• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bengt i Örkelljunga?

F

F.d. 25425

Guest
Vi spanar för fullt på blocket och bland återförsäljare för att köpa vår första husbil. Har lite fått intrycket att bengt i örkelljunga är ganska dyr, har ni några erfarenheter kring köp där?
Annars verkar det ju super, stor etablerad firma känns ju tryggt om något skulle hända. Enormt utbud verkar finnas också.
Men när vi jämförde vissa bilar där med andra liknande bilar som såldes privat var det ganska stor prisskillnad.
Vi tänkte ju ha husbilen för en långresa på flera månader ut i europa och sedan sälja den igen, är det någon som vet om man kan köpa en bil i tex tyskland och sen inte svenskregistrera den? Vi ska ju inte använda den i sverige. Kanske skaffa tysk försäkring? Det här kanske låter heltokigt för er kunniga, jag har verkligen ingen susning ;-)

Sv: Bengt i Örkelljunga?

Naturligtsvis är det billigare att köpa privat, som alltid.
Men vid privatköp får Du som regel ingen som helst garanti och hjälp om något strular.

Tänk på att när du handlar privat så har du ingen som helst garanti. Företagen brukar lämna garanti i minst 3 månader vilket är en bra trygghet och kan betyda många insparade kronor.

Vi köpte vår senaste husbil av rubr. företag och har enbart goda erfarenheter av dem.

Gunnar /medlem

Jag vill slå ett slag för att handla privat.
Precis som du märkt är det stor prisskillnad och mycket pengar att spara. Garantierna som lämnas av handlarna är ofta rätt begränsade både vad gäller tid och vilka typer av fel de täcker.
Finns en del om det här i forumet.

Som första husbil kan det då också bli väldigt dyrt om man ångrar sig och vill lämna "hobbyn" då det är som ett pyramidspel. Som inbyte till dyrare bil hos en handlare kanske du får hyfsat för bilen men om du skall sälja rakt av eller privat kommer det att svida till rejält ytterligare en gång.

Jag har bara toppen att säga om Bengt i Örkelljunga, vi köpte vår bil där och dom är toppen att ha att göra med.
Nu när vi bestämt att sälja vår Concorde och köpa något mindre hjälper han mig med det med, finns ingen bättre firma i Sverige anser jag.
Så jag kan varmt rekommendera dom.
MVH KEJO 20

Vi spanar för fullt på blocket och bland återförsäljare för att köpa vår första husbil. Har lite fått intrycket att bengt i örkelljunga är ganska dyr, har ni några erfarenheter kring köp där?

Vi tänkte ju ha husbilen för en långresa på flera månader ut i europa och sedan sälja den igen, är det någon som vet om man kan köpa en bil i tex tyskland och sen inte svenskregistrera den? Vi ska ju inte använda den i sverige. Kanske skaffa tysk försäkring? Det här kanske låter heltokigt för er kunniga, jag har verkligen ingen susning ;-)

Att köpa i t.ex. Tyskland och registrera där lar sig göra. Men du kan inte ta hem den, dvs. om du kommer i någon form för kontroll. Det finns ett antall handlare och producenter i nord Tyskland som kan hjälpa dig. Söka på
Wohnmobil- und Wohnwagen-Suche bei mobile.de!
Annars är detta en stor handlare med många bilar i olika prislägen:
Die Wohnmobil-Galerie - Gebrauchte Wohnmobile preiswert und gepflegt, gebrauchte Wohnmobile - preiswert und gepflegt - Finanzierung möglich
Ligger n-vest av Hamburg

Vilken prisklass? En handlare blir dyr med billiga objekt eftersom han måste lämna garanti även på dessa. Hantering och utrymme kostar lika mycket på billiga som dyra objekt.

Tror för egen del att den mest fördelaktiga lösningen är att hyra en bil under aktuell tid.
Kostar troligen obetydligt mer men kan bespara en hel del oförutsedda "händelser".
Nog värt att undersöka och räkna på.

Vi har också allt gott att säga om Bengt i Örkelljunga,ställer alltid upp, och om man kollar upp husbilspriserna på andra husbilsförsäljare är inte Bengts i Örkelljunga dyrare,,,,,,och man kan vara 100% säker på att dom alltid ställer upp om man skulle få problem.
Stig o Ingrid:holly-2-icon:

Annars verkar det ju super, stor etablerad firma känns ju tryggt om något skulle hända. Enormt utbud verkar finnas också.
Men när vi jämförde vissa bilar där med andra liknande bilar som såldes privat var det ganska stor prisskillnad.

Sixten det låter som om du skall hyra en husbil helt klart:santa-3-icon:

Ni som förespråkat att hyra, har ni verkligen koll på vad företagen vill ha per vecka för detta? 10-15000kr i veckan * 8veckor är rätt saftigt tycker iallafall jag och gårt något sönder så lär de ändå få ersätta det. blir de bitna så kan de behålla bilen så jag skulle inte hyra mer än för väldigt korta tider.
Men som det redan skrivits så är handlare dyra då de ger service. ska du lämna landet och sen inte komma hem förens du är klar med bilen är nog den servicen inte så mycket värd. bättre då att köpa privat eller i tyskland och få en bil som kostar mindre men som också går att sälja i mer närliggande pris efter resan.

Har också bara gott att säga om Bengt. Alltid positiva och hjälpsamma. Vi fick akut hjälp avresedagen på semestern med ett lås som helt hängt sig till bagaget. När vi kom kl 07 stod dom redan och väntade. Kostnad 0 kr, utan i stället "Kör försiktigt - Trevlig semester"! Kanon!

Kanonservice hos BiÖ.
Bytte hos dom i April o har fått toppenservice.
HELNÖJD!
Har även hyrbilar i Helsingborg om man vill prova på.

Gott nytt år o Hejs från:

Claes 105

Om du bara tänker att köra i Europa och inte i Sverige köp en i Tyskland mycket billigare förstår inte hur du tänker det är väl ingen som kommer upp till Sverige och köper en Husbil här och betalar dyrt och sedan skall använda den i Europa och inte i Sverige:santa1:

Tillbaka
Toppen