• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bild på marknadsplatsen

Silverfox

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
3210
Medlemskap
2025
Hej.
Försöker lägga in några annonser på marknadsplatsen. Lägger till bilder när jag utformar annonserna men bilden finns inte med i annonsen när den publicerats.
Det blir bara en blå ruta.
Öppnar jag annonsen så går det att klicka fram bilden.
Vad gör jag för galet.

Silverfox

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
3210
Medlemskap
2025
Kom på det själv.
Troligen är bilderna som jag tagit för ”stora”.
Jag tog en skärmdump på bilden i fotoalbumet.
Redigerade sedan skärmdumpen, beskar skärmdumpen så bara bilden kom med, och vips så blev
bilden så ”liten” att den gick att använda för att slippa den blå rutan.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Du kan också eposta bilden till dig själv så får du möjlighet att välja storlek på bilden.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Njaaaaa nog borde det finnas någon med kunskap..som kan ge ett bra svar...dessutom vore det väl lämpligt att det anges här på hbk hur " stor/ tung" en bild högst bör va för att kunna läggas in på marknadsplatsen.

Ps en snabb googling ger många svar... Här är t ex ett... men inget som jag använt.

Senast ändrad:

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Størrelsen på bildefiler kan som nevnt over angis på flere måter: Man har selve filstørrelsen i kB/MB, og bildestørrelsen i antall piksler horisontalt og vertikalt. Disse to trenger ikke ha noe med hverandre å gjøre, men ofte kan det være begrensninger på begge to i forbindelse med opplasting av bilder på nett.

Selv bruker jeg som regel Adobe Photoshop siden jeg ofte ønsker å "pynte" litt på bildene mine før de lastes opp (lys, kontrast, fargebalanse o.l.), men som gratisalternativ syns jeg Irfanview funker veldig bra. Som med alle programmer er det en liten læringskurve, men personlig syns jeg Irfanview er et ypperlig alternativ hvis man ikke har andre behov enn å beskjære bildet samt endre bildestørrelse/filstørrelse. I enkle tilfeller kan det faktisk holde med Paint som følger med Windows, man trenger ikke skyte spurv med kanon. ;-)

Toppen