• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Besiktning!!

M

mikkis

Guest
Hej

Jag har som sista siffra 1 i mitt reg nummer. Vad jag har förstått så är inställelsetiden för årlig kontrollbesiktning December - Mars.

Hur gör man då när man åker till Spanien över vintern med husbilen. Vi har för avsikt att komma iväg i mitten på Oktober 2010 och vara hemma i Sverige i Maj 2011.

Har någon här nån ide hur vi ska göra? eller går det att besiktiga husbilen i annat EU-land. Tex Spanien.

Jag har för mig att någon jag pratade med i Spanien förra vintern då vi var där sa att det går att besiktiga där nere. Någon som vet hur det fungerar ?

Mikkis

M

mikkis

Guest
Sv: Besiktning!!

Gunnar :

Min inställelsetid för besiktning är :
November till Mars.

Vi vill ju komma iväg i Oktober... så det enda vi kan göra då är att stanna kvar i sverige och besiktiga husbilen i November sen åka?

Mikkis

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det har tidigare gått att besiktiga bilen före inställesperioden, är det ändrat?

M

mikkis

Guest

Gunnar:

Jag vet inte. jag håller på att maila Transportstyrelsen angående detta.
Så Forsättning följer.
Tack så mycket iallafall.

Mikkis

I

Ice-Man

Guest

PBII har ett år mellan besiktningarna och följer alltså inte slutsiffran.

F

F.d. 2577

Guest

Hej Mikkis, inte vet jag hur det funkar men Bilprovningen har filialer i Spanien. Gå in på deras sida och sök på Spanien.
Leffe

Kjell Anders

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025

Allå Mikkis!

Om inte reglerna ändrats de sista åren kan Du vänta med besiktning tills Du kommer hem.

Detta har vi praktiserat för ett antal år sedan och när jag var i kontakt med Svensk bilprovning för ett par år sedan gällde detta fortfarande.

Du måste dock beställa tid när eller innan Du kommer hem och köra direkt till besiktning eftersom det då är körförbud på bilen i Sverige.

Ha de Kjell

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Blir det automatiskt körförbud på bilen på grund av utebliven besiktning, gäller väl inte försäkringen om man använder bilen?

I

Ice-Man

Guest

Alla PBII har ju en totalvikt över 3500kg, annars är det ju bara en PB....

F

F.d. 7282

Guest

Det har tidigare gått att besiktiga bilen före inställesperioden, är det ändrat?

Detta försökte jag i höstas då gick det inte, eller rättare sagt du får besiktiga bilen hur många gånger du vill under året men inställelsetiden ändras inte.

Våran är reg som LB.

// Pär

F

F.d. 25189

Guest

Alla PBII har ju en totalvikt över 3500kg, annars är det ju bara en PB....

Där har du fel ! Min husbil är en pbII och har totalvikt på 3100 kg

FIAT/ CI WILK 565 MSFärg: FlerfärgadFordonsslag: PBFordonsår: 1994Fordonsslagsklass: IISkattevikt, kg: 3100Tjänstevikt, kg: 2410Totalvikt, kg: 3100

Senast redigerad av en moderator:
M

mikkis

Guest

Tack för alla goda råd och ideer.

Nu är det så att min husbil är reggad som LASTBIL och INTE som PB 11.

Jag har mailat transportstyrelsen angående inställelse tiden och inväntar svar av dom.

I värsta fall får jag väl se till att jag är hemma i sverige och får bilen besiktigad antingen innan vi åker eller tidigarelägga hemresan.

Mikkis

F

F.d. 27056

Guest

Besikta innan perioden fick inte jag göra förra året. Ringde och kontrollerade.

E

ernst2169

Guest

Allå Mikkis!

Om inte reglerna ändrats de sista åren kan Du vänta med besiktning tills Du kommer hem.

Detta har vi praktiserat för ett antal år sedan och när jag var i kontakt med Svensk bilprovning för ett par år sedan gällde detta fortfarande.

Du måste dock beställa tid när eller innan Du kommer hem och köra direkt till besiktning eftersom det då är körförbud på bilen i Sverige.

Ha de Kjell

Detta gäller även i år. Beställ tid på hemvägen så att du får tiden samma dag som man kommer till Sverige.
Ernst

M

mikkis

Guest

Ernst:

Då innebär det att jag åker obesiktigad i Spanien,Tyskland osv,,.
Va händer om jag råkar ut för en olycka? Bilen är ju dock obesiktigad i Sverige? eller kan det vara så att besiktningsreglerna EJ gäller på samma sätt utomlands som i Sverige?

Fasiken så krångligt detta blev....

Inväntar svar från Transportstyrelsen.

Vill ju vara i Spanien nästa vinter utan att behöva ha ett datum då jag MÅSTE vara hemma... men men....

Mikkkis

M

mikkis

Guest

Då har jag fått svar av transportstyrelsen angående besiktningen.
se nedan:

Tunga fordon som personbilar, lastbilar, bussar och tillhörande släpvagnar, med
en totalvikt över 3 500 kg, ska kontrollbesiktas första gången inom 12 månader efter
att fordonet för första gången ställdes på. Därefter kontrollbesiktas fordonet
senast 12 månader efter senast föregående fullständiga kontrollbesiktning, icke
sifferstyrd inställelse.

Trafikregistret

Mikkis

F

F.d. 29752

Guest

Blir det automatiskt körförbud på bilen på grund av utebliven besiktning, gäller väl inte försäkringen om man använder bilen?

Man måste ta ett snack med sitt försäkringsbolag, en del godkänner andra inte.

Notera att körförbudet bara gäller i Sverige, inte utomlands!

mvh
Pehr

Toppen