• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Billigt abonnemang

F

F.d. 55488

Guest
Någon som vet vilken operatör som har billigt abonnemang eller kontant-kort till min Android-smartphone?

Detta vill jag ha för att kunna använda den till mer än att ringa med.

Hade tidigare ett vanligt abonnemang hos Comviq som kostade 25 kr/mån såvida jag inte ringde för mer. Detta abonnemang kommer nu att upphöra. Var väl för billigt?

Tacksam för svar. / Per

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Billigt abonnemang

Jag är nöjd med mitt abonnemang från Universal.
18 Kr/mån och samtal för 18 öre/minut. Jag har iofs lagt på så att jag dessutom har obegränsad mobilsurf också för 57 kr tillägg, så totalt betalar jag 75 Kr/månad.

//Stefan

F

F.d. 55488

Guest

Tack, Stefan! Verkar billigt. Ska titta närmare på Universal. / Per

F

F.d. 4220

Guest

Glömde att säga att de kör i Telenors nät, det tycker jag är ett plus.
De har bättre täckning är Tele2, i alla fall där jag rör mig. :)

//Stefan

F

F.d. 55488

Guest

OK! Då var det tecknat och klart. Det blev Universal, 18+57=75 kr/mån. också för mig.

Sen får vi se hur det funkar. Tills dess hoppas jag på det bästa.

Ytterligare ett tack till Stefan för tipset. / Per

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Universal undviker noga att nämna VOIP-samtal.

Har någon provat Viber eller Skype?

F

F.d. 4220

Guest

Jag har inga problem med Viber, dock mest använt chattfunktionen.

Å andra sidan skriver de själva såhär på hemsidan: "Använder du Skype, Viber, FaceTime, Facebook och andra appar? Lyssnar du på Spotify och vill surfa i mobilen utan att oroa dig över kostnaderna? Då är Mobil 57 det självklara valet!"

Det tycker jag låter ganska tydligt... Iofs inte på sidan för mobil 18, men det är sällan olika apner används på samma bolag, så det gäller med största sannolikhet även för mobil 18, med tillägget mobilsurf.
Dessutom är det ingen bindningstid, så är man inte nöjd kan man byta direkt.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hvorfor Mobil 18 + mobilsurf og ikke produktet Mobil 57? Du sparer 18kr pr. mnd om jeg har lest rett. Det står ingen ting om binding på Mobil 57, mulig det er en oppsigelsestid på dette abonnementet.

Vi har selv Mobil 18, men trenger ikke surf på enkle telefoner - mulig jeg og får endre på dette når jeg kommer til Sverige med en Androide (En Huawei med dual-sim som ikke selges i Europa ennå).

F

F.d. 4220

Guest

Hvorfor Mobil 18 + mobilsurf og ikke produktet Mobil 57? Du sparer 18kr pr. mnd om jeg har lest rett. Det står ingen ting om binding på Mobil 57, mulig det er en oppsigelsestid på dette abonnementet.

För att jag räknar med att det lägre minutpriset på mobil 18 gör att månadskostnaden blir lägre i mitt fall. Så vilken som lönar sig bäst beror på hur mycket man använder den som en "vanlig" telefon.
Men båda är väldigt prisvärda.

Enda nackdelen som jag ser det är mobilsurfens hastighet på 1 mbit, som kan ställa till det om man använder mobilsurf hårt. Men det har hittills fungerat utmärkt i min telefon, både direkt och som hotspot för min Tab.

//Stefan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag använder Comviq kontantkort Smart på min iPad vilket innebär 2.91 kr/dag. Visserligen 41 öre dyrare än Universal men utan uppsägningstid och högre hastighet. Eftersom jag inte ringer vanliga samtal med den spelar samtalkostnaden ingen roll.

Det blir Viber för samtal, sms och ibland även mms. Hey Tell till röstmeddelande och walki-talki. Vill jag se hur kompisen har det i Thailand blir det Skype.

Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest

Jag har dåliga erfarenheter när det gäller Tele2. De har helt enkelt dålig täckning så fort man kommer utanför stadskärnor. Telenor är bättre.

Det kan tyckas lite märkligt eftersom de delar 3g nät med Telia, som har erkänt bra täckning. Min teori är att Tele2 sparar in genom att ha lägre sändareffekt, dock är detta inget jag har bevis för. Däremot otaliga exempel där telefoner med Tele2 saknar täckning även om Telia-mobilen bredvid har....

