• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bensinbolag i Europa

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Bensinbolag i Europa

Här kommer en erfarenhet av tyska bensinstationer.
I somras när vi var på var upp genom Tyskland från Garmisch-Partenkirchen till Heligenhafen på väg 7 körde jag in och tankade på en bensinstation några mil ovanför Hannover. När jag kom in i lokalen för att betala hörde jag att en man sade på engelska att han garanterade att han ska komma tillbaka, samtidigt tyckte jag mig skymta ett svenskt pass som togs omhand av en kassapersonal, sedan gick mannen ut.
Jag betalade och när jag kom ut såg jag att det stod en svenskregistrerad personbil vid pumparna och mannen som jag mött satt i den tillsammans med sin familj. Jag gick fram och frågade dem om de hade problem med kassapersonalen och de berättade då att just denna bensinstation inte tog det plastkortet som de hade och som de tidigare använt på andra stationer. Jag frågade vad de hade tänkt att de skulle göra och fick svaret att de skulle köra tillbaka till Hannover och ta ut pengar i en automat. Jag, liksom de, hade kommit från Hannover och sett åtminstone tre långa stillastående bilköer på sträckan Hannover - bensinstationen.
De skulle alltså först köra några mil norrut för att kunna vända söder ut och sedan tillbaka till Hannover, leta reda på en uttagsautomat och sedan ut på motorvägen igen och upp till bensinstationen för att betala. Detta skulle antagligen ta flera timmar med tanke på de köer vi sett, jag tyckte verkligen synd om dem.
Jag beslutade mig för att hjälpa dem och sade till mannen att köra fram och parkera bilen och sedan komma över till mig och Annelie i husbilen.
Jag körde fram husbilen och parkerade jämte deras bil samtidigt som jag berättade för Annelie vad jag sett och hört och hon höll genast med mig om att vi skulle hjälpa familjen.
Mannen kom över till oss och talade om att hans bensin kostade 38 €, vi lånade honom 40 € och vi fick alla hans personuppgifter. Vi lämnade vårt namn, adress och ett bankkonto som de skulle sätta in 400 kr på, vilket de också gjorde.

Man ska alltså alltid ha med sig flera plastkort men också tillräckligt med kontanter så att man inte riskerar att råka ut för något liknande som hände denna familj.

Bigge
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Bensinbolag i Europa

Snyggt jobbat Bigge o Anneli:snow-icon: vi tar med oss alla synpunkter o råd och önskar er alla en GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR :holly-2-icon: :holly-1-icon: :santa-2-icon: Pelle o Monica
 
Toppen