• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilbekymmer

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2030
Befinner mig mellan Hoting och Dorotea och har lite bekymmer med bilen.
Det började i Sundsvall uppför den rejäla backen på väg norrut, i 4ans växel mellan 60-70 och full gas vaggar bilen lite i sidled precis som om ett framhjul inte satt fast ordentligt.
Har känt på samtliga hjulbultar och alla sitter fast som de ska.
Kom utan problem fram till Kilvamma som var mitt mål, var igår på besök hos en vän som har en dålig grusväg på en km fram till sitt hus, körde på 1an strax över tomgång och då känns det som om höger framhjul vinglar fram och tillbaka som om styrleden vore glapp.
Är det någon som haft något liknande bekymmer och kan tipsa om eventuell orsak ?
Har varit i kontakt med Dorotea bilservice och ska åka förbi imorgon så kunde han kolla och känna lite som han sa, dock var det tveksamt om han hann med att göra en reparation pga fullbokning och sjukfrånvaro.
Någon som har tips på någon verkstad i närheten, har kollat med folkes bil i Strömsund men där var det sem.stängt.

Max&Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2025
Sv: Bilbekymmer

Hade en motsvarande upplevelse, det kändes som om ett hjul inte var runt. Bilen vinglade fram. Det visade sig vara ett cordbrott som resulterade i en avlång bula på ett däck, inte helt ovanlöigt sa man på däcksverkstan. Hissa upp så att hjulet kman löpa fritt då kan du dels kolla om hjulet är runt eller om det är glapp i styrleden.
Lycka till!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Kolla efter bulor på däcket, även på insidan! Tungt belastade däck som på en husbil är känsliga för t.ex. körningar mot trottoarkanter.

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2030

Lyfte upp bilen så jag kunde kolla hjulet höger fram, verkar som det är okej med däck och styrled men däremot finns det ett glapp i hjullagret på 1-1,5 mm.
Finns dock inga missljud över huvudtaget så har jag lite tur kanske det inte blir några problem med det under resan.
Måste vara detta glappet som orsakar bekymret, allt annat verkar okej.
Kunde jag bara hitta en verkstad som har öppet hade jag hellre åkt och bytt det, men har inte haft någon tur än så länge med det.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Bilen borde inte gunga av glapp i hjullagret om du kör med jämn belastning? Det borde vara något som är ovalt. Har du kollat däcken runtom? :)

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2030

Jag snurrade på det så gott jag kunde och såg inget onormalt, kanske man skulle svänga in på däckfirman i Dorotea i morgon och kolla då jag ändå ska in dit ett ärende imorgon.
Är kanske lika bra att få det kontrollerat innan man ger sig iväg på Vildmarksvägen till helgen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

det tycker jag absolut, sedan är det ingen återvändo! :D Kolla efter skev fälg också, om du tänker efter, kanske du minns något misstänkt tillfälle?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Är du säker på att det är höger hjul?? Ibland kan man lura sig på att ljud, svängningar mm kan fortplanta sig i chassiet.
//W

BengtL

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2025

Det här kan vara långsökt men många framhjulsdrivna bilar har en tendens att slingra sig vid acceleration/gaspådrag. Kan något ha hänt med differetialen som orsakar detta beteende? Halt underlag? De flesta bilars diff är inte helt ok i fördelningen vilket man ofta ser på däckslitaget.
Prova acceleration på olika underlag så märker du om det finns substans i min långsökta teori.

Lycka till
Bengt

andbjo

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2025

Har haft samma problem förra sommaren, det visade sig vara bula på ett av bak däcken. Observera att glappet på lagret är helt ok det skall vara ett spel kan uppfattas som större men så länge du inte har något missljud så är det ok. Lagret är monterat med ett shims mellan lagerna. :rolleyes: Anders

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2030

Lite mystiskt problem det här, i onsdags skulle vi åka vildmarksvägen tänkte vi.
Passerade då genom Vilhelmina och svängde in på Bilbolaget (Volvo) och pratade lite med dom om problemet, verkarn tyckte som jag att det var bäst att kolla upp saken innan vi gav oss iväg mot Stekenjokk.
Han hade inte tid förrän 13.00 så det blev en rundtur i stan under tiden, vid 13 var vi på plats igen och en fullständig koll av framvagnen genomfördes.
Hjullager på båda sidor hade ett spel på cirka 1mm vilket var helt normalt sa mekanikern, alla infästningar var okej och inget var löst någonstans.
Fanns alltså inga som helst fel, även däcken kollades upp efter skador och dylikt men allt var normalt, förstår förbaske mig inte det här ??
Den vaggande rörelsen finns kvar vid 60 km på 4ans växel och har varken blivit bättre eller sämre, verkarn hade en teori om att det kanske är en liten antydan till en drivknut som börjar bli sliten men dom kunde inte känna något glapp i någon av knutarna.
Hans råd var att fortsätta köra eftersom det inte finns tillstymmelse till missljud i lager eller knutar, så vi åkte vildmarksvägen utan bekymmer och har efter det även varit på Åsele marknad och diverse småturer i Hoting och Dorotea så allt verkar vara okej.
På måndag rullar vi hemåt igen, en liten tur på 100 mil och då får vi se hur det verkar.
Måste ge killarna på Bilbolaget i Vilhelmina en stor eloge, när kontrollen var avslutad frågade jag verkarn vad dom ville ha för detta lilla akutärende ?
Du får väl stå för trefikat idag då sa han, så ge mig en femtiolapp så är vi båda nöjda.
Heder åt ett sådant bolag, mer nöjd kund än jag var just då är väl svårt att hitta :).
Hoppas nu allt funkar på vägen hem för på torsdag åker vi till Gotland i 2 veckor och hoppas att solen gör oss sällskap.
Tack för alla era tips och förslag.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Man kan ha kraftvariationer i däck. D v s att däcket är lite "mjukare" på ett ställe. Det kan komma från tillverkningen eller att man kört på en trottoarkant eller dyligt så att en liten del av korden i däcket brustit.
Jag ställdes för sådana problem på den tid det begavs sig. Ofta trodde man att det var obalans, men det går inte att balansera eller svarva bort. Det var bara att byta däck.
//W

