• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktigat o klart!

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
809
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
:msn_hot:Besiktade bilen idag, 300kr för bilen, 150kr för gasolkontroll (frivillig).
Nu när EU direktivet har börjat att gälla gick priset upp för gasolkollen från 80kr till 150kr, 87,5%!!! :mad:
Men det är ju som sagt frivilligt, säkerhet kan man inte värdera i pengar...
Hur som helst så ligger hela :mh3: säsongen framför oss som ett oskrivet blad, bara att börja fylla bladen... underbart!:msn_hot:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.685
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Besiktigat o klart!

Grattis och hoppas att ni får en härlig husbilssäsong. Vi valde också att gasobesiktiga för säkerhetens skull.:yes:
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Besiktigat o klart!

Låter härligt Kicki o Pertti - synd att ni var upptagna helgen 23-25 april när vi ändå är i Göteborgstrakten. Vi tar hb till Göteborg på torsdagen och jag ska till Åby och roa mig. En av tjejerna på Göteborgskontoret ska avtackas så det blir guidning i stallarna, restaurangbesök och spel. Sedan har jag tagit semester på fredagen - hoppas vi får bra väder och att vi träffar på fler HBK:are.

Marie:yes:
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Besiktigat o klart!

Ja, välkomna ut på vägarna säger vi också!
Rymmer själva imorgon eftermiddag, men vet inte riktigt var, det ska ju blåsa längs kusten säger de som vet, så vi får se var ratten säger...
Ha det bra så syns vi, Robert och Anette
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Besiktigat o klart!

Besiktningen närmar sig, vår första skall ske mellan 1 Okt i år och 28 Ferb, nästa år. Valet är då att besiktiga innan bilen ställs av och pallas upp för vintern eller ta sig besväret att väcka bilen ur vinteride. Ställa på den, köra på sommardäck till besiktning, få underkänt p.g..a sommardäck? Ombesiktiga i några månader för att få godkänt när den åter får köras på sommardäck.

Och vad händer om det är vinterväglag den 1/10?

Har jag missat något?
Leffe
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Besiktigat o klart!

Hej Kicki o Pertti!

Låter bra med husbil redo för kommande säsong, vi åker mot Holland på tisdag, hoppas att vi ses i sommar...

Annmari & Kjell
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Besiktigat o klart!

Besiktningen närmar sig, vår första skall ske mellan 1 Okt i år och 28 Ferb, nästa år. Valet är då att besiktiga innan bilen ställs av och pallas upp för vintern eller ta sig besväret att väcka bilen ur vinteride. Ställa på den, köra på sommardäck till besiktning, få underkänt p.g..a sommardäck? Ombesiktiga i några månader för att få godkänt när den åter får köras på sommardäck.

Och vad händer om det är vinterväglag den 1/10?

Har jag missat något?
Leffe

Låt bilen gå in på körförbud 1 mars, beställ tid till 1 april för besiktning och kör dit på sommardäck och besikta! alles klart.

/Leif, (igen!)
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Besiktigat o klart!

Bilprovningen underkänner väl inte din bil för att du kommer med sommardäck " eller" :confused:
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Besiktigat o klart!

Mc-Louis tror du att de godkänner bilen på sommardäck om kravet är att jag skall köra på vinterdäck?
Leffe
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Besiktigat o klart!

Jag tror inte att bilprovningen utför polisiära uppgifter, dom kollar bara att du har "godkända däck" .
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Besiktigat o klart!

Jag kan väl varna för kunskaper om de olika system finns. I min Rapido är Secumotion standard och när jag besiktigade förra året så tog besiktningsmannen bort slangen från gasolflaskan och kopplade dit deras "mätinstrument" men öppnade inte knappen för Secumotion igen så han mätte trycket i slangen emellan mätinstrumentet och Secumotitionventilen vilket är en halvmeter.
Så ni tänker betala för en Gasolbesiktning får nog vara lite aktiva och få resultat av ni betatalar för.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Besiktigat o klart!

Hej. Besiktade min husbil i Fredags 3.5 ton lätt lastbil ,kostade mej 480 kr, samma min ford personbil lätt lastbil 480 kr.
Är det olika priser i sverige redan eller är det billigar med PB 2. 300kr?

Jägarn :(
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Besiktigat o klart!

PB2 skall kosta 300:- , samma som vanliga bilen.
Leffe
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Besiktigat o klart!

Det kostar 300 kr för besikning av pb 2 över 3500 kg och de ska besiktigar varje år från det första året.
Berra
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Besiktigat o klart!

:msn_hot:Besiktade bilen idag, 300kr för bilen, 150kr för gasolkontroll (frivillig).
Nu när EU direktivet har börjat att gälla gick priset upp för gasolkollen från 80kr till 150kr, 87,5%!!! :mad:
Men det är ju som sagt frivilligt, säkerhet kan man inte värdera i pengar...
Hur som helst så ligger hela :mh3: säsongen framför oss som ett oskrivet blad, bara att börja fylla bladen... underbart!:msn_hot:

Hej!
Jag skall besiktiga vår bil i början av maj.
Funderar också på gasolbesikning!
Beställde du den innan ,eller går det att få detta gjort vid besiktningen utan att beställa tid för det innan?

Ha det gott!!
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Besiktigat o klart!

Hej!
Jag var på besiktningen den 1april dom frågade om jag inte ska kolla gasolen när jag ändå var där jag hadde inte förbestält

Hade gott /Stefan
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Besiktigat o klart!

Står det personbil i registreringsbeviset ska det kosta 300 kr - punkt.

Prislistan

Fordon
Totalvikt
ecblank.gif

Pris

Pris

ecblank.gif
ecblank.gif
ecblank.gif
Personbil----
ecblank.gif
300
200​
ecblank.gif
ecblank.gif
ecblank.gif
ecblank.gif
Mc----
ecblank.gif
260
180​
ecblank.gif
ecblank.gif
ecblank.gif
ecblank.gif
Lastbil
ecblank.gif
ecblank.gif
ecblank.gif
ecblank.gif
ecblank.gif
ecblank.gif
Lätt LastbilMax 3 500 kg
ecblank.gif
480
290​
ecblank.gif
ecblank.gif
Tung Lastbil3 501-7 000 kg
ecblank.gif
750
330​
ecblank.gif
ecblank.gif
Tung Lastbil7 001 -->, 2 axlar
ecblank.gif
900
480​
ecblank.gif
ecblank.gif
Tung Lastbil7 001 -->, 3 axlar eller fler
ecblank.gif
1 250
560​
ecblank.gif
 
Toppen