• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besviken

F

F.d. 9232

Guest
Köpte en Garmin Nüvi 760 i våras. Lagom till semestern samlade jag ihop gott om POIs i rätt format. Hade även lagt in några egna favoriter.
Ända sedan jag köpte gps:en har den tjatat om att jag måste uppdatera listan över fasta fartkameror på Garmins webbsida. Sagt och gjort, jag uppdaterade kartorna först och letade sedan fram nerladdningen av fartkameror - Den vill de ha betalt för! Och den "nya" kartan innehåller inte ens nya motorvägsdragningen av E4:an norr om Uppsala, som ju varit klar i ett år.
Laddade därför ner fartkamerorna på annat håll - men då varnar inte gps:en när dessa fartkameror visas! Utan varningar kommer endast när de gamla kamerorna visas, och dessa går inte att få bort. Att de inte ens är aktuella ute i verkligheten är en annan sak.
Allt detta skulle jag kunna acceptera, men det som är mest irriterande är att OM man lägger in egna POIs så MÅSTE apparaten få extern ström hela tiden, annars vägrar den att visa dessa POIs!
Att Garmins hemsida dessutom är rörig, svårnavigerad och väldigt fattig på innehåll och information, gör inte det hela bättre.
Funderar på att slänga eländet och chansa på en Tom-Tom istället.
Någon med liknande erfarenheter? Eller någon som lyckats hitta någon fördel med Garmin Nüvi 760 som inte Tom-Tom har?
 
F

F.d. 4454

Guest
Sv: Besviken

Vi har Garmins tidigare modell (660/670) och har laddat ner fartkamerafiler härifrån Svenska fartkameror Det fungerar utmärkt och Garmin varnar för kamerorna i god tid. Kartmaterial med de senast byggda vägarna tror jag inte finns ännu (för någon modell), det kommer väl så småningom. POIs-visning på batterifunktionen har jag inte testat ännu. Har hittills inte känt något behov av att kunna göra detta.

PS. Håller med om att Garmins hemsida är bedrövlig.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Besviken

Tom Tom har haft nya motorvägen norr om Uppsala med i ca. ett år.

Men Häggviksleden (tror den heter så) vid Tureberg norr Stockholm finns inte med och den har delvis varit klar i två år.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Besviken

köpte min garmin nu i sommar och registrerade mig på garmins hemsida och fick den senaste kartan hemskickad gratis . Samt kamerafiler konverterade jag den kompisen hade till sin .
 
F

F.d. 4454

Guest
Sv: Besviken

Tom Tom har haft nya motorvägen norr om Uppsala med i ca. ett år.

Men Häggviksleden (tror den heter så) vid Tureberg norr Stockholm finns inte med och den har delvis varit klar i två år.

Vi har också med den nya motorvägen som går utanför Uppsala, men däremot inte de anslutningsleder som byggdes senare under förra hösten, så nya "E4-bygget" är inte komplett ännu -i alla fall inte på vår karta.

I övrigt är vi väldigt nöjda med vår Garmin.
 
F

F.d. 9232

Guest
Sv: Besviken

Senaste kartan fick jag också gratis från Garmin. Motorvägen norr om Uppsala finns med fram till Björklinge, inklusive på- och avfarter. Men ingenting vidare norrut.

När jag hämtat farkameror på andra sajter så har de lagts in som POIs och inte som just farkameror, och de gamla inaktuella kamerorna togs ju inte bort. Så min Garmin "varnar" nu ungefär som vid vilken POI som helst, och inte som om det vore just en fartkamera.

Det där med att den kräver "extern spännig" för att visa POIs är lite besynnerligt. För om jag sitter hemma i soffan och lägger in rutter osv, visar den ALLT fast den går på batteri. Men när den sitter i hållaren i bilen, där antennen är ansluten, så propsar den på mer ström för att visa POIs.

