• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Jag har en 07:a som har totalvikt 4000kg, måste den besiktigas till våren? Är det så att PB2 måste besiktiga varje år oavsett miltal. Det känns ju lite fel att lägga dessa pengar till staten då bilen bara gått 400 mil! Detta borde vi i så fall försöka ändra på.

Glädjen
:)
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Besiktning

Ja, det är en av nackdelarna med de tyngre fordonen. De ska besiktigas första gången inom tolv månader efter "första ibruktagandet" och därefter med högst tolv månaders intervall. Priset är dock något lägre eftersom de (fortfarande) likställs med övriga personbilar. Hälsn/AndersW
 

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Sv: Besiktning

Glädjen
:) Ja detta bör ändras omgående är i samma sits köpte en ny Hymer S 790 ( 5000 kg ) i juni och den skall besikigas juni 08 i bästa fall har vi kört 500 mil samma regler bör gälla som för personbil
man skall inte hela tiden stifta och göra om lagar och regler som gynnar staten och skinnar oss på pengar hela tiden. Mitt råd är att alla skriver till vägverket och begär ändring:mad:
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

personbil klass2 uppfanns väl för att gynna husbilsägare ?
helfordonsgodgända blev ju annars skattade som p-bil 17-18000:-/år.....
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Besiktning

För en personbil betalar man 300 kronor och för en tung lastbil 750 kronor, så bortsett från att man får köra en gång extra blir totalen för din tunga husbil reggad som personbil lägre.

Tillkommer 80 kr för gasolinstallationen dvs på 2 år blir det
760 kronor för PB2 och 830 kronor för tung lastbil.
 
Toppen