sacce
HBK Medlem
Intressant läsning
Så här gör du för att besiktiga din svenska bil i Spanien - Sydkusten.es
Så här gör du för att besiktiga din svenska bil i Spanien - Sydkusten.es
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag har ju blivit bötfälld av polisen (€500) och och sett deras nya smartphones. Policia Local visade stolt upp den. Där trycker dom på en svensk flagga. Och då kan de välja mellan:
För mig låter det som Herr Israelsson är en stridens herre, som vunnit en Pyrrhusseger, eftersom körförbudet på den svenska bilen bara gäller i Sverige. Det har aldrig varit ett problem i Spanien.
Däremot kvarstår det formella problemet att man i Spanien inte får köra en utländskt registrerad bil i över 6 månader. Det har ingenting med den svenska besiktningen att göra.
Vet att det finns påståenden om att om man garagerar bilen en viss tid, så får man nya 6 månader. Något som jag aldrig skulle chansa på själv, eftersom jag känner till flera skandinaver som fått sina bilar beslagtagna.
På Transportstyrelsens hemsida kan man läsa:
”Nya besiktningsregler från den 20 maj 2018
Svenskregistrerade fordon måste kontrollbesiktas i Sverige. Fordon som finns utomlands under större delen av året (längre än 6 månader) ska registreras i det land där de befinner sig.”
Tycker det knappast kan tolkas på så många olika sätt, t.o.m. logiskt för mig. Att det sedan kan ske undantagsfall vid vissa speciella situationer är väl inte heller så konstigt,
Tror inte heller att svenska myndigheter skulle uppskatta bilar från t.ex. Baltikum och Rumänien körs år efter år i Sverige.
TommyD
Jag har ju blivit bötfälld av polisen (€500) och och sett deras nya smartphones. Policia Local visade stolt upp den. Där trycker dom på en svensk flagga. Och då kan de välja mellan:
1. Körkort, giltighetstid och om det är indraget. (Är man skriven i Spanien så måste man registrera det svenska på trafico, annars böter)
2. Registreringsnummer och där ser man status på bilen, samma som det svenska trafikregistret. Obesiktigad, Avställd, I trafik och körförbud. Jag fick böter för att jag tillfälligt hade ställt av den medans jag väntade på spanska plåtar vid min import. Jag var tvungen att ställa på den (med transportstyrelsens app) för att den inte skulle bli bärgad till polisen.Visa bilaga 162433
Ps! Alla böter i Spanien är svindyra, men man får 50% om man betalar inom 20 dagar.
Svenskregistrerade fordon måste kontrollbesiktas i Sverige. Fordon som finns utomlands under större delen av året (längre än 6 månader) ska registreras i det land där de befinner sig.”
TommyD
Det stora problemet man har om man har en bil som det står avställd eller körförbud på i deras app, är att dom tar den i beslag. Sedan får man processa för att få loss den efter ett par månader tidigast, när ev domslut kommer (om man har rätt).
Ett körförbud är ett körförbud överallt!!För mig låter det som Herr Israelsson är en stridens herre, som vunnit en Pyrrhusseger, eftersom körförbudet på den svenska bilen bara gäller i Sverige. Det har aldrig varit ett problem i Spanien.
Däremot kvarstår det formella problemet att man i Spanien inte får köra en utländskt registrerad bil i över 6 månader. Det har ingenting med den svenska besiktningen att göra.
Vet att det finns påståenden om att om man garagerar bilen en viss tid, så får man nya 6 månader. Något som jag aldrig skulle chansa på själv, eftersom jag känner till flera skandinaver som fått sina bilar beslagtagna.
På Transportstyrelsens hemsida kan man läsa:
Tycker det knappast kan tolkas på så många olika sätt, t.o.m. logiskt för mig. Att det sedan kan ske undantagsfall vid vissa speciella situationer är väl inte heller så konstigt,
Tror inte heller att svenska myndigheter skulle uppskatta bilar från t.ex. Baltikum och Rumänien körs år efter år i Sverige.
TommyD
Ett körförbud är ett körförbud överallt!!
Helt riktigt.Våra hyrbilar kan rulla i månader uteSå fel du har.Vi råkade passera bes.tiden när vi var i Spanien tog då kontakt med transportstyrelsen och fick till svar beställ tid på svensk bilprovning innan ni kommer in i Sverige så får ni köra dit.Dom struntade i det. Vi fick även ett försäkringsärende under automatiska körförbudet inga problem med förs.bolaget.
Ett körförbud är ett körförbud överallt!!
Om T.ex. Spansk polis använder sin App och påvisar att bilen har körförbud så gäller Spansk lag och därför har Svenskar fått böter!Så fel du har.Vi råkade passera bes.tiden när vi var i Spanien tog då kontakt med transportstyrelsen och fick till svar beställ tid på svensk bilprovning innan ni kommer in i Sverige så får ni köra dit.Dom struntade i det. Vi fick även ett försäkringsärende under automatiska körförbudet inga problem med förs.bolaget.
I Sverige gäller detta undantag , men utomlands gäller det landets lagar. Kontrollbesiktning bygger på att respektive land tillser att bilar som förs över gränserna är trafikvärdiga. Annar hade vi fått besiktiga i varje land.Ja, som flera redan skrivit har du fel vad beträffar missad kontrollbesiktning av svensk bil.
I Sverige har den körförbud och bara rätt att köras till närmaste kontrollstation, eller eventuell verkstad, kommer inte ihåg ordalydelsen exakt.
Däremot utanför svenska gränsen har den inte körförbud och halvförsäkring kan du alltid få på din bil.
TommyD
Om T.ex. Spansk polis använder sin App och påvisar att bilen har körförbud så gäller Spansk lag och därför har Svenskar fått böter!
Transportstyrelsen verkar i Sverige.
Artikel från Svenska Magasinet 2015 och numera ännu lättare att bevisa via APP.
Estländare, britter och svenskar är bland de utländska nationaliteter som kör runt i Mijas kommun med ogiltiga motorfordon. Det visar en färsk undersökning som lokalpolisen låtit göra och som Málaga universitet har publicerat en rapport kring.
Totalt tog Mijas lokalpolis 886 bilar, motorcyklar, skåpbilar och andra fordon där körtillstånd, bilbesiktning eller försäkring hade gått ut.
Bland medborgare från sjutton länder som ingår i undersökningen är det estländare, britter och svenskar som åkte dit flest gånger vid rutinkontroller mellan december och april i år skriver Diario SUR.
50 procent av fallen gällde estländare som åkte omkring i motorfordon som saknade försäkring och inte uppfyllde villkoren vid bilbesiktningen ITV (Inspeccción Técnica de Vehículos). Bland britter handlar det i första hand om oregistrerade och stulna bilar.
När det gällde svenska medborgare som tagits vid rutinkontroller så gällde det i första hand bilar som inte var besiktade.
Efter estländare, britter och svenskar kommer finländare, italienare, holländare och danskar.