• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning av avställd bil.

Erik & Anna-Stina

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6883
Medlemskap
2025
Hej alla!
Jag har en fråga som jag vill ha svar på. I höstas skulle jag besiktiga vår husbil men det fanns inga tider, bestämde mig då för att ställa in bilen och besiktiga i april istället.
Hur gör man nu? bilen står i en maskinhall och ställer jag på bilen förmodar jag att den har körförbud eftersom inte besiktningen gjordes i höstas.
Vill gärna få svar från någon som vet hur detta skall göras.
Tacksam för svar Mvh Erik.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Besiktning av avställd bil.

1. Beställ tid hos besiktningen
2. Ställ på bilen samma dag som den ska besiktigas
3. Kör närmsta (ej snabbaste) vägen från uppställningsplatsen till besiktningen

KLART

:)
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning av avställd bil.

Kontrollera att husbilen minst är trafikförsäkrad.
Det brukar fungera automatiskt om den har varit försäkrad innan.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Besiktning av avställd bil.

Nu i valfrihetens tidevarv kan man naturligtvis välja besiktningsföretag även om det inte är det närmaste.
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning av avställd bil.

För vår del har det slumpat sig så att vi kan använda oss av "resptid". Under avställningstiden inträder automatiskt körförbud,
vid påställning kan vi därför köra 21 dagar innan besiktning.
Då kan vi i lugn och ro "köra" in bilen efter vilan och och förbereda för besiktning. Mycket bekvämt.

Respittid
Om du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan du i vissa fall få en
respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen.
Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:

Fordonet
är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg
har körförbud på grund av att besiktningsmånaden har passerats har varit avställt från och med besiktningsmånaden*
är godkänt vid besiktning, efter föregående besiktningsperiodens början.
*) Detta innebär att fordonet ska vara avställt senast den första dagen i besiktningsmånaden.

TRANSPORTSTYRELSEN
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning av avställd bil.

Om man kör obesiktigat blir böterna 1800:- Släpvagn kostar 900:-
Detta om man inte är på väg till verkstad eller besiktning.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning av avställd bil.

Du kan köra en avställd bil till och från besiktningen, helt lagligt,men du skall ha trafikförsäkring minst .
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Besiktning av avställd bil.

Obesiktat släp kostar 1500:-, betalade det för en vecka sedan då jag "tog en rövare" och for till Luleå för att köpa byggskivor.
Ser i Måttsund (en lite by utanför Luleå, hälsade på min kusin efter Byggmax) att en Polisbil ligger bakom mig.
Efter 30 sekunder så sätter de på blåljusen, de var tydligen snabba på att kolla upp reg-numret och såg att släpet haft körförbud sedan juli-13.

-"Släpet har körförbud" berättade de efter den obligatoriska blåskontrollen.
-"Nämen oj, hur kan det vara så" sa jag och ville mycket snabbt skriva på pappret.
En stund senare kunde jag fara därifrån med lappen där det står "föreläggande av ordningsbot" och kunde betala 1500:- när jag kom hem.
Jag var så glad, de missade att jag hade sommardäck på släpet.......

Besiktning av släp blir det på måndag 07:00, har i kväll monterat nya dubbdäck och ska ut och kolla upp alla lampor.
Bara -16, okej skruvarväder.
 
Senast redigerad av en moderator:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning av avställd bil.

Hoppsan, jag tittade på fel dokument.
Här finns bötesbeloppen och som Bäckmark påpekade så gäller 1500:- och inget annat för fordon med körförbud.
http://polisen.se/Global/www och In...gsbotspärmen/5_Fordonsforordningen_130114.pdf
Fordonsförordningen - Lagar och regler - polisen.se

Men det märkliga är att om Bäckmarks släp varit oregistrerat så hade böterna bara blivit 800:-.

http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/Lagar/Ordningsbotspärmen/kod 600-609.pdf
Lagrumsförteckning kod 600-609 - Lagar och regler - polisen.se

En lustig sak är att om man framför motorcykel utan att ha bränsletank så kostar det 500:-
http://www.polisen.se/Global/www oc...ordonsförordningen kod 200-483 NY version.pdf
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Besiktning av avställd bil.

Hej alla!
Jag har en fråga som jag vill ha svar på. I höstas skulle jag besiktiga vår husbil men det fanns inga tider, bestämde mig då för att ställa in bilen och besiktiga i april istället.
Hur gör man nu? bilen står i en maskinhall och ställer jag på bilen förmodar jag att den har körförbud eftersom inte besiktningen gjordes i höstas.
Vill gärna få svar från någon som vet hur detta skall göras.
Tacksam för svar Mvh Erik.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, du har väl svaren redan, men det finns tre varianter i princip.

