• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilens vägmätare eller navigatorns ?

F

F.d. 3581

Guest
Har nu kört den nya bilen 351 mil enligt vägmätaren.
Men navigatorns uppfattning om körd sträcka är 334 mil.
En skillnad på 17 mil.
Är det inte för stor skillnad för att vara en så kort sträcka.
Undrar vem man skall lita på?
Navigatorn borde väl vara sanningen närmast..

Är det någon mer som har samma erfarenhet ?
Dag

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bilens vägmätare eller navigatorns ?

Har du bara mätt sträckan i GPS så verkar det som du ställt in den på "fågelvägen".

Om du har kört sträckan med GPS igång kan det bero på att den tappat satelliterna under vissa sträckor.

Leif & Karin

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
1667
Medlemskap
2025

Hej,
min erfarenhet är att hastighetsmätaren på mina bilar har visat för låga hastigheter, när jag mätt så har skillnaden vid 90 km/t legat på nästan 5 %. Av en händelse verkar din avvikelse också vara i
den storleksordningen, undrar om det finns ett samband? mvh Leif

F

F.d. 3581

Guest

GPS:en har när den har en rutt aktiv alltid varit inställd på kortaste tid.
Färddatorn i GPS:en mäter väl oberoende om jag har en rutt aktiv eller inte?
Annars så borde skillnaden vara betydligt större, skulle jag tro.

Kan det vara så att bilen har en glädjemätare även när det gäller sträcka - inte bara hastighet.
För hastigheten diffar markant.
När GPS:en visar 90, så visar bilens mätare ca 96 !!!!

DS
tillägg:

Intressant är om GPS:en tappar satellitkontakt vid körning på tex en krokig väg några mil.
Dvs fågelvägen är betydligt kortare än krokiga vägen.
Räknar GPS:en då som körd sträcka = fågelvägen - dvs närmaste väg under icke kontakt.
Eller är den så pass intelligent att den räknar enligt kartan, kan man undra.
ds

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 410

Guest

Av alla bilar och motorcyklar jag haft med GPS på (runt 8-9 år) så har alltid fordonets mätare visat 5 - 7 km mer än GPS. Jag tror GPS är den korrekta farten och att biltillverkare, motorcykeltillverkare m.fl medvetet konstruerar fordonen så att dess mätare visar mer än den verkliga farten för att inte drabbas av stämningar och dylikt för att folk åker fast för fortkörning. Många skulle säkert bråka om mätaren bevisligen visar 90 men konstapeln mäter upp 95.

Jag tillhör dom som kör 95 kmt, GPS-fart (mätaren visar strax över 100) och har passerat både poliser och fartkameror utan att något hänt.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Har också råkat ut för detta.
Uppsala - Halmstad, visade GPS 55 mil
medan bilens mätare visade 63 mil.
Samman fenomen vid visad hastighet:
GPS visar 91 km/tim vid 90.
Bilens mätare visar 100 km/tim vid 90.
Vid kontroll med laser visade sig GPS stämma väldigt bra.
Så vid uträknande av bränsleförbrukningen går jag på GPS värde.

mvh
Werner

F

F.d. 3581

Guest

Det var en anmärkningsvärd stor skillnad..
55 mil enligt GPS och 63 enligt bilen.

Tänk om nån smart bilhastighetsmätaretillverkare (långt ord), kunde införa en kalibreringsfunktion för mätaren.
Dvs kör jag en viss sträcka enligt GPS och med viss hastighet så skulle man kunna "lära" bilens mätare vad som är korrekt hastighet o sträcka.

Kör jag 90 enligt GPS:en så trycker jag på en knapp på mätaren som anger för mätaren att nu går det verkligen 90, och inget annat.

Bilens mätare kan väl aldrig visa rätt utan omkalibrering vid däckbyten, etc.
Olika diametrar pga olika lufttryck skapar väl oxå felvisning.

Mvh
Dag

F

F.d. 7282

Guest

Bilens hastihetsmätare måste enl lag visa förmycket.

Skillnaden i körd sträcka kan bero på att kartorna i gpsen är skannade eller vektoriserade , gpsen är däremot exakt.
Har upplevt detta fenomen på sjön, men vet inte om det kan vara samma sak på land

// Pär

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Hej
Eftersom jag håller på med fordonsprovning så hakar jag på här...

Ja det är helt korrekt att en hastighetsmätare får (och bör) visa för mycket. Regelverket säger en feltolerans på 0-10% felvisning.
M.a.o så är toleransen obefintlig på att visa för lite, varför dom flesta biltillverkare lägger sig på ca 5% övervisning.

För våra loggningar av hastighet, acceleration, retardation och körsträckor använder vi GPS, visserligen en lite mera avancerad än dom vi hittar i bilar och handburna.
Men många gånger har vi en vanlig handburen GPS på sidan om som referens för att se att allt funkar, och min erfarenhet är att dom visar alldelser förträffligt rätt både vad avser hastighet och körsträcka.

