• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Besiktning IG

Min parkeringsbroms är fjäderaktiverad och friläggs med tryckluft.
Så kallad fjäderbromscylinder.
 
Problemet är på Fiat/Alco chassi, linerbilar är i en annan klass, som sagt man kanske inte ska tillåta så höga totalvikter upp till 5.5ton.
Det borde vara en annan konstruktion från början, men Fiat bryr sig nog inte om svensk bilprovning, frågan är vilket krav ställs på bilen för typgodkännande i EU.
 
Problemet är på Fiat/Alco chassi, linerbilar är i en annan klass, som sagt man kanske inte ska tillåta så höga totalvikter upp till 5.5ton.
Det borde vara en annan konstruktion från början, men Fiat bryr sig nog inte om svensk bilprovning, frågan är vilket krav ställs på bilen för typgodkännande i EU.

Du har nog rätt, har för mej att jag läst om det i detta forum för något år sedan.
Då skrev någon att Fiat godkänner Dukato upp till 4200kg totalvikt.
Allt över det måste måste någon byggare godkänt.
 
Vid senaste besiktning i veckan fungerade handbromsen alldeles utmärkt. Trots i det närmaste matchvikt (vattentanken om 150 liter var inte fylld och hustrun inte med men i övrigt var bilen lastad för färd) hoppade bilen ur rullarna på bromsprovaren. Bilens totalvikt 4250 kg. Har FIAT's maxichassie. Det var femte besiktningen efter 5500 mil och har ännu inte behövt renovera/byta bromsdelar.
 
Hej Håkan J ! Fick Du med den omkonstruerade hävarmen effekten att handbromsspaken inte behöver dras så högt upp utan att justera vid hjulen ?
Har på vår husbil försökt med justering vid hjulen men får inte justeringen att röra sig, förmodligen fastrostade får nog demontera skiva/trumma har gjort en plåttallrik 10 mm tjl med 5 bulthål och ett 50 mm centrumhål sedan anbringar jag en avdragare, borde gå att få loss navet måste först skaffa en 46 mm hylsa, får se hur det går, blir väl en del svära & blodiga knogar
Hasse
 
Hej Håkan J ! Fick Du med den omkonstruerade hävarmen effekten att handbromsspaken inte behöver dras så högt upp utan att justera vid hjulen ?
Har på vår husbil försökt med justering vid hjulen men får inte justeringen att röra sig, förmodligen fastrostade får nog demontera skiva/trumma har gjort en plåttallrik 10 mm tjl med 5 bulthål och ett 50 mm centrumhål sedan anbringar jag en avdragare, borde gå att få loss navet måste först skaffa en 46 mm hylsa, får se hur det går, blir väl en del svära & blodiga knogar
Hasse

Det blir lite kortare drag men mycket större kraft.
Lossa på justeringen på oket så backarna lättar lite från trumman annars kan det bli lite svårt att lossa trumman om dom ligger för nära.
Du är säker på att du försöker justera på rätt ställe. Klockan tre o nio beroende på vilken sida(Alko)
 
Kommer precis från besiktningen. Första besiktningen vid mätarställning 220 mil. Bilen gick igenom. Förra HB fick en tvåa på handbromsen vid första besiktningen efter 650 mil!!!!
 
Tillbaka
Toppen