• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilen läcker diesel!

F

F.d. 24481

Guest
Hej,sitter just för ögonblicket med ett läskigt med dieselläckage, massor av diesel har runnit ut. Min käre make säger att det verkar som att det är läckage från filtret. Vi är i Bengtsfors.
Bärgning, eller vad tycker ni. Vi är en bit hemifrån Sollebrunn, schit...
Vad gör man ?
Jodå, vi har garanti på bilen, det är inte den vi har på bilden, den var helt ok...

F

F.d. 24481

Guest
Sv: Bilen läcker diesel!

Tack för att du engagerar dig!
Fungerar tyvärr inte att dra åt, rubbar sig inte. Har tyvärr inte någon filtertång, bara makens starka arbetarhänder.
Vi sitter inte i sjön, men tänkte precis åkt och köpt pizza. Jaja, kommer väl fler tillfällen, kunde varit mycket värre. Vi får övernatta här, bärgaren kommer imorgon, så får vi se hur vi tar oss hem. Yngste sonen på 18 år kanske förbarmar sig över mor och far och kommer och hämtar oss. Eller hur brukar man lösa sådant här, någon som vet?
Gro

Geje

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2025

Kolla på undersidan filtret så att vattenvakueringsventilen är åtdragen men det har ni troligen redan gjort.

Senast ändrad:

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Utan att veta hur ditt filter ser ut, så har jag själv råkat ut för läckage i dieselfiltret på grund av en mikroskopisk spricka i filterhuset. Det filter jag vid den tiden hade såg ut som ett vanligt oljefilter med hölje av stål. Kanske du har råkat ut för liknande. Starta bilen och se om det läcker från filtret, det syns endast då motorn är igång och trycket i filtret ökar, ( om det är liknande uppbyggnad av systemet).

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Undra om du inte behöver sanering ??kolla med brandkår eller räddningtjänst, annar kanske du åker på exktra kostnader för miljöskada!!!

F

F.d. 24481

Guest

Nu är vi hemma igen, bilen blev bogserad av bärgare till Fiatverkstad i Uddevalla, där yngste sonen sedan hämtade oss.
Vi upptäckte läckaget ganska omedelbart, som tur var och stannade bilen, det var när den var igång, som det läckte. Det blev inte så mycket på asfalten, tursamt nog. Det kunde ju blivit riktigt illa!
Titta gärna på bilden och kommentera om du tror att det behövs sanering.

Bilagor

• läckage.jpg
    läckage.jpg
    691,3 KB · Visningar: 14
F

F.d. 29925

Guest

Räcker nog med typ "Absol" då utsläppet är på asfalt misstänker jag.

F

F.d. 52962

Guest

Undra om du inte behöver sanering ??kolla med brandkår eller räddningtjänst, annar kanske du åker på exktra kostnader för miljöskada!!!

Det Där känner man igen!

Det började med att min svärfar var och gjorde service på märkesverkstaden AD- Bilverkstad i Stenungsund. Dom bytte dieselfilter, Sedan åkte han till Falköping för vinterförvaring. Och i våras körde han hem till Tjörn, när han kom hem sprutade det diesel på gatan. Han ringde till AD-Bilverkstad och undrade va det va för en klant som jobbar på märkesverkstaden.Då skall man tydligen lossa på filterhållaren och dra åt filtret i skruvstäd ordentligt.
Sedan var det min tur eller otur kan man väl säga, samma klantmekaniker fick ju förstås jag. Det var det sista jag gjorde innan vintern, så på våren när det var dax för besiktning åkte jag dit, och givetvis läckte den diesel igenom hela besiktningshallen. Gissa om jag va förbannad, fredag eftermiddag och skulle på tävling i Helsingborg. Det blev en tvåa givetvis, skulle blivit körförbud men det gick ju inte att köra ändå. Så jag säger aldrig mer AD-Bilverkstad. Nemas Problemas JO JO ..

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det vore intressant att få höra vad det var för fel sen men när jag pratade med er så satt ni ju inte i sjön utan hade lite pizzakväll :) .

F

F.d. 29908

Guest

Råkade utför samma sak när jag var på en liten versktad i Umeå, jag åkte till Vanservice i Umeå och frågade om råd och dom sa att man skulle ta en stor skruvmejsel och en hammare och knacka igen locket. Åkte upptill verkstaden igen och såg dom göra detta och då blev det tätt, tydligen gör dieseln att plasten blir sträv och gängen "hugger" fast locket. Sedan har jag bytt filter 2 ggr till på Fiatversktad (Dahlgrens Auto) här i Uppsala och där har det inte varit några problem.

F

F.d. 55395

Guest

Detta är ett idiotfel som fiat skulle ta ansvar för o byta filterburkarna 3 ggr har jag lagt många 100 lappar längs vägen då locket lossnat.Jag har målat en vit prick på locket en prick på burken så kan jag lätt se om locket börjat lossna, jag har en trästav o en gummiklubba genom att knacka på lockreflorna kan jag spänna locket ska spännas hårt det går ej för hand HÄLSN.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24481

Guest

Hej Bengt-Åke!
Jag vill gärna förklara för andra, lite bakgrundsfakta
Precis efter att jag skrev mitt första inlägg om detta och sänt iväg det till husbilsklubbens forum, ringde telefonen. min man satt och pratade med bärgaren i telefonen, mycket oväsen där eftersom bärgaren var ute på annat uppdrag. Jag blev väldigt överraskad och glad över att någon redan läst mitt inlägg på forumet, hela situationen var ju lite läskig just då. Missade därför tyvärr ditt namn, men det känns ju fantastiskt att någon bryr sig och är så hjälpsamma att de till och med hjälper till per telefon. Du pratade också med min man och gav tips på felsökning. Vi är väldigt glada för hjälpen. Tusen tack!
Pizzan var något vi hade planerat att åka och köpa denna kvällen, vi hade inte tagit med så mycket mat denna gång, men vi hade köpt bröd och älgkorv på marknaden i Ed, så det fick det bli istället. Kändes lite olustigt att använda gasolen till tekokning, men maken säger att det inte är farligt med diesel...
Vi får se om vi får tillbaka bilen, försäljarfirman var väldigt ledsna över händelsen och skulle hämta den i Uddevalla, för att köra hem den till Sollebrunn.
Vi kanske ses till helgen!
Mvh Rune/Gro

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hoppas allt ni får snart tillbaka den så ni kan njuta av lite hösten och visst vore det trevligt att träffas och har ni vägarna förbi metropolen Falköping så titta gärna in.

Felet bör vara fixat på några minuter.

elegancen

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2025

Vi råkade ut för samma sak i vårat fall var det alger i tanken! De hade satt igen retuledningen så diseltrycket blev för högt och tröck isär behollaren till diselfiltret.
Verkstaden fick göra rent tank ledningar och pump dyr historia detta trots att bilen endast är ett och etthalft år gammal.

Mvh Argos 747

F

F.d. 24481

Guest

Aj, aj då, vad knepigt det kan bli.
Vi får tillbaka vår bil imorgon, skall bli skönt.
Mvh Gro

Toppen