Jonathanhusbil
HBK Intresserad
- Inlägg
- 197
- Kommun
- Sundsvall
Hej,
Jag har bokat tid för verkstad men skulle, om möjligt, vilja ha lite mer på fötterna innan jag åker dit så inget onödigt kopplingsbyte kommer på tal t.ex.
Jag har en Fiat Ducato som har ett par problem som dykit upp nylgien men framförallt ett som tycks mest allvarligt. Det är så att bilen rycker när jag startar från ettans växel, ingen annan växel och ej när jag precis startat bilen och motor/packningar etc är kalla utan då fungerar allt normalt.
Jag har två andra problem också sedan tidigare, det ena är att kopplingspedalen ibland fastnar i mellanläge eller tar i lite tidigt. Detta försvinner i nästa sekund. Det har varit så i ett par månader, huvudcylindern har bytts men det löste ej problemet. Olja läcker ej men har ej bytt slavcylinder. Problemet kommer och går.
Det andra problemet, som jag får för mig kan ha att göra med att bilen rycker på 1'an, har varit i kanske 1 månad nu - När jag vrider på ratten åt båda hållen så gnisslar det, men endast då bilen körts ett litet tag (misstänker någon del så som packning eller dylikt värms upp och börjar då gnissla och ej att det spelar roll ifall motorn är varm eller ej).
Men idag så körde jag ett par mil och trots att det varit varmt ute, packningar & motorn värms upp så lät varken styrservon gnisslande eller ryckig gång vid start på 1'ans växel. Det verkar alltså som att dessa två problem verkar vara både närvarande & frånvarande samtidigt.
Jag har sprayat kring styrservon med silikon och det hjälpte inte, och jag tycker mig ha hört gnisslet också vid gupp & jag skulle därför gissa att det är någonting tokigt längst upp på någon av fjädrarna fram (strut mounts kanske? som är det engelska ordet) Det låter dock från båda sidor när det låter.
Jag undrar alltså om det kan vara någonting med fjädrarna som orsakar även den ryckiga gången ibland när bilen körts ett tag? Det känns ungefär som när man ger för lite gas och bilen ska ge upp, trots att jag ej ger för lite gas och motorn har ej blivit svagare.
Och, framförallt, kan jag utesluta att lamellerna blivit dåliga eller att olja har läckt på lamellerna? Min tanke gällande det är ifall lamellerna hade varit utslitna eller olja läckt på dom så bode jag väl känna det mer eller mindre hela tiden och inte bara ibland? Och när jag läst om folk som fått olja på lamellerna så tycks detta mest urarta sig vid kallstart. Olja blir ju iofs mer lättflytande när det är varmt så det kanske inte är någon nödvändighet.
Ialafall, ett par tips och råd gällande detta hade varit uppskattat. Någon kanske haft liknande problem? Jag kan tillägga också att bilen ibland skakar till när jag startar den, samt lägger i en lägre växel (motorbromsar) så att motor/transmission-fästena är nog inte i toppform. Detta kan ju också orsaka problemet med ryckningarna tänker jag.
Ifall någon kan rekommendera en bra & billig verkstad kring Stockholm så vore det också välkommet.
Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
Jag har bokat tid för verkstad men skulle, om möjligt, vilja ha lite mer på fötterna innan jag åker dit så inget onödigt kopplingsbyte kommer på tal t.ex.
Jag har en Fiat Ducato som har ett par problem som dykit upp nylgien men framförallt ett som tycks mest allvarligt. Det är så att bilen rycker när jag startar från ettans växel, ingen annan växel och ej när jag precis startat bilen och motor/packningar etc är kalla utan då fungerar allt normalt.
Jag har två andra problem också sedan tidigare, det ena är att kopplingspedalen ibland fastnar i mellanläge eller tar i lite tidigt. Detta försvinner i nästa sekund. Det har varit så i ett par månader, huvudcylindern har bytts men det löste ej problemet. Olja läcker ej men har ej bytt slavcylinder. Problemet kommer och går.
Det andra problemet, som jag får för mig kan ha att göra med att bilen rycker på 1'an, har varit i kanske 1 månad nu - När jag vrider på ratten åt båda hållen så gnisslar det, men endast då bilen körts ett litet tag (misstänker någon del så som packning eller dylikt värms upp och börjar då gnissla och ej att det spelar roll ifall motorn är varm eller ej).
Men idag så körde jag ett par mil och trots att det varit varmt ute, packningar & motorn värms upp så lät varken styrservon gnisslande eller ryckig gång vid start på 1'ans växel. Det verkar alltså som att dessa två problem verkar vara både närvarande & frånvarande samtidigt.
Jag har sprayat kring styrservon med silikon och det hjälpte inte, och jag tycker mig ha hört gnisslet också vid gupp & jag skulle därför gissa att det är någonting tokigt längst upp på någon av fjädrarna fram (strut mounts kanske? som är det engelska ordet) Det låter dock från båda sidor när det låter.
Jag undrar alltså om det kan vara någonting med fjädrarna som orsakar även den ryckiga gången ibland när bilen körts ett tag? Det känns ungefär som när man ger för lite gas och bilen ska ge upp, trots att jag ej ger för lite gas och motorn har ej blivit svagare.
Och, framförallt, kan jag utesluta att lamellerna blivit dåliga eller att olja har läckt på lamellerna? Min tanke gällande det är ifall lamellerna hade varit utslitna eller olja läckt på dom så bode jag väl känna det mer eller mindre hela tiden och inte bara ibland? Och när jag läst om folk som fått olja på lamellerna så tycks detta mest urarta sig vid kallstart. Olja blir ju iofs mer lättflytande när det är varmt så det kanske inte är någon nödvändighet.
Ialafall, ett par tips och råd gällande detta hade varit uppskattat. Någon kanske haft liknande problem? Jag kan tillägga också att bilen ibland skakar till när jag startar den, samt lägger i en lägre växel (motorbromsar) så att motor/transmission-fästena är nog inte i toppform. Detta kan ju också orsaka problemet med ryckningarna tänker jag.
Ifall någon kan rekommendera en bra & billig verkstad kring Stockholm så vore det också välkommet.
Med Vänliga Hälsningar
Jonathan