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hmmm, høres nesten som du har problem med indre høyre knute og lagringen av denne lange drivaksel. Slakk i knuten er ikke enkelt å oppdage, og sammen med litt ekstra bevegelse i opplagringen kan det bli kraftig ulyd ved spesielle hastigheter. Fikk selv på min forrige husbil problemene etter ca. 100 000 km.

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2030

Tror du har rätt Knut, har idag kört hem (100) mil och vibrationerna har blivit klart värre.
I synnerhet på 4an vid 60 km vibrerar bilen och gungar i sidled, tittade nu på Mekonomens hemsida men där säljer man bara den yttre knuten.
Kan inte hitta den inre, eller är det den man kallar bara drivaxel höger ??
Har en 2,8 jtd -99

F

F.d. 25060

Guest

Liknande symptom på min bil berodde på utslitna lager i toppen på fjäderbenen. Efter byte blev bilen som ny!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Indre knute finnes bare som hel drivaksel, da jeg byttet denne som normalt holder omlag 2 yttre så demonterte vi de yttre som var ok og tok vare på de til neste gang en trengte en yttre.

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2030

Lämnade för 5 veckor sedan in bilen på verkstad för att kolla upp vad problemet är med bilen.
1. Vänster inre drivknut hade rostat fast på utgående axel från vxllådan pga trasig gummidamask, ny knut monterades och ny damask, ingen förbättring.....
2. Vänster drivaxel byttes pga att man trodde drivaxeln kroknat vid fjädringsrörelse då knuten inte kunde röra sig, ingen förbättring.....
3. Höger inre knut byttes pga trasig gummidamask, ny knut och gummidamask monterades, ingen förbättring....
4. Fjäderbenen på båda sidor plockades ned för kontroll av övre topplagringarna, allt var i sin ordning, ingen förbättring....
5. Hjulnav och lager på båda sidor byttes, ingen förbättring....
6. Samtliga motorkuddar byttes, ingen förbättring....
Onsdag fm ringer verkstadschefen till mig och låter lätt uppgiven, man börjar få slut på uppslag och vet inte riktigt vad man ska hitta på med bilen nu....
Bestämmer mig för att ringa till Ekeby bil och husbilsservice och prata med Anders Kronvall som jag hört mycket gott om, han jobbade tidigare på Agroma i Billesholm men har nu med en kompis startat eget.
Förklarar symptomen och redogör för vad man hittills bytt på bilen, han svarar direkt att problemet sitter i höger drivaxel, tydligen kan dom vrida sig i materialet vid kraftig acceleration och tungt lastad bil.
Ett inte helt ovanligt fenomen enligt Anders, man ska dessutom bara använda Fiats axlar och absolut inga piratkopior då dessa är för klena och bara kommer att hålla en kortare tid.
Ringer upp verkarn där min bil står och ber honom ta kontakt med verkstaden i Ekeby och prata med Anders, en timme senare ringer verkarn upp mig och säger att man nu kommer att byta drivaxeln på höger sida på Anders inrådan.
Idag fredag 14.00 blir jag uppringd av verkstaden och får beskedet att problemet är löst, finns inga sidorörelser vid acceleration längre.
Äntligen efter 5 veckor står bilen här hemma igen :).
Ska tillägga att jag från början sa att det inte var någon panik med bilen utan dom kunde ta den lite vid lugnare perioder så det har ju gjort att det tagit lite tid.
Har också fått besked av verkstaden att jag kommer bara att få betala för det som var det faktiska felet på bilen, alltså höger drivaxel.
Att dom inte kunde hitta felet och bytte en massa i onödan ska ju inte jag behöva lida för sa verkarn, vi får helt enkelt ta det som läropengar som verkarn uttryckte det.
Så jag är inte missnöjd på något vis med min verkstad här hemma som gjort sitt bästa under resans gång, däremot är jag imponerad av firman i Ekeby som direkt kunde peka ut roten till problemet.
Skriver detta mest för att kanske bespara någon annan i klubben en massa bekymmer om samma fenomen med vaggande rörelser i sidled vid acceleration skulle uppstå.
Nu ska jag ta mig en wirre och fira att jag äntligen fått hem bilen igen, ha det gott därute alla vänner :).

Toppen