• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Beröm till Degerhamn hamn

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi hamnade i Degerhamn på öland igår. Såg skyltar med "Välkommen till Degerhamns hamn" och bilder på husbilar och båtar. Vi körde dit. En jättefin ställplats precis vid havet. Där stod också att man var välkommen med husbil. 120 spänn för ställplatsen och 30 för el kan vid första anblick tyckas lite dyrt. Men då kan man både tömma latrin och gråvatten. I servicehuset finns det både dusch, toalett, tvättmaskin och torktumalare som ingår i priset. Dessutom kan man sitta i servicehuset om man är många. Igår kom det ingen ner till hamnen för att ta betalt. Jag ringde hamnmästaren imorse och talade om att vi legat där och inte kunnat betala. Man vill inte göra sig till tjuv för 150 spänn. Han kom ner och vi gjorde rätt för oss och fick desutom en trevlig pratstund och ett riktigt servicevänligt bemötande. Heder åt den hamnföreningen som har sett att de kan få in en slant på oss husbilister genom bra service och trevligt bemötande. När vi kommer till Öland igen kommer vi med stor säkerhet att ligga i Degerhamns hamn.
 

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Sv: Beröm till Degerhamn hamn

Vist är det fint där, men idag var det kallt med nordlig vind på Öland.
Det stod en Hb där när vi körde förbi i dag, när vi luftade vår Hb.
"linkan":):)
solen och vindarnas ö
 

Suning

HBK Medlem
Inlägg
1.343
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2024
Sv: Beröm till Degerhamn hamn

Vi har samma fina erfarenhet av Degerhamns hamn,
ett toppenställe !

Glad påsk på er alla !

Suning
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Sv: Beröm till Degerhamn hamn

Hur dags var det? Vi körde därifrån ca 11.30. Har ni en burstner som är grå och röd som det står öland på?j
 
F

F.d. 16529

Guest
Sv: Beröm till Degerhamn hamn

Härligt,
Då har Grönhögen fått en utmanare. När jag bodde där var det Campingar som gällde allt annat var otänkbart.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.796
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Beröm till Degerhamn hamn

Hej KarinochTommy!
Visst är elen för dyr, tänker alla som ordnar med sådant att det är "idioter"
dom har att göra med!?.-
Varför inte sägas som det är, T.ex. för att Kommunpolitikerna är så "SNÅLA" av en eller annan anledning!!!!???'
Nä jag tänkte på landet England!!!!!!!!!!
Mvh.








Vi hamnade i Degerhamn på öland igår. Hej Såg skyltar med "Välkommen till Degerhamns hamn" och bilder på husbilar och båtar. Vi körde dit. En jättefin ställplats precis vid havet. Där stod också att man var välkommen med husbil. 120 spänn för ställplatsen och 30 för el kan vid första anblick tyckas lite dyrt. Men då kan man både tömma latrin och gråvatten. I servicehuset finns det både dusch, toalett, tvättmaskin och torktumalare som ingår i priset. Dessutom kan man sitta i servicehuset om man är många. Igår kom det ingen ner till hamnen för att ta betalt. Jag ringde hamnmästaren imorse och talade om att vi legat där och inte kunnat betala. Man vill inte göra sig till tjuv för 150 spänn. Han kom ner och vi gjorde rätt för oss och fick desutom en trevlig pratstund och ett riktigt servicevänligt bemötande. Heder åt den hamnföreningen som har sett att de kan få in en slant på oss husbilister genom bra service och trevligt bemötande. När vi kommer till Öland igen kommer vi med stor säkerhet att ligga i Degerhamns hamn.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Sv: Beröm till Degerhamn hamn

Eftersom jag är kommunpolitiker själv så vet jag hur ansträngd den kommunala ekonomin är så tycker jag inte att kommunen behöver sponsra elen för oss husbilsåkare. Vad får du för 30 spänn? Dessutom är elen frivillig. Vi HBK:are brukar ju säga att vi betalar för det vi nyttjar. Vi i vår bil tycker det var verkligen värt 150 kr för att stå där. Kommunen var mig veterligen inte alls inblandad utan det var båtklubben.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.796
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Beröm till Degerhamn hamn

Hej menar du att båtklubben står utanför kommunen?
Mvh.
 
F

F.d. 16529

Guest
Sv: Beröm till Degerhamn hamn

Har uppfattat det så att det gått lite prestige i att "fricampa" dvs ställplats utan avgift contra bekvämlighetsfolk som vill ha både gråvattentömning och el, toa etc.
Själv tycker jag att ex. 150.- är ok med en sådan service,däremot att beta 4-500.- för att stå på en camping utan att utnytjna deras faciliteter är oacepabelt. Men som tidigare antytts vi är ännu ett u-land vad gäller husbilsåkande, kanske ni som har känningar inom kommunalpolitiken kan försöka få upp era kollegers ögon för att se de positiva effekter en positiv syn på vad ställplatser kan innebära. Jag är medveten om att jag kanske slår in lite öppna dörrar. Själv har jag till komm.fullmäktige i Västervik visat några (exeptionella bra) exempel från Tyskland och belyst husbilstillströmningen (häftigt ord) dit.
Någon reaktion har jag ännu ej fått, Vi får se, jagl kovar att hålla er uppdaterade
/rolf
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Beröm till Degerhamn hamn

Hej KarinochTommy!
Visst är elen för dyr, tänker alla som ordnar med sådant att det är "idioter"
dom har att göra med!?.-
Varför inte sägas som det är, T.ex. för att Kommunpolitikerna är så "SNÅLA" av en eller annan anledning!!!!???'
Nä jag tänkte på landet England!!!!!!!!!!
Mvh.

:confused::confused::confused:

Förklara vad du menar, jag begriper inget av ditt inlägg...
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Beröm till Degerhamn hamn

Jag fattar inte heller vad man syftar på när man skriver om snåla kommuner.....Degerhamns ställplats drivs av ortens fiske och båtklubb helt ideellt av kreativa människor från orten. Grundtanken med ställplatsen är ursprungligen att få in pengar till muddring av hamnen för att kunna ta in mer djupgående fritidsbåtar, typ kölbåtar. Hamnen har idag slammats igen pga strömmar och sydliga vindriktningar. Cementa (som äger hela hamnområdet inklusive ställplatsen) och kommunen vill inte skjuta till pengar för en muddring av den inre hamnen.

Ställplats Degerhamn är en oerhört trevlig plats att stå på, samtliga faciliteter är utmärkta och själv tycker jag att 150 kr för ett dygn där är en skitpeng i förhållande till andra kostnader. När jag sedan vet att pengarna ska användas till att muddra inre hamnen för att locka till sig även båtfolk och att detta gynnar orten så är plötslig prislappen gratis i mina ögon. Och hur charmigt är det inte att stå med sin husbil i en fantastisk miljö och ha en liten trevlig båthamn bredvid sig med liv och rörelse.......
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Beröm till Degerhamn hamn

Instämmer!
Mycket tack vare den utmärkta maten som serveras på restaurangen intill ställplatsen.

Rose-Marie o Lasse
 
Toppen