• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilar med lite högre tillåten vikt?

F

F.d. 23858

Guest
När man letar husbil på bl a Blocket hittar man så lätt bilar med tillåten vikt på 3500 kg, men eftersom jag läser flitigt här har jag förstått att man ska försöka få tag på en bil med högre tillåten vikt för att ha utrymme för packning, vatten etc. Vi är dessutom fem i familjen så vi har givetvis mer packning än exempelvis ett par som reser. Men det är inte det lättaste att veta vilken bil man då ska satsa på. Finns det någon som har några förslag?

Jättetacksam om någon har något tips! :)
 
F

F.d. 23858

Guest
Sv: Bilar med lite högre tillåten vikt?

Tillägg! :)
Hittade i dag en Frankia, ett märke jag inte hunnit bli så bekant med, men...?
En Frankia A 700ED -01 för 269 000 kr, efter en prissänkning.

(Frankia A 700ED -01 | Älvsborg)
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Bilar med lite högre tillåten vikt?

Kolla den noga. Den slarvern som ägde den till 29 juli 2013 körde den obesiktigad och med körförbud i 2 månader. Ägaren var tidigare medlem i såväl CC som HBK men han har inte bekvämat sig med att ta bort vare sig klistermärken eller medlemsnummer. Du kan ju kolla via bilregistret vem som ägde bilen tidigare. Du kan ju höra med honom vad han fick och vad som är fel med bilen. Troligen ett dyrt fel eftersom han valde att byta in bilen istället för att reparera och besiktiga.
Lasse
 
F

F.d. 23858

Guest
Sv: Bilar med lite högre tillåten vikt?

Aj då, det lät inget vidare! :wideeyed: Jag avstår definitivt vidare funderingar på den bilen. Tack för hjälpsam info!
 

bossebagare

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8546
Medlemskap
2024
Sv: Bilar med lite högre tillåten vikt?

När vi skulle ha en husbil körde vi runt och kollade på en massa.
Våra krav var inte så många.6 personers, bra lastutrymme och till ett bra pris.
Hittade en i Pukavik och damen i familjen blev förtjust i denna bil så det blev denna Mercedes 316 med rotec byggnation, 2002 årsmodell totalvikt 3800 och 700 kg lastvikt. mvh Bosse

 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Bilar med lite högre tillåten vikt?

Alldeles oavsett totalvikt .... det enda som ur lastsynvinkel är av intresse är att jämföra tom bils verkliga vikt (alltså ... åk och väg den!) och tillåten maximal totalvikt.

Det räcker aldrig att titta på vad det står om tillåten lastvikt i registreringshandlingarna eftersom tjänstevikten (alltså nästan tom bil) sällan eller aldrig stämmer med verkligheten.

Lycka till

//Janne
 
Toppen