• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bensin eller diesel - och varför?

F

F.d. 50609

Guest
Hoppas denna fråga hamnar i rätt forum, annars får "vaktmästarna" flytta till lämpligare plats.

Har just börjat nosa på detta med husbil, hade väl hundra frågor när jag startade och bortemot tusen nu :) så jag är väldigt tacksam för detta forum me alla generösa människor som delar med sig av kunskaper och erfarenheter.

Just nu undrar jag över för- och nackdelar med bensin- respektive dieseldrift..
Vad tycker ni exempelvis i aspekter som...

* driftsekonomi
* driftsäkerhet
* skattemässigt
* miljömässigt
* komfortmässigt
* annat
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

Diesel drar oftast mindre.
Diesel bara går och går.
Och jag själv har tyvärr köpt en bensinbil och den blir jag aldrig vän med,
ryckigt o j....gt folk tror inte jag haft mitt körkort länge.
Jag tycker faktiskt att diesel går mjukare alltså bättre komfort./Susanne
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

Hej Hundstina

Verkar tyst så jag börjar väll lite då, du nämner bensin har du tänkt dig en äldre bil då??
I så fall finns det rätt många ståendes på firmorna som är svårsålda. Prutmånen är nog rätt hög kan tänka mig. Köp inte första bästa.Som jag skrivit innan ha med dig någon som kan bilar, om inte M testa bilen den pengen det kostar kan kan vara en piss i Missisippi mot vad bilen kostar i reparationer
Gurra
 
F

F.d. 9232

Guest
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

Har Du möjlighet att köpa en diesel så gör det! Det är överlägset ur de flesta synvinklar, driftsekonomiskt, hållbarhet, miljö, osv. Dock är dieselskatten en nackdel, men har Du bara bilen sommartid så kan man överleva det.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

Hmm det tystnade här, mysko:confused:
Flera tips:)

Är det en äldre bil du söker??

Gurra
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

Hej..

Jag har nyligen bytt till en -93 2,5l turbodiesel, från en -89 bensinare. Skillnaden var märkbar, mer kraft, snabbare, råstarkare, men även bullrigare, bensinaren var viskande tyst. men trött och seg. Dieseln har kamremsbyte att hålla reda på (4-5000kr) både mil och tidsintervall. 2000kr dyrare i skatt per år om du har inreg. hela året. Bensinaren tog 1,3-1,5 lit./mil. Dieseln tar i 100-110 km/tim 1-1.1 lit/mil.
Det är även skillnad på chassi, ett med 16" hjul är betydligt stabilare än de äldre med 14" hjul, tål mer last men har även högre egenvikt. Kör du lite, blir skillnaden inte så stor då skatten är högre. Skillnaden i buller är påtaglig, men man vänjer sig beroende på bil-typ, helintegrerade är nog bättre isolerade..Motorstyrkan är den största fördelen. Det brukar vara lite kladdigt runt dieselpumparna, dieseln dunstar inte på långa vägar så snabbt som bensin.. Får man på kläder och skor blir det trist...
Jag hade satsat på dieseln, fördelarna överväger..bl.a är bensinbilarna äldre med klenare chassin och enklare inredning..
Lycka till..

Bo M
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

Har haft både Bensin, Motorgas och Diesel.
Skulle jag köpa bil idag så hade jag valt Diesel. Känns lite tryggare men bullrar lite mer och skatten är inte rolig men överväger ändå, / Kurt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

Hmm

Nu måste jag få tycka lite också.

Det beror helt på vilka krav du har och hur mycket du kommer att nyttja bilen.
Om pengarna är viktiga och du skall köpa dig en äldre bil som du kör ca 7-800 mil per år med skulle jag inte välja bort en bensindriven bil.

Bensin:
+ Bilen billigare i inköp
+ Lägre servicekostnader
+ Tystare gång
+ Billigare/enklare att reparera

Till nackdelarna hör ju den högre bränsleförbrukningen. Men om man slår ut det på hela året blir skillnaden marginell. Om bensinaren drar 0,2 l mer per mil och du kör 800 mil blir merkostnaden ca 2000:-/år. Du kan troligen åka många säsonger bara på bilens lägre inköpspris.
Bensinaren är ju slöare än de större dieselmodellerna men skillnaden är inte stor mot de mindre dieselmotorerna. Har man inte bråttom vid rödljusen eller packat in hela släkten så spelar det inte så stor roll heller. Men smaken är ju som..