Vägmätare och hastighetsmätaren går ju f.ö också på växellådan, så har man drevat om bilen får man nog (?) än mer fel hastighet på mätaren.
Till detta kommer också omkrets på däcken som ju också slår in på felvisningen.

Jag personligen litar helt på GPS'en både vad gäller hastighet och körsträcka.

Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest

Hej, Janne...
Intressant, men vet du hur GPS:en arbetar när den som Gunnar antyder att den tappat kontakten? (Död räkning).

Räknar den på fågelvägen, eller följer den kartans svängar ?

Hälsn.
Dag
ps
tänk om samtliga bilar visade exakt rätt hastighet.....
kanske skulle omkörningsolyckorna minska, eftersom många kör enligt GPS hastighet,
och därmed kör om andra med gamla ånghastighetsmätare.
ds

Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Någon inbyggd felvisning, som för hastighetsmätaren, finns inte för vägmätaren (i varje fall inte för Volvo och säkert ingen annan heller)!

Båda visningarna påverkas givetvis om man använder däck med annan "rullomkrets" än den som standardbilen skall ha i nyskick.
Rullomkretsen kan t.ex variera med nya-/gamla- eller sommar-/vinterdäck, allt för stora skillnader i rullomkrets mellan olika däck som får användas är begränsad till ± 5% (nya däck), finns säkert att läsa om på Vägv. resp bilbesiktn. hemsidor.
/ Hälsn, Bengt

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Hej
Här ger jag mig ut på lite tunnare is.... ;)

En vanlig GPS (utan kartor eller annat) lägger ut "pluttar" allt efter färdvägen och mäter avståndet vartefter mellan dessa (mins inte hur ofta detta sker men det är ofta...)
Ett mindre, eller många små, tappande av satteliter bör inte bli något dramatiskt feltillskott, men det är klart att ett långt "tapp" innebär ju att GPS'en drar rakaste vägen mellan senaste "plutt" och befintlig position.

Vissa bilnavigatorer (alla eller få ??) är ju smarta och följer vägen även då du tappar kontakt (tex i en längre tunnel), men om dom verkligen mäter en sträckan, eller bara visar... ja tyvärr jag har ingen aning.

Däremot åter till "tappa kontakten" hur ofta händer egentligen detta ??
Aldrig skulle jag påstå att man tappar alla sateliter, kanske någon, men inte alla ? Att tappa några sateliter bör då försämra nogranheten från någon meter till 10-talet meter vilket fortfarande inte bör bli dramatiskt.
Klart förståss... om man har en GPS i sin bil som är tokigt installerad (eller bara dålig) och bara får in några (3-5 ?) sateliter och kör så hela tiden så blir säkerligen missvisningen mycket stor också.

Senast ändrad:

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025

Du är har helt rätt i dina funderingar Dag,
Har själv konstaterat skillnaden mellan GPS och hastighetsmätaren (vägmätaren följer säkert hastighetsmätaren), har därför konsekvent kört 60 km/h när det är 50 km/h, 80 km/h när det är 70 km/h, 100 km/h när det är 90 km/h, både med husbilen och "privat bilen" passerat ett antal (alltför många) kamera skåp, är säker på att flertalet varit laddade med kamera, alltför många för att de skulle vara "fulla av andra hastighetsöverträdelser,:wink:
Enligt skriverier i dagspressen skall dessa vara inställda på att "ta hastighetsöverträdelser" på + 6 km/h,
Nu tycker säkert många att jag är en buse, men måste bara få reda på vad som gäller, GPS:en eller hastighetsmätaren,:spinny::spinny::spinny:
Hitintills har GPS:en vunnit !
Hör av mig när jag fått böter hem i brevlådan!
:(
Eller som Andershj skriver, citat:
GPS är den korrekta farten och att biltillverkare, motorcykeltillverkare m.fl medvetet konstruerar fordonen så att dess mätare visar mer än den verkliga farten för att inte drabbas av stämningar och dylikt för att folk åker fast för fortkörning. P.g.a. byte av däck, dimensioner, slitage av däck o.s.v., .
Hälsningar Lennart

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Men att byta drev på 5:an påverkar inte hastighetsmätaren/vägmätaren för givaren sitter rimligen på slutväxeln. I en del fall tar man tydligen signalen från en ABS-givare ute vid drivknuten till hastighetsmätaren.
// GJ

F

F.d. 58573

Guest

Så länge man kör på rak (och någorlunda horisontell) väg torde rimligen GPS i bilen fungera lika bra som på sjön för att kalibrera hastighetsmätaren. Jag har kollat ett flertal bilar under de år jag haft bärbar GPS och i de flesta har hastighetsmätaren visat runt 5 - 10 % för hög fart. Men ett par bilar (Mitsubischi L200 och Subaru Impreza) har visat ett konstant fel runt 5 km/h oberoende av fart och en enda bil (en SAAB 9000) visade helt korrekt fart.

