• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bensin med eller utan olja

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.065
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Med tilltagande senilitet kan jag inte längre komma ihåg i vilka dunkar jag har ren bensin och oljeblandad sådan. OBS vill inte ha svaret att jag skall märka dunkarna. Det var ju somras helt klart var jag hade vad.

Finns det ett enkelt test att skilja de båda åt? Har försökt att hälla ut lite av varje på en träbit, men tycker inte jag ser någon skillnad.
 
F

F.d. 50607

Guest
Sv: Bensin med eller utan olja

Tvåtaktsolja brukar vara färjad röd eller grön,blå slå ut nån dl i en burk o jämför så bör du kunna se skillnad mot den ofärgade.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bensin med eller utan olja

Inga problem att använda oljeblandat, men tvärtom kan ställa till det.
 

rainer

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
921
Medlemskap
2024
Sv: Bensin med eller utan olja

Hej!

Jag haft samma problem och doppat ner en remsa tidningspapper i dunken och sedan också sparat en referensremsa.
Efter en timme så har bensinen dunstat och då tänder jag på båda remsorna och ser om det är någon skillnad.
Det brukar fungera om det är 3 - 4 % blandning och mindre har jag inte provat.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.651
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Bensin med eller utan olja

Blanda innehållet i de två dunkarna och använd blandningen i den motor som INTE kräver oljeblandad bensin. (Det kan bli lite blårök, men motorn torde knappast ta skada.)

Gör sedan det du skulle ha gjort i somras: Märk upp dunkarna och börja om från början.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bensin med eller utan olja

Min «løsning» på farmen er 20 liters dunk er ren bensin, 5 liters dunk oljeblandet. Men sist uke brukte jeg 100 liter ren bensin på gressklipping :twitcy: og noen desiliter oljeblandet på motorsag og kantklipper. Blander selv slik at den oljeblandete ikke blir for gammel. Men lys plast blir fort mørkere av oljeblandet bensin, har noen dunker hvor helletuten oppbevares nede i dunken. De med ren bensin beholder sin klart gule farge, mens den med oljeblandet blir brungul.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.713
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Bensin med eller utan olja

Gnugga lite bensin mellan fingrarna, den oljeblandade är fetare.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bensin med eller utan olja

Jag har också svårt att skilja bensinen åt.
Nu har jag olika färg på dunkarna, grön på ren bensin, röd på oljeblandat.
Eller om det är tvärtom???
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bensin med eller utan olja

Gnugga lite bensin mellan fingrarna, den oljeblandade är fetare.

Just så gjorde vi när vi var i mopedåldern och ville vara säkra på att det var olja i bensinen. Lätt att känna skillnad på bensin med eller utan olja. De skickligaste av oss kunde t.o.m. bestämma procenten oljeinblandning!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Bensin med eller utan olja

Jepp, en kille jag kände hade en brorsa som bodde mitt emot en snubbe vars kusin även kunde tala om vilket märke det var på oljan..

:D;)
Och min farfars kusin som bodde nästgårds utanför grinden kunde känna vilken oljekälla den kom ifrån, lite problem blev det dock med rysk olja då kvaliten var lite ojämn...
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bensin med eller utan olja

Och min farfars kusin som bodde nästgårds utanför grinden kunde känna vilken oljekälla den kom ifrån, lite problem blev det dock med rysk olja då kvaliten var lite ojämn...

Kunde det bero på den sibiriska mammut oljan? :cool:
 
Toppen