Skall du köpa en nyare bil så finns det väl inte så mycket mer än diesel att välja på.
Om pengarna inte är det viktiga så är det ju klart behagligare att köra en kraftfull diesel än en slö bensinare.
Rent driftsäkerhetsmässigt så är min uppfattning att de är jämlika. Iaf gällandes Fiat.

Har själv haft en -89 bensin och har nyligen bytt till en -98 2.5Turbo Diesel och skillnaden på kraft är stor. Prisskillnaden är ännu större - 5 ggr mer för att vara exakt.

OBS detta var mitt tyckande
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

En aspekt till

kanske lättare med garanti om du köper på auktoriserad firma ?
Där kanske du även kan få lite lull-lull på köpet:D

Gurra
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

Tack för alla inlägg. Väldigt intressant!
Läser gärna ännu flerom ni vill dela med er.

Gurra, tack för dina tips. Jag står inte i startgroparna att handla nu, det ligger åtminstone något år fram i tiden, men jag lovar att jag är "gammal" nog att både M-testa och kolla med expertis innan jag hystar iväg ett par hundra tusen:D

Därför samlar jag väldigt gärna på erfarenheter, egna och andras.

Såg det där med högre skatt.. och sen började frågorna hopa sig i min skalle.

Högre servicekostnader är ju ingen höjdare direkt...
Samtidigt är ju driftsäkerhet och jämn gång ett plus förstås...

Som sagt, om fler vill delta i tråden så tackar jag och lyssnar.
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

Jag hade en Solifer 5500 -88 Bensin Helintegrerad och har nu en alkov bil -99 Diesel.
Den nya är ca 800 kg tyngre.

-Bensinaren var betydligt tystar att åka i trotts sina 11 år äldre
-Bensinaren drog ca 1,2-1,4 vid 90
-Bensinaren var slö med sina 70 kusar.

-Dieseln hög ljudvolym , vägljudet tar ej överhand vid högre farter.
-Dieseln drar ca litern vid 90 och 1,1-1,2 vid 110
-Dieseln har en 2,8 liters motor på 122 hästar

En jämförelse i den branta uppförsbacken nere i Jönköping.
Bensinaren var nere i ca 40 på toppen av backen medan Dieseln går ner till 85
trotts sina 800 kilo mer i vikt.

Men om du funderar på nyare bilar så finns det väl bara Diesel och då har du en sak mindre att fundera på.

MVH
Mats o Cilla
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

Åh hu.. den där Solifern lät riktigt slö och trist..
Jag som faktiskt har helintegrerade Solifer på min "att kolla upp"-lista.
Å andra sidan är det ju trevligt om ljudnivån är rimlig när man kör.

Nä, någon nyare bil har jag inte råd med, så för mig är det relevant att reflektera över drivmedel-aspekten. Jaså det är bara diesel som gäller nuförtiden.. Vad kan det bero på?

En annan sak jag reflekterat över när jag läser husbilsannonser är att många, både firmor och privatsäljare, inte skriver ut vilket bilmärke det är.
Hur kan det komma sig.. är alla bilmärken så pass "likvärdiga" när det gäller husbilar, eller finns det något annat skäl att utelämna den informationen?

Det finns ju husbilar på ganska många olika bilmärken, t.o.m. nästan samma husbil byggd på olika märken, så någon anledning verkar det ju ändå finnas att ha lite koll i märkes-frågan. Eller?
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

Åh hu.. den där Solifern lät riktigt slö och trist..
Jag som faktiskt har helintegrerade Solifer på min "att kolla upp"-lista.
Å andra sidan är det ju trevligt om ljudnivån är rimlig när man kör.

Nä, någon nyare bil har jag inte råd med, så för mig är det relevant att reflektera över drivmedel-aspekten. Jaså det är bara diesel som gäller nuförtiden.. Vad kan det bero på?

En annan sak jag reflekterat över när jag läser husbilsannonser är att många, både firmor och privatsäljare, inte skriver ut vilket bilmärke det är.
Hur kan det komma sig.. är alla bilmärken så pass "likvärdiga" när det gäller husbilar, eller finns det något annat skäl att utelämna den informationen?

Det finns ju husbilar på ganska många olika bilmärken, t.o.m. nästan samma husbil byggd på olika märken, så någon anledning verkar det ju ändå finnas att ha lite koll i märkes-frågan. Eller?

Jag vet inte procent talet men jag kan tänka mig att 75% är en Fiat Ducato.
Står det inget så är det nog en Fiat.

Skall du köpa dig något likt vår gamla Solifer 5500 skall du vara uppmärksam på fukt.
Vi fick sälja våran som ett gör det själv objekt för 50 tusingar.
Fukten hade kommit in på båda sider uppe vid sängen.
Samt att det rann in vatten vid TV antenn genomföringen , detta var något som hänt sista vintern (07-08) och då vi ej använde den så kom det in en hel del innan jag var inne och fick se detta.

Nu tror jag att det finns lite fukt i de flesta gamla vagnar , men detta skall du kolla upp för det är dyrt att få det fixat.

Jo jag glömde en sak i förra inlägget gällande Bensin/Diesel.
Du kan göra riktiga fynd bland bensinarna men ha då i åtanke att även du kommer att ha svårt att få den såld den dagen du vill byta , så skall du köpa en bensinare så bör den vara väldigt mycket billigare än Dieseln.
När vi skulle sälja gamla bilen så var det första som frågades om det var en Diesel , eftersom det inte var det så slutade de flesta samtal där....

MVH
Mats o Cilla
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

Bara för att ställa till det lite mer för dig .....

Last vikter.
Vill du åka lagligt så bör man kolla upp hur mycket man får lasta.
Gamla husbilen fick lasta ca 900 kg och var för 5 personer.
Nya 99:an får endast lasta 500 Kg
I lasten räknas Alla utan den bakom ratten , vatten , husgeråd , markis , cykelställ mm mm.
Det visade sig i den nya bilen att när vi var nästan hela familjen (20 åringen fattas) åkte vi redan med 40 kg överlass.
Och då fanns det fler saker vi ville ha med.

Toa
Portapotti eller kasett toa
Här är kasetten att föredra som man tar bort utifrån bilen.

Vatten
Gamla hade 40 liter och nya 120 liter
Nu hade gamla ingen bra yta att duscha på men 40 liter är inte mycket att komma med.

Uppvärmning
Vattenburet eller luftburet.
Vatten:
Ett tyst system som oftast går att värma med Gasol/El
Men ett system som tar tid på sig för att värma bilen.
Gasol:
Här låter fläktarna
Saknar möjlighet att värma med el (Vårt system)
Värmer upp bilen snabbt.

Vet ej om det är skillnad på gasolförbrukning
Det enda jag kan säga är att vi har problem med batteriförbrukningen när det är kallt
med vårt fläcktsystem , men detta kanske beror på ett dåligt batteri.

Integrerad/halvintegrerad/alkov.
Helintegrerad:
Första bilen var helintegrerad.
Jag gillade den stora ytan man hade där framme
Jag satt med familjen när jag körde
men jag tycker den var svårare att veta var man hade på vägen.
Lite bökig när man skulle sova , förarstolarna måste fällas för att få ner sängen
men inte så högt att komma upp i sängen så att stege används.

Halvintegrerad
Klart Snyggast och bör ta minst soppa . men man blir av med en säng.
har inga andra erfarenheter.

Alkov.
Jag gissar att denna tar mest soppa
Du har en bäddad säng som du direkt kan hoppa upp och ta en rast i.
Det krävs en stege för att komma upp.
Man känner sig lite mer utanför familjen när man kör.
Svårt att komma ner i hytten , men det finns varianter som sängen går att fälla upp.
Har du även en bäddad säng i baken som vi har på vår 7 meters så är alkoven perfekt att slänga upp jackor mm eller annat som man inte "orkar" lägga in i skåp just då.
trotts sina nästan 1.5 meter längre än vår förra bil så är denna mycket mer lättkört än gamla helintergrerade


Ja du Hundstina hoppas att jag kunde ge lite mer input om det jag har erfarit.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

Skall ni åka flera stycken eller?
Kolla hur många passagerare den är typad för med bältesplatser
köp inte större än du behöver med tanke på vikten kontra motor.
Diesel är nog att föredra som sagts tidigare här, nog svårt att bli av med bensinare
om du vill byta
utvändiga förråd är bra att ha till bord,stolar mm
Alltid fördel om man slipper bädda ner dineten, är man fyra sovande då så blir det trångt.
Då är det bättre att köpa en med flera bäddar i, då har man ju matplatsen intakt.


Gurra
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

Tack snälla Mats, Gurra och alla andra! :msn_thumbup:

Som mina tankar går just nu (kan hinna ändras många gånger ännu), så önskar jag mig en rymlig, vintervettig "bostad' som inte är alltför hopplös (dyr/ tråkig/ opålitlig) att "flytta några mil" då och då. Dvs prioritet boende. Ej alkov! 1-2 permanent bädd/ar.

Eftersom jag har begränsad kassa kan jag mycket väl tänka mig att köpa en billig bensinare som förstagångs-bil och räkna med att bli "slutanvändare" på den. Dvs ingen vidare återbetalning vid byte.
Men det kräver i så fall att bilen är schysst på alla sätt, välvårdad kaross, ingen fukt, välskött maskineri, alla bostadsfunktioner i trim osv.
Visst, överraskningar kan man alltid få även om man försöker gardera sig. Men man måste ju ha en målbild i alla fall :)

PS.
Primärt är bilen avsedd för mig och 2-3 större hundar, att bo i ett antal veckor i sträck - året om.
 
Senast redigerad av en moderator:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

Hejsan!
Jag köpte mig en Nordic cabby city 585 -90 (bensinare) går helt perfekt och är en året runt bil som slår ut dom flesta bilarna, du ville inte ha en med alkov så det kanske är fel att tipsa om en sån här då, ville bara säga att bättre har jag nog inte kunnat köpa för dom slantarna jag gav för den.
Sen kan man ju diskutera detta med motorkraft på gamla bilar, 85hk på en nordic bensinare eller 72hk dieselkärra utan turbo då väljer jag direkt en bensinare, ska man ha en turbo så får man ju lägga på 30000-50000:- direkt, äldre bilar gäller det nu så ni slipper kommentera det:p.
Maxlasten är 750 kg så det går att stuva in en hel del i den oxå.
Kommer dieselpriset att öka som det gör idag så slutar det väl med att bensinarna blir billigare att köra om ingen gör något åt det
Tack för mig!!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

Ps Hundstina!!!
Vi har 3 hundar i den utan problem skönt att titta på dom från alkoven och slippa ligga trångt :D
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Bensin eller diesel - och varför?

Hej hopp, Pelille (läste ditt nick fel tror jag).
Roligt att det är skönt för er i er alkov, grattis säger jag till det såklart!

Själv ser jag BARA nackdelar med alkoven. Dels är jag lite rörelsebegränsad, och kommer jag väl upp på loftet får jag panik för att jag inte kan sitta upp med rak rygg. Och behöver man sen på toa mitt i natten så är det ett fasligt bestyr.

Att använda utrymmet till förvaring är nästan lika obekvämt det - hellre fler skåp.

Sen har jag gärna hundarna som sängvärmare, det är ganska mysigt tycker vi. Blir det för trångt eller varmt går de någon annanstans. Passar mig fint :D

Dessutom är jag inte jätteförtjust i att köra alkovbilar. Dels saknar man översikt uppåt, dels fångar de vinden mera än de integrerade, dels är det ofta obevämt att förflytta sig mellan förarplats och boutrymme och dels vill jag väldigt gärna ha lite luftrymd omkring mig när jag kör.

Så någon alkovbil blir det inte för mig i alla fall.
 
Toppen