• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag har en husbil där man måste höja fram stolarna elektriskt för att kunna nå upp till bordet och tex äta. när jag sänker dem till körläget så går det in ett par krokar i några hål i underredet så att de sitter fast ordentligt. Skall tillägga att bältet sitter fast i stolen. Dock så fungerar inte krokarna på förarstolen utan den går bara mot botten liksom. Är detta något som besiktningen kollar? Det känns ju lite oroligt om man skulle krocka och allt som håller fast stolen är en elmotor.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Troligen så kan dom nog inget om den tekniska lösningen och kollar troligen inte den heller.
En reparation måste du ju göra. Detta är ju livsfarligt.
Detta var en teknisk detalj jag inte hade en aning om att den fanns.
Kul att lära sig något nytt och det gör man varje dag.
Trevlig helg.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ja det kan ju bli farligt även vid låg hastighet. El-motorn sitter ju bara fast med några m8 bultar, jag tror inte att de klarar en förare på 80 kg som krockar i 50 km. Hade bältet suttit fast i en balk eller liknande i chassit så hade det ju varit en annan femma.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Jo dem ska kolla infästning stol o bälte, men det är inte säkert att dem märke det. Och du ska åtgärda de om det händer något. Det är som jag så, jag skiter i dej, men tänker på blåljus personal som ska sopa ihop slamserna. Låter illa men det kan bli en tankeställare .
Mats
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag har skrivit här i en annan tråd om att husbils verkstäder fuskar. Detta är hur de lagade en stol som inte fungerade, jag upptäckte det i förra helgen. Den skall i väg till verkstaden för de förhoppningsvis sista reparationerna nu på måndag.
Vi satt vid bordet i husbilen och skulle gå in i huset, när jag tar i handtaget som sänker stolen de första tio centimetrarna så går vajern som manövrerar gaskolven sönder och kolven verkar att ha tappat trycket. det verkar som att i ena änden så har de satt en socker bit för som stopp, det är klart den inte är anpassad för sånt.
Detta är en del av reparation de gjorde på stolen i höstas.
När vi skall hissa ner stolen med el -motorn så hörs det inget ljud när krokarna hakar i som på passagerarstolen, inget klick. Har inte tänkt på det innan utan bara varit glad att stolen äntligen fungerade efter alla turer till verkstaden. Det låter inte alls likadant när de två stolarna ”låses” vid golvet.
Får hoppas att de gör om det ordentligt, men i bland är de svår motiverade attt göra ordentliga jobb. De skall även ta och göra om en del andra jobb de har missat på, värmeväxlaren med dess pump läcker fortfarande glykol, plus en del jobb till.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tråkigt att höra att funktionen på stolen inte fixats på rätt sätt.
Det går väl att lösa problem med sockerbit temporärt för att kunna använda bilen men
då skall ju kunden informeras om detta.
Sedan skall ju en offert tas fram på vad en riktig reparation kostar så att jobbet blir rätt utfört.
Det kan ju vara så att mekanikern inte heller förstår sig på den tekniska lösningen till 100% men man
skall ju aldrig låtsas som om man gjort ett bra hållbart arbete utan tala om hur det ligger till och vad man gjort.
Då får ju kunden bra info och feedback och blir oftast nöjda.
Lycka till och ha en bra dag.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ja, det borde ha blivit en ny vajer med ordentliga ”stoppar” i varje ända. Ang krokarna så vägrade stolen att gå på el-motorn överhuvud taget. Jag tror att de har inte haft rätt delar hemma och därför löst det problemet på annat sätt utan att krokarna är involverade. Den skall in i morgon måndag för en del andra grejor så får hoppas på att lyssnar på trafik säkerhets aspekten och lagar stolen ordentligt, det måste ju finnas någon lag att stolar skall vara ord3ntligt förankrad i chassit?
 
Toppen