Din besiktningsperiod verkar att ha börjat innan avställningen, så någon respit på 21 dagar vid inreggning kan du då inte få.

Om du kan få en besiktningstid under vintern/tidig vår, så kan bilen vara avställd om du bara fixar försäkring, ev. bara besiktningsdagen med försäkringsbolaget. Då får du åka till och från besiktning men inget mer.
Men tänk då på om det råkar vara halt väglag, kontra bilens vikt att du kan behöva vinterdäck just den dagen för att vara laglig "vid vinterväglag".
Då är bilen klar och ok. den dag du sedan reggar in den.

Du kan redan nu, eller så fort det finns möjligehet skaffa en besiktningstid den dag i början på April du tänkt regga in bilen, så du direkt kan åka till besiktningen när du plockar ut bilen från vintervilan efter påställning och försäkring. Så fort du har besiktningspappret i din hand så är det helt lagligt att köra hur mycket du vill.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Besiktning av avställd bil.

För vår del har det slumpat sig så att vi kan använda oss av "resptid". Under avställningstiden inträder automatiskt körförbud,
vid påställning kan vi därför köra 21 dagar innan besiktning.
Då kan vi i lugn och ro "köra" in bilen efter vilan och och förbereda för besiktning. Mycket bekvämt.

Respittid
Om du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan du i vissa fall få en
respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen.
Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:

Fordonet
är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg
har körförbud på grund av att besiktningsmånaden har passerats har varit avställt från och med besiktningsmånaden*
är godkänt vid besiktning, efter föregående besiktningsperiodens början.
*) Detta innebär att fordonet ska vara avställt senast den första dagen i besiktningsmånaden.

TRANSPORTSTYRELSEN

I vilka fall kan man få respittid?
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Besiktning av avställd bil.

I vilka fall kan man få respittid?
-----------------------------------------------------------------------------------
Hej, innan jag fortsätter så gäller det här bilar under 3,5 ton, personbilar , m.m.

Till att börja med så skall bilen vara godkänd och ok. vid avställningen.

Ex. För enkelhetens skull så säger vi att du har en 2'a som slutsiffra.

Man får besikta två månader före och två månader efter inställelsemånaden.

Det innebär att en 2'a får man besiktiga Desember - Januari - Februari (som är "rätt" månad) - Mars - April.

Om du då har ställt av bilen ex. 29 Oktober och inte reggar in den förrän 1 Maj, så innebär det att bilen har varit avställd under hela perioden som ligger innom det som räknas som besiktningsperiod.

Men eftersom den var ok. och godkänd vid avställningen, och den skedde innan besiktningsperioden inträdde, och du inte heller kört den under hela besiktningsperioden, så är det då ok. att köra den 21 dygn efter inreggning för att hinna besiktiga den.

Men om man ex. skulle regga in den 27 Apil spricker det hela, för då har du ett par dagar kvar av ordinär besiktingsperiod som du då måste använda till att åka till besiktninsstationen, och om du inte gör det så inträder körförbud 1Maj.

Hoppas det klarlägger det hela. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Besiktning av avställd bil.

-----------------------------------------------------------------------------------
Hej, innan jag fortsätter så gäller det här bilar under 3,5 ton, personbilar , m.m.

Till att börja med så skall bilen vara godkänd och ok. vid avställningen.

Ex. För enkelhetens skull så säger vi att du har en 2'a som slutsiffra.

Man får besikta två månader före och två månader efter inställelsemånaden.

Det innebär att en 2'a får man besiktiga Desember - Januari - Februari (som är "rätt" månad) - Mars - April.

Om du då har ställt av bilen ex. 29 Oktober och inte reggar in den förrän 1 Maj, så innebär det att bilen har varit avställd under hela perioden som ligger innom det som räknas som besiktningsperiod.

Men eftersom den var ok. och godkänd vid avställningen, och den skedde innan besiktningsperioden inträdde, och du inte heller kört den under hela besiktningsperioden, så är det då ok. att köra den 21 dygn efter inreggning för att hinna besiktiga den.

Men om man ex. skulle regga in den 27 Apil spricker det hela, för då har du ett par dagar kvar av ordinär besiktingsperiod som du då måste använda till att åka till besiktninsstationen, och om du inte gör det så inträder körförbud 1Maj.

Hoppas det klarlägger det hela. M.v.h. JANKRO.

Kristallklart JANKRO. Tack så mycket.
 
Toppen