• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilköp med problem

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jansen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
32879
Medlemskap
2024
Tråden handlade väl inte om mina rättigheter eller skyldigheter utan vad ett ev. ersättningskrav man kunde ställa. Min förhoppning var att jag skulle få ett hum om nivån på ev. ersättning från någon Husbilsklubbmedlem. Nivån på ersättning är väl inget som har med rättskunskap att göra om det inte går till domstol förstås utan mellan köpare och säljare
Återkommer gärna om upplösningen men prisskillnaderna finns ju redan från början.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tråden handlade väl inte om mina rättigheter eller skyldigheter utan vad ett ev. ersättningskrav man kunde ställa. Min förhoppning var att jag skulle få ett hum om nivån på ev. ersättning från någon Husbilsklubbmedlem. Nivån på ersättning är väl inget som har med rättskunskap att göra om det inte går till domstol förstås utan mellan köpare och säljare
Återkommer gärna om upplösningen men prisskillnaderna finns ju redan från början.
Om nu prisskillnaderna redan finns från början så bör det ju inte bli svårt att få fram summan. Värde bil med golvvärme - (minus) Värde bil utan golvvärme = (lika med) Den summa som är en skälig ersättning
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vad står det för beteckning på emblemet där uppe baktill? Om det är en 9000DF du har så är det dubbelgolv som är uppvärmt med vattenburna element i dubbelgolvet. Jag har en 9066DF och hela 90xxDF serien är med uppvärmt dubbelgolv oavsett om det är Truma eller Alde. Jag har även den elektriska golvvärmen men den har jag nästan aldrig använt för den behövs inte och den är bara på 400W så det gör ingen skillnad eftersom dubbelgolvet redan är uppvärmt. Det är en bra vinterbil och vi har åkt året runt i 14 år och 22000 mil.
 

Jansen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
32879
Medlemskap
2024
Vad står det för beteckning på emblemet där uppe baktill? Om det är en 9000DF du har så är det dubbelgolv som är uppvärmt med vattenburna element i dubbelgolvet. Jag har en 9066DF och hela 90xxDF serien är med uppvärmt dubbelgolv oavsett om det är Truma eller Alde. Jag har även den elektriska golvvärmen men den har jag nästan aldrig använt för den behövs inte och den är bara på 400W så det gör ingen skillnad eftersom dubbelgolvet redan är uppvärmt. Det är en bra vinterbil och vi har åkt året runt i 14 år och 22000 mil.
Denna modellen fanns väl inte för 14 år sedan eller? Skilj på vattenburen golvvärme och värme i facken mellan golven där man har tillträde genom luckorna. Jag har också ett element som sitter i det genomgående facket och som är oisolerat.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Kolla med PR husbilar i Sollebrunn, den är säkert såld där från början dom vet exakt hur bilen var utrustad när den föddes. Är den direktimporterad kan ju andra förutsättningar gälla.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.139
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Inte säkert annonsen är till mycket hjälp. Oftast skriver de "med reservation för felskrivningar" i annonsen.
Den friskrivningen gäller inte. Detta har bl.a. Konsumenverket gått ut med, men även MRF

 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Denna modellen fanns väl inte för 14 år sedan eller? Skilj på vattenburen golvvärme och värme i facken mellan golven där man har tillträde genom luckorna. Jag har också ett element som sitter i det genomgående facket och som är oisolerat.
Jodå, Serie 90DF (DF=DoubleFloor) serien kom 2007 och fanns i många varianter men med samma uppbyggnad av golvet fram till 2017 och det du kallar genomgående facket är dubbelgolvet med vatten o avloppstankar frostskyddade. Utrymmet är inte oisolerat men kanske bristfälligt isolerat. Vattenburen golvvärme har aldrig funnits i den serien.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Konsumentlagen är rätt så klar vad som gäller.
Åtgärda felet
Häva köpet
Ekonomisk ersättning för utebliven produkt/värdeminskning

Här kan du läsa allt viktigt:
Om konsumentköplagen - Konsumentverket
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen