• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bensin i Diesel

F

F.d. 53688

Guest
Har av misstag tankat 7 liter bensin i en 120 liters tank som jag tankade full.
startade bilen och körde 18 km. efter tankningen utan problem. Blev sedan orolig efter alla inlägg som jag läste på olika sidor på nätet, från att motorn skulle rasa efter några meter till att det inte var någon fara alls med denna bensin mängden. Vad skall man tro. Är det någon som har erfarenhet av detta.
Tacksam för svar.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Sv: Bensin i Diesel

Samma tavla gjorde jag på hemvägen från Europa.Vi körde sedan ca. 20 mil åt gången
och tankade fullt igen, gjorde så några gånger.Har inte märkt någon skillnad.
HaDe Hasse

F

F.d. 53358

Guest

Min grabb arbetade på Kärcher, han var hemma på en semestervecka. En arbetskamrat använde hans servicebil under denna tiden.
Det bar sig inte bättre än att han tankade fel, bensin i en dieselbil. Hedins kom och tömde tanken och fyllde på diesel.
Ingen talade om för min son vad som hänt. Min grabb körde genom Tingstadstunneln, då bilen, en automat, plötsligt bara rusade och ökade hastighet, min grabb fick stå på bromsen för att inte en olycka skulle ske. Möjligt att det fanns bensin kvar någonstans, kanske filter eller liknande.
Så visst är det farligt att tanka fel

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Att bilen rusar och plötsligt ökar farten har sannolikt ingenting att göra med att det varit bensin i tanken.
Risken med för hög bensininblandnig är att bränsleblandningen exploderar för tidigt i förbränningsrummet då bensin antänds vid betydligt lägre kompression än vad diesel gör.
Skadorna härvidlag kan bli omfattande med i värsta fall knäckta vevstakar och krökt vevaxel. (Jag har sett motorer med vevstakar som gått rakt igenom blocket och då får tusenlapparna snabbt vingar)

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

När jag klantade mej så var det ca 25-30l kvar i tanken.Tankade i 7l bensin innan jag fattade min dumhet.Fyllde därefter upp resten (120 l tank) med disel.Körde sedan ca 20 mil innan jag tankade igen.Gjorde så några gånger.Har inte märkt någon skillnad på bilen och det var för ca 300 mil sedan.
HaDe Hasse

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

När jag klantade mej så var det ca 25-30l kvar i tanken.Tankade i 7l bensin innan jag fattade min dumhet.Fyllde därefter upp resten (120 l tank) med disel.Körde sedan ca 20 mil innan jag tankade igen.Gjorde så några gånger.Har inte märkt någon skillnad på bilen och det var för ca 300 mil sedan.
HaDe Hasse

Med den inblandningen bör det inte vara några problem.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Re: Sv: Bensin i Diesel

Slipp feltankning av din dieselbil.
För oss färgblinda som inte kan skilja på svart och grönt grönt.
Har den själv.
//Arne B

Sådan detalj skulle även polisen behöva ha.
Dom tankar också fel ibland. :wink:

Som jag sa till damen som tankade fel och skämdes rejält.
"Du behöver inte skämmas vi har 4st bilar här denna vecka och
4st förra veckan och det är lätt hänt".
Hon sa då "Oj vilken tur att jag inte är ensam". Sedan skrattade hon glatt.

En son sa med låg stämma. "Ring detta nummer (lappen sträckets fram) när ni vet vem som kommer att ta den stora kostnaden för utbytet av pump mm. Ring för f-n inte min far". :)

7liter är ingen fara. 25% i nya bilar är farligt. I äldre kunde man väl köra på vad som helst.:)
Sorry Casanova för för mycket OT.

F

F.d. 53358

Guest

Att bilen rusar och plötsligt ökar farten har sannolikt ingenting att göra med att det varit bensin i tanken.
Risken med för hög bensininblandnig är att bränsleblandningen exploderar för tidigt i förbränningsrummet då bensin antänds vid betydligt lägre kompression än vad diesel gör.
Skadorna härvidlag kan bli omfattande med i värsta fall knäckta vevstakar och krökt vevaxel. (Jag har sett motorer med vevstakar som gått rakt igenom blocket och då får tusenlapparna snabbt vingar)

Det hände denna gången och ingen mer. Grabben blev väldigt rädd, då det var mycket trafik i Tingstadstunneln vi tillfället. Vad felet var om det inte var bränslet, vad var det då? Inget har blivit ändrat på bilen sedan dess. NU är bilen utbytt, sedan några år.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Det framgår inte om det var en nyare eller äldre bil. På nyare dieslar styrs väldigt mycket elektroniskt, sådana saker som "gaspådrag" och insprutning styrs av en ECU via en mängd givare, även en ev farthållare brukar vara inblandad i dessa system. Det ligger nära till hands att ett fel har uppstått i något av dessa system.

F.ö så var det en otäck händelse som turligt nog slutade lyckligt.

F

F.d. 53358

Guest

Det framgår inte om det var en nyare eller äldre bil. På nyare dieslar styrs väldigt mycket elektroniskt, sådana saker som "gaspådrag" och insprutning styrs av en ECU via en mängd givare, även en ev farthållare brukar vara inblandad i dessa system. Det ligger nära till hands att ett fel har uppstått i något av dessa system.

F.ö så var det en otäck händelse som turligt nog slutade lyckligt.

Detta hände för 6-7 år sedan. Kärchers bilar byts efter 3 år och då var av märket Mercedes Vito. Min grabb hade ett serviceområde som sträckte sig mellan Ystad i söder och Östersund i norr. Han körde ca 8000 mil om året. Kanske hans erfarenhet gjorde att ingen olycka inträffade.

Toppen