• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning inom EU

F

F.d. 50022

Guest
Ser att det här ämnet har varit uppe tidigare, men eftersom min besiktningsperiod kryper närmare vill jag göra en ny koll om någån vet nå't.

Enligt de uppgifter jag tidigare fått av svenska myndigheter måste en svensk bil besiktas i Sverige, men dels tar det emot att köra hem från Frankrike för att göra detta, och dessutom strider det mot hela EU - tanken.

Någon som vet om EU fått ordning på det här?
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Besiktning inom EU

Bryr sig verkligen polisen i Frankrike om ifall en svensk bil är besiktigad eller inte? Tveksamt. Sen är det ju inte så farligt att åka obesiktigat heller, det blir mest ett föreläggande om att besiktiga. Gissningsvis är det väl ganska lindriga böter på att åka med körförbud, det viktiga är att skatten och trafikförsäkringen är betalda. Sen skattemärket togs bort är det ju dessutom helt omöjligt för polisen att veta om ett fordon är obesiktigat utan att slå på reg.numret, och det händer väl sällan om fordonet SER schysst ut och följer trafikreglerna.

Edit: Så vitt jag vet är det olika besiktningsregler fortfarande. Tex TÜW har helt andra regler för MC än SBP. Borde betyda att det inte går att besiktiga i annat land ännu.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Besiktning inom EU

problem som kan dyka upp vid skada är att förs.bolagen har ju regressrätt om man kör med körförbud.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Besiktning inom EU

trafikförsäkring övrig försäkring är troligtvis ogiltig eller tydligare så är det upp till förs.bolagen att bedöma.
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning inom EU

Man får ju köra kortaste väg till besiktning.
Beställer man tid i ex. Malmö/Helsingborg/Göteborg så man kan besiktiga direkt vid hemkomst så kan väl ingen anmärka på det?????
:)
//W
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Besiktning inom EU

kanske men det blir säkert diskussion om man kört kortaste/snabbaste vägen och om man inte borde planerat in det bättre. Intressant att låta skadeavdelningen på förs.bolaget svara på frågan. Jag har precis haft en annan fråga med förs.bolaget och fått 2 svar tvärtemot varandra och dessutom per mail.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Besiktning inom EU

Ser att det här ämnet har varit uppe tidigare, men eftersom min besiktningsperiod kryper närmare vill jag göra en ny koll om någån vet nå't.

Enligt de uppgifter jag tidigare fått av svenska myndigheter måste en svensk bil besiktas i Sverige, men dels tar det emot att köra hem från Frankrike för att göra detta, och dessutom strider det mot hela EU - tanken.

Någon som vet om EU fått ordning på det här?


Om bilen ligger över 3,5 tonsgränsen kan du i princip besiktiga vilken månad som helst, även betydligt tidigare än ordinarie inställelsedatum.
Så i så fall åk in och besiktiga innan avresa sen har du ett helt åt på dig till nästa besiktning.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Besiktning inom EU

Tagit texten från Swedac.se

Det är i dagsläget inte möjligt att besiktiga en svenskregistrerad bil i exempelvis Danmark eller Spanien. Det har att göra med den lag som riksdagen beslutade när besiktningsmarknaden avmonopoliserades. Fordonslagen innehåller sedan den 1 juli 2010 bestämmelser om att besiktningsföretag får besiktiga bilar inom de län som besiktningsföretaget beviljats ackreditering för. Länsindelningen är en indelning av Sverige i regioner, detta innebär att ackreditering inte kan beviljas besiktningar utanför Sverige. Swedac kan med nuvarande lagstiftning därför inte påverka möjligheten att besiktiga bilen utomlands.
 
Toppen