• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilder från i-pad

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bilder från i-pad

Krångligt som alltid med iPad. Förstår inte direkt varför man skapade "bara" en surfmaskin....

Det blir som vanligt en PC när man skall in med bilder överhuvudtaget, att ladda in de in i iPad'en från kameran vill jag ens inte börja med, för att tala om in i denna forum. Jag är nog lite lat, vill ha allt enkelt...

Hälsning
Jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bilder från i-pad

Det är lika lätt och går lika fort med en iPad att lägga in bilder. Dessutom bestämmer du storleken på bilden själv. Tar man bilden med sin iPhone så ligger den här på HBK 30 sek senare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bilder från i-pad

Jag förstår nog inte ämnet riktigt, men blir det inte väldigt klumpigt att fotografera med en "padda"?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bilder från i-pad

Det blir som vanligt en PC när man skall in med bilder överhuvudtaget, att ladda in de in i iPad'en från kameran vill jag ens inte börja med, för att tala om in i denna forum. Jag är nog lite lat, vill ha allt enkelt...

Om du lägger in dina bilder från kamera till dator som du brukar finns de automatiskt på din iPad efter synkning, dvs om du gjort den inställningen i iTunes.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bilder från i-pad

Men vad gör dom i "paddan" överhuvud taget då? :msn_embarrassed:

Kanske för att en iPad är ett enklare och snabbare arbetsredskap än en dator tack vare ett stort antal appar som gör det enklare även för nybörjaren att behandla sina bilder och kanske också för att man vill ha allt på ett ställe, lättare tillgängligt.

Det finns säkert fler orsaker som andra kan fylla i!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bilder från i-pad

Så man tar alltså bilderna med en telefon eller kamera, laddar in dom i "paddan" för att sedan försöka få över dom i en vanlig dator för bearbetning och lagring?
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bilder från i-pad

Så man tar allså bilderna med en telefon eller kamera, laddar in dom i "paddan" för att sedan försöka få över dom i en vanlig dator för bearbetning och lagring?

Nej bilderna synkas över automatiskt till din iPhone/iPad om de inte redan finns där. Bearbetning och överföring till tex HBK sker med din iPad eller iPhone.

Bilder tagna med din iPhone syns automatiskt i din iPad. Allt för att även nybörjaren skall tycka det är enkelt, vilket kanske inte min förklaring är.
 
F

F.d. 3167

Guest
Sv: Bilder från i-pad

Jag använder funktionen icloud. Jag har även anslutit en laptop och en stationär dator till icloud. I samma sekund som jag tar ett kort med ipaden finns dom automatiskt på på alla tre ställena. Detta förutsätter att man är ansluten till ett nätverk. Men är du bara det så kan du när du är på resa ta ett kort i kiruna t.ex.
och kortet kan då samtidigt dyka upp på din hemdator i Ystad.

Göte :msn_laugh:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bilder från i-pad

Jag roade mig med att ta en motsolsbild från köksfönstret med min iPad för att visa vilka möjligheter som finns att påverka bilden.
En bild från iPhone hade naturligtvis blivit mycket skarpare.

Så här ser den ursprungliga bilden ut:
photo-707812.jpg


Med lite filter kan bilden ändras radikalt:

photo-706934.jpg


Men jag valde endast att ändra lite på kontrasten och lägga till en ram:

photo-704833.jpg


Och slutresultatet blev så här:

photo-703677.jpg

iPad med appen Pro HDR
 
Toppen