• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Besiktning

holmsten

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2025
Hej, hur många på forumet har kommit med sluttillverkarens intyg om ny maxvikt och bilprovningen kräver att varje tillverkare av husbilen skal intyga sina delar på fordonet.
Jag har råkat ut för det och kommer inte ur det som det verkar utan måste gå tillbaks till ursprungsvikten 3500kg trots att jag kostat på ca 40.000:-kronor på divers ändringar intyg mm. vad jag har fått fram kan tydligen Bilprovningen ställa högre krav än Transportstyrelsen.

Ingemar Holmsten

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Besiktning

Åk till en annan Bilprovning! :)

Så gjorde jag när bilprovningen i Malmö inte ville godkänna mina sidorutor (original). Det andra stället godkänd dem.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Byt bilprovning !

Bilprovningen i Borlänge anmärkte på bromsrören på min tidigare VW Taro och sa att det blir 2:a nästa år.
Besiktade efterföljande 5 år i Falun utan anmärkning.

Peter :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Kan det här möjligen ha med privatiseringen av Bilprovningen att göra? Lokal bilverkstad får lite hjälp av Bilprovningen att skaffa kunder. Ett visst samarbete förekom redan före privatiseringen.

Jappe

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

En liten besiktningshistoria förra veckan.

bilprovningen-2il.gif

Min Plåtis besiktas i Västerås. Allt gick bra utom att jag hade förhöjt K-värde (1,0 skall vara 0,1) sa han. Ok! Jag åkte in på Björkmans Bil som har Fiatverkstad bredvid.

Dom ringde mig dan efter och sa att bilen var klar. Dom hade själv åk till Bilprovningen för att dom saknade utrustning att mäta. Jag åkte dit och dom tog mig direkt. Nu var värdet 0,8 och det var underkänt det ska var 0,1. Ojdå! Det är fel i datan det skall vara 1,4 i K-värde. Det är godkänt du kan åka.

Hmm! Då var den ju godkänd första gången också...

Kostnad
Verkstad 3600:-
Hyrbil 788:-
Ombesiktning ? ca:250 (har konto där därför vet jag inte)
Förlorad arbetstid ca: 3 timmar

Allt detta i onödan. Ca:5000 tusen spänn. Dom ville inte ens bjuda på ombesiktningen.

Deras varumärke känns lite smutsigt nu.
bilprovningensmuts.gif

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg er ikke imponert over SBP - var der med min husbil. Avgass ble ikke kontrollert (eksosen slippes ut midt under bilen ), fikk en merknad for litt lavt halvljus venstre sida. Ellers blankt papper, ok om jeg selv skrur opp ljuset litt :D:D

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Får man ha avgasutsläppet mitt under bilen? Jag tror det finns regler om det, är det någon som vet? :confused:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Orginalt anlegg Iveco Daily 65C18 - rettet ned litt til ved siden av midten og omtrent midt mellom for og bakakselen.

Toppen