• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bensinkort i utlandet

F

F.d. 15874

Guest
vi skalll ta en tur till spanien om 2veckor och jag satt och funderade på vilket kort man kan tanka på,jag har statoil och jet kort är det någon som vet om det finns sådana mackar efter vägen dit ner.:mcride:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.847
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bensinkort i utlandet

Statoil finns i Danmark men längre söderut är det nog bara Shellkort som kan fungera. Vi använder Visa/Eurocard för tankning och det fungerar på bemannade stationer men oftast inte på obemannade.
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Bensinkort i utlandet

okej tack för svaret då får vi väl ta med det kortet master card som är annslutet till min personbil sk saab kort men det måste ju funka om man läser så skall det visst gälla överallt.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Bensinkort i utlandet

BigMarlin02,

Bensinkortet anvands mest utav storre foretag som akare eller dylikt. Pa kontinenten anvander man sig utav VISA - MASTER - MAESTRO. Det viktigaste ar att kortet ha ett inbyggd chip dvs att man anvander sig utav ett PIN code annars finns de risk att det inte tages emot.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Bensinkort i utlandet

Hej!

Vi var nere i Spanien denna sommar och vi använde Statoil Mastercard i hela Europa.
Funkade perfekt!
Det som jag förvånades mest över, var att jag inte en enda gång under 5 veckor,behövde använda min pinkod, inte en enda gång!!!!! Det kändess inte så bra!


Mvh

Hasse
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Bensinkort i utlandet

Schmid,

Haller med dig att det skulle kannas konstigt att inte behova PINA en enda gang. Detta betyder att dom bensinstationer inte var up to date med lasning av credit card. Jag personligen vagra att anvanda mig utav credit card om jag inte kan PINA.

Min fru rakade utfor en episode i Singapore, nagon hade kopierad credit card, sedan kom rakningen och var VISA kort vart debiterad ett par dagar senare med 8500 US dollar :mad: som tur va anvande min fru kortet i Bryssel airport vid ankomsten pa sa satt kunde vi bevisa att de var omojligen att anvanda samma kort pa 2 stallen bara med ett par minuters mellanrum. Vet ej om det var det som raddade os eller ej men vi slapp betala ;) . Efterat bad VISA om ursakt for det obehagliga erfarenhet vi fick ga igenom och fick en check pa € 50 for besvaret. Det du ...
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Bensinkort i utlandet

Har precis kommit hem från itallien, har shell eurocard och har fått trycka pinkod samt underteckna varje gång, tyvärr ligger inte shellmackerna på 60 liters avstånd från varandra, om man inte har lust att köra av autobahn.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Bensinkort i utlandet

Bossebo,

Jag har sallan brattom nar jag ar ute och aker husbil sa lamnar motorvagen for min del ar ingen konst. I tyskland ar det lite kinkigt dar kan man pa manga stalle lamna autobahn men ibland ar man tvunget att kora tiotals mil innan man kommer pa igen. En sak ar klar det lonar sig alltid att lamna motorvagen for bransle ar billigare (billigaste pa kontinenten ar JET eller Franska bensinstationer som Leclerck - Supermarche. Pa en lang resa kan det gora flera tusenlappar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Bensinkort i utlandet

Ha kontanter med er ifall datan inte fungerar på tappen. Det hände oss ett par gånger i italien. Man tankar och går in och lämnar fram kortet, de drar det i sin läsare och säger att det inte får kontakt eller den inte kan läsa kortet. Vad har man då för alternativ? Jo att betala kontant. För de godkänner inte, som här hemma, att man diskar av skulden.

:twitcy:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Bensinkort i utlandet

Tomten,

Diska av skulden ? Garna adressen pa vilken mack man far gora det ;)
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Bensinkort i utlandet

Hej

Ett gott rad, tanka pa stormarknader typ carrefour champion etc. Mycket billigare an vanliga mackar.

abrazos Hans
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Bensinkort i utlandet

Tack till er alla för goda tips, man blir ju lite osäker på hur det funkar typ i italien frankrike,jag har beslutat att ringa statoil och få deras kort som gäller överallt,jag vill inte ha så mycket kontater med mej av olika orsaker,men några kort skadar ju inte.

hbkare 891:mcride:
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Bensinkort i utlandet

Hej,

Jag använder IDS-kort International Diesel Service :: IDS Pricing och det fungerar bra. Där måste man använda pin-kod annars inget diesel.
:twitcy:

Med ett IDS-kort kan man också nyttja den service som finns på en del stationer, t.ex. gratis dusch mm.

Genom medlemskap i Caravan Club har jag också rabatt på diesel.


Kanske kan det också vara möjligt för HBK:s medlemmar att få rabatt hos IDS. Är det någon som har talat med IDS?

Carina 6 visade ju det fina medlemskortet hos Ragges :) så medlemsskap kan ju styrkas när vi fått dem.

Hälsningar/Sven-Åke
 
Toppen