Sv: Besiktning. Handbroms - "hoppa ur"
Där det inte finns klara regler och gränsvärden är man tyvärr alltför ofta utlämnad till den enskilde besiktningsmannens personliga godtyckliga bedömning vilken ofta är ett lotteri då det ibland bara är dagsformen eller personkemin som fäller avgörandet. Gäller åt bägge håll, både att klanka ner där inget fel finns, som att släppa igenom rena trafikfarligheter. Men de är inte mer än människor de heller, en "second opinion" löser så gott som alltid problemet.
En hobbybil hade kombinerade parkeringsljus och blinkers fram original, vilket gav nedslag då parkeringsljus inte fick vara orange. Förståeligt, åkte hem, kopplade om och flyttade parkeringsljuset till strålkastarna och återvände: Nu fick jag nedslag för att han tyckte att blinkersen var vit. Bara det att det var exakt samma lampa som klankades ner på för att den var orange vid förra tillfället då den var parkeringsljus. Hur ska ni ha det undrade jag då, är den orange eller vit, nu får ni för tusan bestämma er, det var just för att den var orange och inte vit som jag fick nedslag förra gången...
Just ang handbromsen, en annan hobbybil gick igenom med blankt papper med en av handbromsklossarna liggande i handskfacket

. Den lossnade på uppfarten innan besiktningen då det var för sent för att hinna göra något åt det (en svårmekad Jaguarbakaxel med bromsarna oåtkomliga på ovansidan inne vid klumpen).