• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bensinpump

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026
Är det någon som vet vart bensinpumpen sitter på en Fiat Ducato 07. Vi har fått bränsleläckage. Vi upptäckte det när vi startade bilen idag. Det bara stilade med jämn ström på vänster sida.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bensinpump

Skulle gissa att det är filtertätningen som läcker. Prova att dra åt filtret, sitter det fast men ändå läcker så har det kanske dragits i med fel gänger.

Utgår ifrån att den är diesel- inte bensindriven. :)

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025

Bränslepumpen sitter i tanken och är elektrisk så det finns bara tryck i systemet när tändningen är på jag tror att det är som Gunnar säger att det är filtret som läcker

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026

IMAG0015_zpsec32a07c.jpg

Så här ser den ut det läcker diesel längs med hela kanten precis över den lilla gröna fyrkanten försökte dra åt mer men det sitter som berget går inte att rubba.

Senast ändrad:
F

F.d. 53123

Guest

Troligtvis packningen som inte tätar riktigt,köp ett nytt bränslefilter
så följer det med en ny packning ( o-ring ) och byt det, så blir det bra skulle jag tro. :)

Kan ju även vara filterbehållaren som läcker,men det är inte så vanligt

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026

Vi fick den ganska bra tätad när vi knacakde med em skruvmejsel som vi fick tips om på Caravan Clubs forum. Men vi upptäckte att det är en spricka i behållaren så det är bara att byta. Men nu kan vi köra till bilen verkstaden. :)

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Hej..
Kan vara packningen som spruckit eller torkat. Åk och köp ett nytt filter och skruva fast.
Kolla bara så inte gängerna kommer fel..
Lycka till
Libom

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026

Hej..
Kan vara packningen som spruckit eller torkat. Åk och köp ett nytt filter och skruva fast.
Kolla bara så inte gängerna kommer fel..
Lycka till
Libom
Om du tittar på bilden härovan så ser du sprickan. Så jag tror inte att en packning räcker.

Trodde själv att det inte var en spricka. Men när vi tittade närmare idagsljus så såg vi. :mad: Filtret är bytt för 4 månader sedan så det är bara behållaren som vi behöver. Och det verkar svårt att få tag.

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Senast ändrad:

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026

Det är ganska svårt att byta bränslefilter utan specialverktyg på Fiat , många använder
endast en polygrip tång men man kan skada behållaren.
Fråga era serviceställen om dom har rätt verktyg för att byta filter!
Behållaren spricker inte av sig själv !

Kraftstofffilter Fiat Ducato 250 2,3 3,0 D Multijet ab Bj 2006 Dieselfilter NEU | eBay

Tom
Tack för svaret. Nu har vi ganska långt till bilhandlaren. Men då kanske man ska knacka lite till. För det har blivit tätare.

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026

Igår var vi och knackade en gång till. Sedan startade vi bilen. och ingenting läckte den fick gå i 30 minuter. Det som vi trodde var en spricka var ingen sprick. Men tack alla för hjälpen.

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026

Tack än en gång. Med tanke på att jag har skrivit bensinpump iställer för bränslepump. Men inget läcker än. Men vi har två saker kvar att åtgärda innan vi åker iväg. Vi får inte in backen eller ettan på bilen så vi måste nog lämna in den. Sen är en slang trasig under diskhon. Sen är det bara att tuta och köra.

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026

Nu har bilen varit inne på verkstan för små reprationer. Plus att Fiat har lagat bränslepumpen. Felet var att Ekonomibilar i Ystad hade satt dit ett för stort filter. Därav läckaget. Men nu är det fixat. Så det kanske blir en tur till helgen.

F

F.d. 6915

Guest

Tack hade precis samma bränslefilterhållare (tack för bilden ) och precis samma problem. Vilket tryck det bara spruta ut bränsle. Min är en 2007 och har bara gått 3.800 mil och det är original filter som sitter i. (så varför den blev otät är en gåta. Hörde dock från experten att jag var inte den första utan ett ganska vanligt fenomen).
Bara ta en kraftig skruvmejsel och en hammare och knack till locket och nu är den 100% tät igen. ( gick väl nästa ett halvt varv. )

Ville passa på och byta O-ringen och filtret men det visade sig inte vara möjligt utan att först plocka bort framlyktan mm. och det lär vara en riktigt kraftig gummi packning så den skall nog inte vara slut.

Bränslepumpen sitter ju i tanken och den pumpar ju på som bara den.

Filtret får bytas en annan gång.

F

F.d. 6915

Guest

Tack för bilden.
Jag har samma filterhållare och fick idag samma problem. Mycket tryck i den bränslepumpen som sitter i bränsletanken helt klart. Mitt filter är original och min RollerTeam är från 2007 och rullat 3800 mil. så vad som gjorde att det börja läcka är oklart, frågade dock på HymerCenter och jag var inte den första tvärom.
Tipset nedan att knacka åt locket med en kraftig skruvmejsel funka perfekt nu är den helt tät.
Oringen är en sådan kraftig rackare så den lär knappast behöva bytas i första taget och för att kunna byta bränslefilter så måste man plocka bort framlyktan så det får bli en annan gång.

Toppen