• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bild på TV; i bilen

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Hej, hur gör man för att få bild på TV;n i bilen? Duger den gamla vanliga antennen eller måste man köpa en tillsats?
Elisabeth
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Bild på TV; i bilen

Den gamla antennen bör nog fungera men du får nog sätta i en tex Boxer om du ska få signal och bild.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bild på TV; i bilen

Hej Elisabeth!
För att få bild i det nu mer analogt nedsläckta Sverige behövs en digitalbox.
Köper du en ny TV så finns det sådana med inbyggd digitalbox.
Beträffande antenn så går det med den "gamla" men, och det är ett stort men, vid analog mottagning kan du få allt från mycket bra bild ner till myrornas krig med urskiljbara skuggor som visar att det finns ett program på den kanalen. Med digital mottagning har du bild eller också har du ingen bild.
Kvaliteten på antennen kan då vara avgörande.
Mitt råd är att ta det stegvis, börja med boxen och kolla hur det fungerar.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bild på TV; i bilen

Kom på två saker till.
Digitalboxen finns utan och med en eller flera kortplatser.
En box utan kort och kopplad till en vanlig antenn, där kan du bara se de marksända fria kanalerna (TV1, TV2, TV4) medan en med kort, där betalar du för de extra kanaler som ingår i den typen av kort du köper.
Mitt råd är att du köper en box som har en kortplats för då har du full frihet att använda den utan kort eller senare köpa till ett kort.
Det andra är att du bör (läs skall) ha en inverter för att driva boxen. Boxen har en batterieliminator med 230V primär och 6 eller 9 volt sekundär. Det kan hända att den kan matas med 12 volt men bilens 12 volt kan variera varför du bör ha en inverter som omvandlar 12 volt till 230 volt. För att få mer information om Inverter, sök på det inlägget i vårt forum.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Bild på TV; i bilen

En box utan kort och kopplad till en vanlig antenn, där kan du bara se de marksända fria kanalerna (TV1, TV2, TV4) medan en med kort, där betalar du för de extra kanaler som ingår i den typen av kort du köper.
Det är faktiskt några kanaler till som inte kräver något kort.

SVT-1
SVT-2
SVT-24
SVT-Barnkanalen/Kunskapskanalen
TV-4
TV-6
Någon musikkanal också men minns inte vilken.
:spinny:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Bild på TV; i bilen

Visst måste man ha en box för att se på digitalt tv.Man varför skulle man behöva ha en Boxer-box om jag inte vill ha kort.Klarar mig utmärkt med dom fria kanalerna och betal-kanaler med Boxer kan jag inte se utanför landets gränser.Vill jag se betal-kanalerna utomlands då måste jag ha viasat eller canaldigital och en parabol på taket.Här hemma så duger vilket box som helst så länge man nöjer sig med fria-kanaler.Har jag fel eller har jag uppfattat alltsamman väldigt galet?
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Bild på TV; i bilen

Visst måste man ha en box för att se på digitalt tv.Man varför skulle man behöva ha en Boxer-box om jag inte vill ha kort.Klarar mig utmärkt med dom fria kanalerna och betal-kanaler med Boxer kan jag inte se utanför landets gränser.Vill jag se betal-kanalerna utomlands då måste jag ha viasat eller canaldigital och en parabol på taket.Här hemma så duger vilket box som helst så länge man nöjer sig med fria-kanaler.Har jag fel eller har jag uppfattat alltsamman väldigt galet?
Alldeles rätt!!!:D
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Bild på TV; i bilen

Jag skrev till exempel Boxer, inte att man måste ha just Boxer. Men de flesta brukar veta vad det är, ungefär som man kallar en bil för jeep.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Bild på TV; i bilen

Jag skrev till exempel Boxer, inte att man måste ha just Boxer. Men de flesta brukar veta vad det är, ungefär som man kallar en bil för jeep.
Det visste jag att du menade så,men tyvärr är det fortfarande många som tror att det är bara med Boxer som man kan få in fria kanaler,tillome att boxen måste vara godkänd av Boxer(inflytelse av reklamen kanske)så är det darför jag skrev så.Har själv en tysk kortlös box som var billigt att köpa och har många anslutningar på baksidan bland annat två scart.Så egentligen är det allt till det bätre med digitalt framför allt bättre bild.:wink:
 
Toppen