• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Belgien

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Hej jag har hört att Belgien infört kilometer skatt på fordon över 3,5 ton. Från 1/3.
Är det någon som har koll på vad som gäller?
Om det är transponder eller Cash som gäller o vad det kostar?
Mvh Mikael :mad:
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Sv: Belgien

Tack för svaren! Då kan polaren rulla hem i lugn och ro från Frankrike i morgon! ☺
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Belgien

Belgien, det kolröksimpregnerade landet; har det ändrat sig på senare år och rest sig ur askan som Ruhrområdet gjorde för många år sedan?

Jag har medvetet undvikit Belgien de senaste decennierna eftersom jag har så hemska minnen därifrån. Långa dystra genomfarter i nedsotade gator i urtråkiga bostadskvarter har satt sina spår liksom en middag i Bryssel som gav mig "rännskita" ända upp till Danmark på hemvägen!

Vågar man åka till Belgien nuförtiden?

Jappe
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Belgien

Belgien, det kolröksimpregnerade landet; har det ändrat sig på senare år och rest sig ur askan som Ruhrområdet gjorde för många år sedan?

Jag har medvetet undvikit Belgien de senaste decennierna eftersom jag har så hemska minnen därifrån. Långa dystra genomfarter i nedsotade gator i urtråkiga bostadskvarter har satt sina spår liksom en middag i Bryssel som gav mig "rännskita" ända upp till Danmark på hemvägen!

Vågar man åka till Belgien nuförtiden?

Jappe

Det är lätt att avfärda vissa regioner, men Belgien är faktiskt väldigt bra. Man måste hitta smultron ställerna. Käket är överlag gott, och ett måste är deras pommes frites, kulinariskt så det slår.. Alltså vilken uteställe - en lucka i väggen - som helst har 10 gånger bättre pommes än någonstans i Sverige. Och stekarna sedan...
Varjefall, kör du söderut och tar genvägen via Meppen, Holland och Belgien så kommer du så småningom till Antwerpen 34 hette visst vägen mot Lille. Där precis mitt i stan när du kört under floden via tunneln så svänger du till Linkeroever, höger. Där finns en liten hamnområde som heter Ponton Linkeroever med lustjakter och grönområde. Kostar inget och billigt båtdiesel om samvetet tillåter. Jag köpte en båt där för herrans massa år sedan och har sedan dess alltid stannat där. Man skall inte ha vita byxor och spela herreman för belgarna, de lite halvkommunister hela bunten men med varm hjärta...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Belgien

Oj Oj Jappe. Du måste ha haft stor otur vid dina besök i belgien.
Detta är ett riktigt fint land att besöka. Matkulturen är bland de bästa i europa.
Det berömda franska köket har sina rötter i belgien. Det finns mer än 800 lokala ölsorter så ölkulturen är bland de bättre som finns. Trapistöl rekomenderas varmt men i måttlig omfattning då det normalt är starka saker.
Det finns många fina städer att besöka som Ghent, Brugge mfl. Här finns fina kanaler och gator med hus från sju århundraden. Folket är oftast mycket vänliga och har oftast liknande värderingar som oss scandinaver. Beligen ligger nära och är väl värt en vecka på semestern-:)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Belgien

Någon gång när jag fortfarande jobbade och reste mycket fick jag veta att Bryssel hade fler Michelin-stjärnbeströdda krogar än Paris. Så köket ska man inte förakta (om man har företagskort och en arbetsgivare som betalar kalaset). Har ätit några av mina mest minnsevärda gourmetmåltider i Belgien (på 80 talet). Jag var ofta där - företaget jag jobbade på hade sitt Europahögkvarter i Bryssel.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej någon som vet om husbilar över 3500 kilo fortfarande är undantagna var några år sedan vi passerade Belgien men i sommar är det dags igen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej någon som vet om husbilar över 3500 kilo fortfarande är undantagna var några år sedan vi passerade Belgien men i sommar är det dags igen.
Om du menar vägavgift, så finns ingen för tung husbil, miljözoner finns för alla typer, men går att runda,eller skaffa tillstånd.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Om det bara är transit är det väl lugnt? Får kolla detta. Tack för svar.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Körde igenom Belgien i påskveckorna och upplevde inget ovanligt, som Frankrike eller Tyskland. Passerade Antwerpen och andra orter utan något som helst problem! Bara å åk!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Körde igenom Belgien i påskveckorna och upplevde inget ovanligt, som Frankrike eller Tyskland. Passerade Antwerpen och andra orter utan något som helst problem! Bara å åk!
Hoppas du undvek miljözonen i Antwerpen,annars kommer en räkning på upptill 350Euro, det kan bli dyrt att bara åk…
 
Toppen