Ulf Th
HBK Medlem
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: Jumper
Chassietyp: Standard
Motortyp: 115 hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Pössl
Husbilsmodell: 2 Win
Husbilstyp: Skåpvagn
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Elektronik
När jag var hos Bilprovningen förra veckan för besiktning (kostnad 330
fick jag en 2:a. Dom kunde inte köra någon diagnos trots att dom
försökte på tre olika sätt. ”Fordonet har följade fel: EG: 8.2.1.1 Omborddiognossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske.”
Jag körde till verkstaden och bad om råd. Där svarade dom att för att köra diagnos för min bil behövs en ”mellanbox”. Körde till Bilprovningen
och frågade om dom använt, eller visste om att man behövde ”mellanbox”. Dom visste inget och svarade att dom testar endast enligt gällande EU-standard.
Det hela slutade med att jag fick åka till verkstaden där diagnosen gjordes med deras ”mellanbox” och därefter kunde dom ”släcka” 2:an.
Detta innebar en extra kostnad för mig på 533:- (283:- arbete och 250:- Efterbesiktningskostnad).
Detta kommer troligen att upprepas vid besiktningar kommande år.
Vad finns att göra?
Att Bilprovningen använder EU-standard är väl inget att säga om. Men känner någon till ett besiktningsställe där det finns Citroën ”mellanbox”
så att det går att få bilen godkänd direkt?
Finns det en Citroën ”mellanbox” att köpa som jag kan ta med sig till besiktningen?
Ulf
Chassiemodell: Jumper
Chassietyp: Standard
Motortyp: 115 hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Pössl
Husbilsmodell: 2 Win
Husbilstyp: Skåpvagn
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Elektronik
När jag var hos Bilprovningen förra veckan för besiktning (kostnad 330
försökte på tre olika sätt. ”Fordonet har följade fel: EG: 8.2.1.1 Omborddiognossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske.”
Jag körde till verkstaden och bad om råd. Där svarade dom att för att köra diagnos för min bil behövs en ”mellanbox”. Körde till Bilprovningen
och frågade om dom använt, eller visste om att man behövde ”mellanbox”. Dom visste inget och svarade att dom testar endast enligt gällande EU-standard.
Det hela slutade med att jag fick åka till verkstaden där diagnosen gjordes med deras ”mellanbox” och därefter kunde dom ”släcka” 2:an.
Detta innebar en extra kostnad för mig på 533:- (283:- arbete och 250:- Efterbesiktningskostnad).
Detta kommer troligen att upprepas vid besiktningar kommande år.
Vad finns att göra?
Att Bilprovningen använder EU-standard är väl inget att säga om. Men känner någon till ett besiktningsställe där det finns Citroën ”mellanbox”
så att det går att få bilen godkänd direkt?
Finns det en Citroën ”mellanbox” att köpa som jag kan ta med sig till besiktningen?
Ulf