Man kan onekligen bli lite irriterad på självutnämnda poliser som gör sitt bästa för att förhindra omkörningar, sannolikt för att deras hastighetsmätare visar fel.

aake

F

F.d. 3581

Guest

Håller med dig, aake.
Tänk om vi alla kunde enas om att 90 km/tim verkligen är nittio, och inte 83 som en del av våra medtrafikanter kör i pga av bilfabrikörernas ovilja att leverera korrekt visande hastighetsmätare.

Som bilutvecklare/leverantör lägger man uppenbarligen större vikt vid utveckling av styrelektronikprylar för motorn än korrekt hastighetsinformation.
Antagligen säljer man inga bilar på korrekta hastighetsmätare, men troligen på maximalt drag och i övrigt häftig elektronik.

Bara en lite tanke från gärdsgårn...
DS

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det är egentligen varje bilägares skyldighet att kontollera hur mycket felvisning hastighetsmätaren i hans bil har. Men det är tyvärr få som verkligen tar reda på det. Vägverket har fått upp ögonen för att detta skapar en onödig mängd omkörningar.

Långt innan GPS:en fanns kunde man kontrollera hastighetsmätaren genom polisens markeringar i form av "T" och "+" på eller vid vägbanan. Tog det 40 sek på mellan två "T" körde man i 90 km/tim, tog det 36 sek. körde man i 100 km/tim etc. (1 tim = 3600 sek delat med 40 sek ger 90 km/tim)

Även hos Motormännen kunde/kan man få mätaren kontrollerad.

F

F.d. 410

Guest

När vi nu pratar fartkameror så hörde jag för några dagar sedan att dessa kameror mäter hastigheten 70 - 80 meter före kameran. Så när man kommer fram till stolpen är det bara för att bli fotograferad, farten är redan registrerad. Har inte fått detta bekräftat men tycker det låter ganska logiskt.

Det var i alla fall en nyhet för mig och kanske något för många att tänka på.

Personligen ligger jag dock ca 5 över enligt GPS så slipper jag bekymra mig.

Har inte lika bråttom längre som när man var yngre och dessutom vill jag gärna hinna se lite av landskapet jag passerar.

Anders

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej, vill gärna tillföra några synpunkter;
Diffen i vägsträcka mellan din GPS resp bils vägmätare = 5%!

Klart är att bilens vägmätare, under alla omständigheter, registrerat varenda meter som du kört
från start till stopp och det på verkliga/befintliga vägar.

Följande ”förhållanden” kan påverka att Gps’en kortar av sin färdsträcka pga. att GPS’n;
Startar sin mätningen först sedan den ”loggat in i sitt system” och därefter ”upprättat tillförlitlig
satelitkontakt” och därmed hittat sin startposition!

Upprättar sin första lägesbestämning först efter en viss tid, dvs det kan vara svårt att upprätta
satelitkontakt, kan ta upp till flera minuter ibland (efter en skymd nystart)!

Inte alltid har ett perfekt kartmaterial, ibland är man mitt ute på en åker och kör (utan väg),
i verkligheten kör man ju ändå på en befintlig väg (detta även i nylevererade GPS’er)!

Tappar satelitkontakten under körning, räknas enbart fågelvägen i då tillryggalagd sträcka (?)!

Tappar satelitkontakt i tunnlar, avvikelser sker efter plottning som sker med en viss frekvens
per 10 – 20 meter, beroende på GPS system, det innebär att man teoretiskt kortar av körd sträcka
i vissa situationer (spec då man inte kör rakt fram)!

Enda säkra sättet att jämföra bilens vägmätare med GPS’ens är att köra en känd/uppmätt (ex 10 km)
och rak vägsträcka. Baserat på detta kan man då få till stånd en säker kontroll/jämförelse (av sträckan)!
I samma jämförelse kan man även kontrollera differenser i hastigheterna om man klockar verklig
körtid (i viss hastighet), men det kanske kan bli en annan historia!

För min del satsar jag nog på att bilens vägmätare inte är behäftade med så stora differenser som
många tror, om inte standardbilens förutsättningar ändrats, t.ex hjulens rullomkrets.
/ Bengt

Bonzo

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023

Eftersom GPS:en har direktkontakt mellan sändare och motagare undrar jag om det kan bli så mycket fel. Satteliten känner ju av att jag åker in i en tunnel eller liknande och är borta för en stund. Eftersom kartorna är inlagda i alla program så måste väl dom veta att nu är dom inne i en tunnel. Programmen borde klara att se om du kommer ut ur tunneln på normal tid eller inte. De fel ni visat på här har säkert naturliga förklaringar.

Sven-Åke

Toppen