• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Billiga" produkter från Kina

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: "Billiga" produkter från Kina

Ja, det går nog att bli lurad om man inte tänker sig för och handlar var som helst på internet.
Bäst är nog att handla av försäljare som säljer genom eBay eller liknande för då går det ju inte i princip att bli lurad. Det räcker ju med att några kunder inte är helt nöjda innan det börjar bli besvärligt för säljaren, och dessutom enkelt att kräva pengar tillbaka genom PayPal. Sedan är säljaren snart försvunnen från eBay's sidor.

M.v.h. JANKRO.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: "Billiga" produkter från Kina

Jag fick pengar tillbaka genom VISA då PayPal inte fanns med som valmöjlighet. Fick nämligen helt annan produkt än den jag beställde, förlorade till och med e-mejl kopia och tappade bort leverantörsuppgifter, men hade kvar transaktionsnummer. Jag säger bara tack VISA!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: "Billiga" produkter från Kina

Ja Ebay är säkrare då man riskerar sitt medlemsbetyg, likaså Tradera, dock finns det mycket skräp där också, lite av ett lotteri, men kul.
Däremot Blocket och AliExpress, är mycket mörkare vatten.

Ett roligt exempel är Kinakrafset som annonserades i Aftonbladet m.m. för ca.20 år sedan, en "smart" norrman sålde inomhus-paraboler som ställdes uppe på tjockteven, till svenskar, gick som smör i solsken, han hade även ett armbandsur analog/digital, där visarna var fastlimmade, visade rätt tid 2ggr/dygn :D
Det tog nästan 15år innan en fällande dom kom till skott, och man kunde få tillbaka pengarna ifall nu någon sparat kvittot :swoon:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: "Billiga" produkter från Kina

Inte just exakt denna, men liknande gick jag på för 5-6 år sedan på Ebay.
Jättesmart tyckte jag, köpte den till dottern så hon kunde ladda mobilen när de skulle tälta på en festival, haha.. tror ni det funka, nä just det blev soptunnan efter jag gjort några tappra försök att ladda i/ur den :mad:


[YOUTUBE]bpHPCQ3AghQ[/YOUTUBE]
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: "Billiga" produkter från Kina

Har köpt en del på Ebay med bara två problem, en GPS och ett avgassystem till bilen Fick ganska omgående en ny GPS och behövde inte ens skicka tillbaks den felaktiga. Detsamma med avgassystemet. Brukar annars också köpa lite på tyska Ebay som verkar mer trovärdigt.
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: "Billiga" produkter från Kina

Hej
Jag har handlat en del från Kina, förutom Alliexpress där jag köppt LED slingor med spec våglängd 650 nm röd blå 460 nm till mikroalgprojekt och den plata jag skriver på som är en Pipo m6. Så finns det andra bra sidor.
Bang good. Com , ligt take.com och Gearbest. Com.
Köper aldrig biligt krafs, utan håller mig till de ledande kinesiska tilverkarna.
Mobiltel och plattor: Pipo och Xiaomi
LED: här får man vara lite vaksam, finns många bra tillverkare, bäst är att maila och ställa relevanta frågor om produkten.
Får jag välja, så har jag helre direkt kontakt med leverantören/tillverkaren i kina än någon säljare på diverse sidor som Ebay.
Mvh
Beril
 
Toppen