//Stefan

G

GunDogs

Guest

Vi har också dåliga erfarenheter – fast omvänt. Min fru som har Telia på sin jobbtelefon och Telenor på sin iPhone kan i stort sett inte använda dem inomhus i bostaden (funkar utomhus på altanen).

Själv har jag en operatör som använder Tele2:s nät (Sweden 3G) och jag ringer obehindrat i bostaden. Märkligt eftersom både Telia och Tele2 använder samma nät och vi bor centralt i tätort.

Erfarenheten på resande fot är att Telenor oftast är lite bättre än Tele2/Telia, men det finns gott om undantag.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har använt dem alla och märker ingen skillnad vad täckningen beträffar. 3 är dock snabbast.

bild-770209.PNG

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag använder Comviq kontantkort Smart på min iPad vilket innebär 2.91 kr/dag. Visserligen 41 öre dyrare än Universal men utan uppsägningstid och högre hastighet. Eftersom jag inte ringer vanliga samtal med den spelar samtalkostnaden ingen roll.

Det blir Viber för samtal, sms och ibland även mms. Hey Tell till röstmeddelande och walki-talki. Vill jag se hur kompisen har det i Thailand blir det Skype.

Comviq har ändrat prislistan vad beträffar surf på kontankort.
Detta gör att Comviq kontantkort inte längre lämpar sig för surfning.

Nu har Telenor det förmånligaste kontantkortet:

Priser inom Sverige och Telenors nät:
Samtal 0 kr/min
Startavgift samtal 99 öre
SMS 0 kr/st
MMS 0 kr/st

Priser inom Sverige och övriga nät:
Samtal 29 öre/min
SMS 69 öre/st
MMS 1,59 kr/st
Saldobesked 0 kr/st
Samtal till röstbrevlåda 69 öre/min
Samtal till Kundservice 0 kr/min
Videosamtal till alla mobilnät 4,59 kr/st
Mobilsurf med kontantkort 100 kr 9 kr/dygn
Mobilsurf med kontantkort 200 och 500 kr 0 kr i 30 dagar
Startpaket Telenor Kontant 99 kr (0 kr vid beställning på webben)
Belopp att ladda 100 / 200 / 500 kr
Priserna gäller i 30 dagar - varje gång du laddar.

G

Göran & Carola

Guest

Priser inom Sverige och Telenors nät:
Samtal 0 kr/min
SMS 0 kr/st
MMS 0 kr/st

Priser inom Sverige och övriga nät:
Samtal 29 öre/min
SMS 69 öre/st
MMS 1,59 kr/st
Saldobesked 0 kr/st
Samtal till röstbrevlåda 69 öre/min
Samtal till Kundservice 0 kr/min
Videosamtal till alla mobilnät 4,59 kr/st
Mobilsurf med kontantkort 100 kr 9 kr/dygn

Jag har Comviq Kontant Kompis 295:- i min flyer, och har uppfattat att jag har fri surf upp till 1GB/månad.

https://www.comviq.se/files/Comviq_Prisplaner_Kompis.pdf

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har Comviq Kontant Kompis 295:- i min flyer, och har uppfattat att jag har fri surf upp till 1GB/månad.

"Upp till 1 GB, därefter 99 öre/MB, de första 100 MB/dag kostar endast 6 kr. Surf i mobilen inom Sverige ingår utom trafiktyperna IP-telefoni och
fildelning (peer-to-peer)."

Tidigare var det fri surf 0,2 GB/dag eller max 6 kr/dag (6 GB/månad) nu kostar det 6kr/dag för de första 0,1 GB/dag därefter 999 kr/GB.

Alltså en klar försämring och ett försök att vilseleda kunden. Det som förvånar mest är att ingen reporter har uppmärksammat höjningen.

Det skall bli intressant att se hur länge Telenor klarar trycket från övriga operatörer. Initialt blir det säkert många som växlar kontantkort. Jag och mina vänner gör det.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vad Telenor inte nämnde är att hastigheten är urusel: Max 1Mbit/s vilket ofta innebär 0,5-0,7 Mbit/s.

Det duger inte för att surfa med!

Toppen