• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktningsproblem efter uppvägning

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag vägde upp min husbil i samband med att jag köpte den 2006. Det är en Knaus Sun liner 650. När jag förra året skulle besikta den så var röktäthets värdet för högt över 1.2
vilket skall vara godkänt värde på den bilen. Men med lite hårdare körning så kom jag ner på värden som låg under tillåten halt.

I år när jag skulle besikta så åkte jag till Kristinehamn för besiktning, för jag trodde dom kunde sin sak eftersom man även tillverkar och väl då även godkänner husbilar.
Där fick jag ett värde på röktäthetsvärde på 0,3 som min bil skulle underskrida enligt deras handdator. Min bil har vid det tillfälle en röktäthet på 1.1 vilket skulle vara godkänt enligt föreskrifterna.

Vad jag råder er till som kanske får samma problem är att tala om för besiktnings-personalen att det är det värde som står i motorutrymmet i bilen som är rätt ej inmatat
värde i bilprovningens handdator om dessa uppgifter skiljer sig åt.

Efter flera samtal med personal på bilprovningen och Olle Bergholm (importör av Knaus)
känns nu allt rätt bra igen. Men efter mitt besök i Kristineham fick jag faktiskt några sömnlösa nätter då det inte finns något att justera på dessa bilar. Jag har ej heller någon KCR box som kan ha vållat dessa problem.

Även i fortsättningen en glad Fiat åkare.

Lennart
 
Toppen