• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver ny grej på manöverpanelen..

T

Trilla

Guest
Vart köper jag en sån här? Den vita till vänster i bild är glapp i påställt läge. Behöver en ny och bra.
 

Bilagor

  • säkring.jpg
    säkring.jpg
    200,6 KB · Visningar: 11
G

Göran T625

Guest
Sv: Behöver ny grej på manöverpanelen..

Apparaten du syftar på är en 2 polig personskyddsautomat 10(16)A 230V/0.03A. Kombinationen är kanske inte den mest vanliga här i Sverige. Kan ersättas med 1 st E13.01.3031 plus 1 st E13-01.3006 ur Kamakatalogen eller om du känner någon elektriker kan du kanske komma billigare undan.

Göran T625
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Behöver ny grej på manöverpanelen..

Dagens personskyddsbrytare ser i princip ut som nedan, och kan köpas hos alla välsorterade elfirmor eller elbutiker.


 
T

Trilla

Guest
Senast redigerad av en moderator:
T

Trilla

Guest
Sv: Behöver ny grej på manöverpanelen..

Men nu efter att ha lät på i sådär 12 minuter. Jag behöver egentligen bara en såndär personskyddsautomat. Den är som jordfel och säkring i ett. Men då får jag ett hål i min panel, därför kanske man sätter dit en huvudströmbrytare. När jag nu ska använda den? Lika bra att slå ner på personskyddsautomaten? Men jag vill väl alltid ha ström på då jag har kabeln kopplad... Vill jag inte ha ström kopplar jag väl inte fast mig i väggen?
 
T

Trilla

Guest
Sv: Behöver ny grej på manöverpanelen..

Nu gick jag ut och mekade isär det. Hålet är 4 fack brett och en ny personbrytare är 2 bred. Så vad för användbart sätter jag i de 2 fack breda hålet som är användbart? Huvudbrytaren är ju 3 fack.
 
T

Trilla

Guest
Sv: Behöver ny grej på manöverpanelen..

Fast om jag köper en som ser ut som den på biltema så bryter den ju bara fasen. Detta blir ju inget problem om man vet vilken som är fas men då jag kopplar in mig med vanlig stickkontakt så kan ju nollan vara fas. Med andra ord behöver jag en som säkrar både fas och nolla. En som ser ut som två av de avbildade i classe katalogen. Är jag ute och cyklar?
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Behöver ny grej på manöverpanelen..

Nu gick jag ut och mekade isär det. Hålet är 4 fack brett och en ny personbrytare är 2 bred. Så vad för användbart sätter jag i de 2 fack breda hålet som är användbart? Huvudbrytaren är ju 3 fack.

Det finns speciella täcklister till dvärgbrytarcenraler, som man kan bryta av i lämplig längd och trycka dit.
 
T

Trilla

Guest
Sv: Behöver ny grej på manöverpanelen..

Fast visst bryter de bara tvåpoligt vid jordfel och säkringen är bara enpolig om den inte är fysiskt ihopkopplad på utsidan? Såsom de på classes hemsdia.
 
T

Trilla

Guest
Sv: Behöver ny grej på manöverpanelen..

på bilden syns en rad med dioder märkta livello serb. Vad visar dessa? det är en brytare under så man kan växla mellan två lägen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Behöver ny grej på manöverpanelen..

på bilden syns en rad med dioder märkta livello serb. Vad visar dessa? det är en brytare under så man kan växla mellan två lägen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, troligen nivån i färskvattentanken åt ena hållet och nivån i gråvattentanken åt andra hållet.

JANKRO.
 
T

Trilla

Guest
Sv: Behöver ny grej på manöverpanelen..

Eller kanske de två färskvattentankarna? Jag har en inne och en ute. Värsta lyxbilen jag köpt med sådana finesser.
 
Toppen