på väntelista för återbud är mitt råd.

Gert8

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024

Här på Södertörn dvs Jordbro,Högdalenoch Nynäshamn finns inte någon besiktningstid förrän in i juni. Det blir en hel månads+ väntetid.
Fick bakbromsarna repade igår och sökte på närsomhelst alla dagar men tidigast andra veckan i juni.
Inte bra, tycker det är så hela året.
Gert

Toppen