• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bensin i diesel

algutsrum210

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4125
Medlemskap
2024
Råkade tanka 5,7 liter bensin vid sista tankningen Jag fyllde tanken med 64,8 l diesel. Det gör cirka 6 %.Tanken rymmer 90 l .Vad göra annat än tappa ur tanken .Jag körde c:a 1 km
 

Karevan

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
14126
Medlemskap
2027
Är ingen expert i ämnet, men av det jag läst ska det gå bra utan att du behöver tömma tanken. Se bara till att späda ut bensinen så mycket som det går genom att fylla upp ett par varv till när det blir dags.

Här finns det lite mer läsning
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.230
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Förr så hällde man 5% bensin i dieseltankarna på lastbilarna när man skulle norrut. detta för att hindra att det blev parafinutfällning när dieseln blev ordentligt kall. Det var förstås innan diesel och bensin blev utspätt med allehanda medel. Stora problemet med bensinen idag är ju etanolen som suger till sig vatten. Vatten är inte riktigt bra för dieselpump och insprutare men med denna lilla utblandning som du har så ska inget hända.

Du gör som du vill men jag hade glatt kört vidare och efter 10 mil fyllt upp tanken igen. sedan så hade jag gjort detta ett par ggr. Problemet med bensin är egentligen att den har för dålig smörjeffekt för en dieselmotor men med denna moderata utblandning så ser jag det som ett ickeproblem. OBS!!! du gör det på egen risk men som sagt jag hade inte tvekat.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
har gjort nästan likadant kommer inte ihåg hur många liter straks under 5 liter jag körde på tysk autobana fyllde upp 70 liter diesel det gick bra
 
Toppen