Dessutom fortsätter den att tjata om att jag ska uppdateras fartkamerorna hos Garmin.... *suck*

Kan krånglet bero på att jag lagt in allt i form av csv-filer? Måste jag ladda hem deras dyra kartprogram till datorn och ladda allt den vägen för att få det att fungera?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Besviken

Använde POI loader finns att hämta gratis hos garmin så min gps varnar med ljud samt text om aktuell hastighet för den fartkameran
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Besviken

Hej.

För att ladda POI behöver Du använda POI-Loader som Du hämtar gratis på Garmins hemsida.

Med hjälp av det programmet så väljer du vilka filer som ska ha larm. Det finns en hel del skrivet i detta ämne här på hemsidan. Här en länk som jag har skrivit: http://www.husbilsklubben.se/forums/t23562/

Mvh
Knausen
 
F

F.d. 9232

Guest
Sv: Besviken

Jag använder redan POIloader men får det inte att fungera ändå...
Kikade på instruktionerna Du skrivit och insåg att jag tydligen gjort rätt hela vägen. Men blir ändå inte nöjd just när det gäller fartkamerorna - se det jag skrev tidigare.
 
Senast redigerad av en moderator:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Besviken

Vet inte om det är lösningen, men med poiLoader så får filen alltid samma namn poi.poi (tror jag) och skriver då över en tidigare fil med samma namn. Jag brukar ladda över filen till SD-kortet i datorn, och därefter byta namn på den till exempelvis fart.poi och därefter stoppa in kortet i gpsen. genom att ha olika pois i olika filer är det lättare att uppdatera och hålla reda på dem. Det kan nog ligga en poi.poi i gpsen och en på kortet, och vilken fil som gpsen då väljer vet jag inte.

Ett tappert försök att hjälpa till

Håkan
 
F

F.d. 3314

Guest
Sv: Besviken

På mina Garmin GPS'er (Nüvi 350 och Nüvi 200) måste man stänga av funktionen 'Garmins fartkameror' och slå på att den ska larma för 'Egna intressanta platser'.

På mina görs det från 'grundmenyn' tryck på 'inställningar' (eller skiftnyckeln) 'pil ner', 'Larmade positioner' Varningar 'Byt...'. Ta bort bocken för 'Garmins fartkemeror' samt bocka för 'Egna intressanta platser'

Hoppas att det funkar på Nüvi 760 oxå.

Vid tgb / Robert
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Besviken

Om Du inte löser det själv...

Garmins tekniska support.
Tel: 0774-45 20 20
Öppetider: måndag-torsdag 10:00-16:45, fredag 10:00-15:45

OBS! Var beredd att uppge serienumret på din produkt.​

Garmins support är rätt bra enligt min uppfattning, men fundera noga igenom dina frågor. De svarar bara på det Du frågar om. Skriv gärna ner frågorna...​

Mvh
Knausen​
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Besviken

Det låter antingen som det är ett fel på din Garmin eller så har du fel filer eller fel på dina filer.
Vi tankar alltid ner dessa till våra kunder ( ca 25000 pois )och visst har det hänt att det blivit fel någon gång men det är mer undantag.
Enklast är att du lägger in filer från någon annan som vet att de fungerar och sedan testar igen.
Annars bör du vända dig dit du köpt ditt system för att få den kontrollerad.
Har du uppdaterat din mjukvara i din GPS ?
Om du inte gjort detta bör du börja med det nu detta är viktigt!

Mvh Michael
 
F

F.d. 53236

Guest
Sv: Besviken

HEJ
Ett bra tips är att införskaffe en ActiveGPS från AD-Teknik AB - Active GPS varnar dig för fartkamera fartkameror hastighetskamera fotoboks som kostar drygt 1200:- och uppåt beroende på modell.
Jag har använt en sådan i drygt 2 år och skulle inte klara mig utan den nu... (Kanske lite överdrift) :eek: Uppdateringar är gratis och ingår i priset. Man får ett meddelande via e-post när det kommi någon förändring.
Men jag har även provat Garmins POI och märkte att den inte larmade alla gånger. dessutom kostar det drygt 600/år vilket jag tycker är ocker eftersom uppgifterna om var kamerna står är gratis från vägverket.
Anders
 
Toppen