Ulf & Marie
FD HBK Medlem
Scenario (kanske inte helt ovanligt):
Man kommer till en ställplats efter att ha fricampat 1 dygn.
Bodelsbatteriet är hyfsat tömt (typ 60% kvar) och man tänker vad härligt med lite 220V vid stolpe
Parkerar bilen, kopplar in 220V och tänder upp lite lampor, på med TVn, värmaren, etc.
Och man tycker att nu har vi ström, vi slösar lite
och batteriet laddar sig samtidigt.
Batteriet är 80 Ah och laddaren är en CTEK MXS 5A.
Jag räknade lite på förbrukningen:
5 LED Spots: 5 x 1,3 W = 0,55 A
2 halogen spots: 2 x 10W = 1,7 A (ska bytas ut)
Truma gasolvärmaren (fläkten): 1,5A
TVn (LED): 2A
Ladda 2 iPhones......
Ladda WiFi router.....
Vattenpumpen och köksfläkten går vid middagslagningen (12V).
Spis och ugn går på gasol, kylen 220V.
Det blir väl nästan jämt skägg?
Med andra ord batteriladdaren hinner väl knappt ladda batteriet med det man plockar ut? Eller värre?
CTEK MXS 5A funkar väl bra när bilen står parkerad hemma och underhållsladdas men behöver man inte en kraftigare laddare för ovan scenario?
Eller tänker jag fel?
//Ulf
Man kommer till en ställplats efter att ha fricampat 1 dygn.
Bodelsbatteriet är hyfsat tömt (typ 60% kvar) och man tänker vad härligt med lite 220V vid stolpe
Parkerar bilen, kopplar in 220V och tänder upp lite lampor, på med TVn, värmaren, etc.
Och man tycker att nu har vi ström, vi slösar lite
Batteriet är 80 Ah och laddaren är en CTEK MXS 5A.
Jag räknade lite på förbrukningen:
5 LED Spots: 5 x 1,3 W = 0,55 A
2 halogen spots: 2 x 10W = 1,7 A (ska bytas ut)
Truma gasolvärmaren (fläkten): 1,5A
TVn (LED): 2A
Ladda 2 iPhones......
Ladda WiFi router.....
Vattenpumpen och köksfläkten går vid middagslagningen (12V).
Spis och ugn går på gasol, kylen 220V.
Det blir väl nästan jämt skägg?
Med andra ord batteriladdaren hinner väl knappt ladda batteriet med det man plockar ut? Eller värre?
CTEK MXS 5A funkar väl bra när bilen står parkerad hemma och underhållsladdas men behöver man inte en kraftigare laddare för ovan scenario?
Eller tänker jag fel?
//Ulf