• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bensinbolag i Europa

P

PAM 97

Guest
Ursäkta en novis i Europa, men vilka bensinbolag finns efter vägen genom Tyskland o Spanien????? Pelle

F

F.d. 24280

Guest
Sv: Bensinbolag i Europa

Jag kan svara bara för Tyskland..där finns det alla möjliga..ganska många mack som har försvunit här hemma förlänge sen.Jet finns det också..men man kan inte tanka med våran Jet-kort.Enda kort som är gångbart för våran del är Euro-Schell.Så visst finns det många mackar och varierande bränslepris.Hur är det i Spanien finns det säkert många Spanien-resenärer som kommer att svara
Mvh/Zubac

F

F.d. 4879

Guest

Men ett VISA kort bör väl fungera på alla mackar i alla fall? Man kanske inte får nån rabatt men man slipper att släpa med sig attraktiva kontanta medel.

F

F.d. 24280

Guest

Visst kan man tycka det..men det är inte säkert,att det funkar på varje mack.Gott att vara på den säkra sidan och ha kontanter i plånboka.Samtidigt skall man tänka på att ha ex.VISA-kort med chips,har man bara med magnetremsa så är det lika med ingenting..acepteras inte i 99fall.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Pelle
Vi använder bara VISA när vi betalar för bränsle. Men som Zubac skriver kan det vara ett måsta att ha kontanter när man har oturen att stöta på en mack som inte tar VISA. Dom finns.

Det fina med att inte ha något bundet kort tycker jag är att det står dig helt fritt att tanka där det passar.

Kul att ni ger er ut på en längre resa. Ha det så bra.

P

PAM 97

Guest

Tack alla, då vet jag vad som gäller, det blir visakort + peng, tack Håkan och hälsa familjen och vi tänker på er när ni måste vara kvar i kylan

med vänlig hälsning Pelle o Monica

F

F.d. 24280

Guest

För några års sedan så använde jag nästan uteslutande Euro-Schell..den dyraste macken..numera så tankar jag bara med kontanter,mycket billigare än VISA också..och så kan man hitta små mackar där soppan är "billigt"

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det finns tankställen över nästan hela Europa som heter International Diesel Sevice (IDS) där medlemmar i Husbilsklubben.se har en viss rabatt via ÅFA. Kortet gäller samtliga deras tankställen och betalning sker efter faktura i SEK, så man slipper ha med kontanter för tankningen.

Jag passar alltid på att tanka där om det finns någon längs färdvägen. På min hemsida finns förteckningen över tankstationerna i Europa att fritt ladda ner. Filerna passar till Garmins Mapsource och en i fil kan öppnas i Excel.

Man kan också beställa en tryckt förteckning från IDS.

Läs även på; http://www.husbilsklubben.se/forums/t17558/

F

F.d. 839

Guest

Adriatik,

Det största bensinbolag i Tyskland är ARAL dom finns över hela landet och har ett stortillbud av biltillbehör längs motorvägen.

F

F.d. 8491

Guest

Vi använder dessutom IDS kort och brukar försöka tanka upp i Danmark och Spanien för diesel är billigare där.

Genom medlemsskap i Caravan Club får vi också lite rabatt men det kan ibland ändå vara lägre pris på vissa andra mackar.

IDS prislista hittar du på International Diesel Service :: IDS Pricing

Lycka till på resan till Spanien!

Vi var där 5 veckor i höstas (och tycker nog nu att vi åkte hem för tidigt). :ball-icon:

Sven-Åke

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

Vill du ha rabatt på dina inköp i Europa skall du skaffa ett VISA-ansutet Coop Forumkort. Det ger rabatter på alla inköp du gör, även utomlands. Det spelar ingen roll vad du köper, bensin, mat, kläder osv. Kredit upp till 60 dagar utan räntekostnad.

P

PAM 97

Guest

Hej Sven-Åke vad jag ser på deras hemsida för registrering så måste man ha ett företag är det så?? Pelle

F

F.d. 8506

Guest

När man passerar Luxemburg bör man tanka upp så mycket som möjligt, där är bränslet klart billigast oavsett märke.

F

F.d. 8491

Guest

Hej Pelle,

För mig räckte det med att vara medlem i Caravan Club.

Hälsn/Sven-Åke

Gun & Claes

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2025

Hej

Det lönar sig oftast att köra av motorvägen och tanka i någon by. Kan skilja ganska mycket i pris

Claes

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Något att tänka på är att bensinstationer ofta bara har korttankning på helger och det brukar inte fungera med våra Visa/Eurocard.
Då kan man tvingas upp på motorvägen bara för att tanka för dessa är öppna på helger.
Antalet bensinstationer i byarna minskar stadigt och ersätts av tankstationer vid stormarknader.
Så eftersom tanken i min rymmer 70L så brukar jag tanka vid c:a 40mil för att slippa hamna i "trångmål".

P

PAM 97

Guest

Tack ska ni ha för alla tips,jag kontaktade Åfa som skickar anmälningsblankett med en gång så det blir nog bra detta,och vi är tydligen bortskämnda med att inte behöva tänka på sådana skälvklarheter som soppa i tanken,besinstationer överallt:swoon: :twitcy:

F

F.d. 673

Guest

Lite OT, men kom att tänka på en grej:

Vad gäller plastkort ska man över huvud taget vara beredd på att tyskarna inte accepterar dem lika mycket som i en del andra länder. Bensinmackar kanske gör det, men t.ex. stora elektronik-kedjan MediaMarkt gör det inte (inte den jag besökte i somras i alla fall).

En kompis som reser en del i jobbet utanför de större städerna i Tyskland har berättat hur han har för vana att alltid kolla restauranger, taxibilar, hotell etc innan han drar på sig utgifter. Även om flertalet tar kort är undantagen tillräckligt många och oväntade för att det kan bli lätt att hamna på pottkanten, så att säga.

Uttagsautomater finns dock lite överallt, så man ska inte behöva bli ställd.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen