• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilbälten, FD tung lastbil?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hej,
Jag tittar på olika husbilar, och lutar åt en äldre stor bil.

Hur är reglerna när det gäller omregistrering av en 80/90 tals tung lastbilsreggad husbil med avseende på bilbälten? Dessa bilar behöver ju inte bilbälten som dom är, och har inte några monterade heller. Men om man vill regga om dessa tunga LB till PBII, går det utan att montera in bälten?
Finns det andra hinder för att regga till PBII?

Tack på förhand.

//
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Bilbälten, FD tung lastbil?

Om du söker på "bälten" så finns det några inlägg som kan vara till din hjälp. I en PB II så får du inte ta med fler passagerare under färd än vad den är registrerad för, detta bestämms vid besiktningen till PB II.

Var själv intresserad av en tung LB som var registrerad för 1 passagerare. Du kan läsa mer i tråden:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t27626/

Har även hört att det i framtiden inte blir möjligt att få en bil registrerad för fler passagerare än vad det finns bältade platser. Idag är det, lagligt sett, OK att åka baklänges utan bälten. Men tänk på att alla framåtriktade platser måste ha godkända bälten med godkända infästningspunkter innan de bakåtriktade platserna börjar räknas som passagerarplats under färd.
/David
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bilbälten, FD tung lastbil?

David, tack för ditt svar.
Din tråd är intressant, men svarar inte på min fråga.

En husbil jag kollat på har uppgift om 7 passagerare i bilregistret.

En tung lastbil hade ju ofta inte något bälte överhuvud taget,
så inte heller denna bil.

Följer det gamla godkännandet (OK att vara helt utan bälten) med till PBII, eller gäller nya regler för fordonet i fråga pga att man reggar om det till PBII?
(Jag behöver inte ändra antal tillåtna passagerare.)

//
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Bilbälten, FD tung lastbil?

Om jag förstår saken rätt så saknar husbilen du tittat på bälte för föraren. Vad som händer med förarplatsen vid en omregistrering till PB II det kan jag ej svara på.

För enkelhetens skull antar vi att förarplatsen har bälte då gäller följande:
Om husbilen har ett, eller flera, fasta framåtriktat säte (även säte som ingår i bäddbar dinette räknas som fast säte) förutom förarsätet, så kommer husbilen att få "Registrerade passagerare =0" d.v.s. du får inte ha några passagerare under färd. Om husbilen enbart har förarsätet som framåtriktat säte och alla övriga sju platser är bakåtriktade med nackstöd på samtliga platser så kan den bli godkänd för sju passagerare.

Jag skulle bli mycket förvånad om du kan registrera den som PB II utan att sätta in bälte på förarplatsen.
/David
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bilbälten, FD tung lastbil?

Tack David,
Vi kommer nog inte närmare än så här här på forumet,
utan jag får ta och fråga transportstyrelsen?
Det är då troligen så att dessa bilar INTE kan regas PBII,
med mindre än att man på något vis monterar minst ett bilbälte, för föraren.

Hur gorde du för att hitta någon på vägverket som svarade dig i (din tråd)?

//
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Bilbälten, FD tung lastbil?

Jag skulle bli mycket förvånad om du kan registrera den som PB II utan att sätta in bälte på förarplatsen.
/David

Jag får korrigera mig själv. Om husbilen uppfyller övriga krav för PB II så kan du troligtvis registreringsbesiktiga den till PB II, problemet är att den sannolikt beläggs med körförbud då den saknar bälte för föraren.

Att arrangera bälte för föraren och passagerare fram borde vara relativt enkelt, du har förhoppningsvis tillgång till sätets/sätenas fästpunkter och sedan behövs en stabil tredje punkt för diagonalbältet, här kan du stöta på patrull. Det riktigt svåra är att arrangera bälten i bodelen, behöver du göra detta så hade jag tittat på ett annat objekt men vi är alla olika med olika prioriteringar.

Gällande kontakten med VV, så har de en generell e-postadress för "konsumentfrågor", det samma har transportstyrelsen. Gå in på Start - Transportstyrelsen och titta längst nere till höger, där står deras generella e-postadress. VV var snabba att svara, jag tror jag fick mina svar dagen efter. Det är svårare att få tag på en besikningsingenjör vilket jag även kan rekommendera att ta kontakt med.
/David
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Bilbälten, FD tung lastbil?

kolla vad skillnaden på vägskatt blir innan du reggar om den. Kanske billigare att ha C-kort
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bilbälten, FD tung lastbil?

Tack för svaren,

Map C kort så är det inte aktuellt dels pga kostnad för två pers,
samt för strulet runt förnyelse och läkarintyg osv för C behörigheten.


Jag kollar på en annan bil i stället, det gällde för övrigt en Clou Liner 900.


//
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilbälten, FD tung lastbil?

Tack för svaren,

Map C kort så är det inte aktuellt dels pga kostnad för två pers,
samt för strulet runt förnyelse och läkarintyg osv för C behörigheten.


Jag kollar på en annan bil i stället, det gällde för övrigt en Clou Liner 900.


//

Superbil uansett alder, hvilket chassi og årgang?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bilbälten, FD tung lastbil?

Vill inte länka till blocket, blir så "kladdigt" efter ett tag när länkar bryts,
pgs annons borttagen.

Men gå in på blocket.se så ligger den där just nu i alla fall (jan 2009).

//
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilbälten, FD tung lastbil?

Ser grei ut den der, 20 000 mil - bare innkjørt.
Varme og isolasjon er for vinterbruk, skulle ikke være noe problem ned i -35. Kaldere blir det litt lite trykk på gasolen. Antar at bilen har både tank og plass for 2 11kg flasker. Dette er den alle moderne helårsbiler forsøker å kopiere.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Bilbälten, FD tung lastbil?

Jag tror Clou Liner fick bälten i förardelen fr.o.m. 1992 års modell. Det verkar även som om det tillkom bälte i bodelen på någon/några av platserna fr.o.m. 1994 års modell.
/David
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Bilbälten, FD tung lastbil?

Wintercamper, nu finns det en Niesmann Clouliner på blocket.se, registrerad som PB II för 5 passagerare. Ungefär samma pris, ålder och miltal som den i januari, fast kanske något kortare.
Ha ett trevligt veckoslut!
/David
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen