• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Behöver ny bärbar - förslag?

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Hustru behöver en ny/nyare bärbar dator med tangentbord osv.
Hon har alltid jobbat i IE och Windows med Officepaketen - främst Word, Excel å PP.
Finns det NU (i början på maj) några bra erbjudanden??
Priside 2-3500 skr.
Vi har Elgiganten å MediaMarkt mfl här i stan.
Vi bör kunna koppla datorn till tvn i husbilen för att se filmer mm från datorn.
Kom gärna med förslag - tack.

((vi har även Iphone å Ipad - men hon vill fortsätta att jobba i det hon kan - dvs Windows å Officepaketet))

Sv: Behöver ny bärbar - förslag?

Jag köpte en Lenovo G580 med I5 processor, 6 Meg internminne och 1 Tb hårddisk. Supersnabb tycker jag. Är ute på nätet efter kallstart på 5-10 sek.
Lite plastigt tangentbord men mycket dator för pengarna. Ca 3500 :- för ett år sedan hos Elgiganten.
Släng inte ut pengar på office-paketet, ladda ner gratisprogrammet Open office Apache istället. Väl så bra som Office och man känner igen sig om man tidigare använt Office.
Gratis är gott.
;)

De ASUS vi har og har hatt har alle vært meget brukbare, til tross for en lav pris. Største problemet har vært å finne en passende DC-DC forsyning for bruk i bil. Men vi har endt opp med å kjøpe ASUS sine egne. Litt mer problem med en ACER Iconia W700 - spesialplugger også her, men ingen 12V power fra Acer. Har et under bestilling nå fra en produsent i China.

Om du vill ha enklare och mycket snabbare dator med mindre risk för trojaner och virus finns det plattor i alla prisklasser.
Officeprogrammen finns till iPad, komplettera med tangentbord om du skriver med alla fingrarna.

Mina fyra laptops ligger numera på en hylla i garderoben.

image.jpg

Tack för tips å synpunkter.
Hustru börjar se lite dåligt så jag tror det behövs en lite större skärm ca 15-16 åtminstone.
Lördagsnöjet idag blir att åka runt bland stadens datoraffärer.
Lenovo/IBM ThinkPad har hon haft i många år så - jaja vi får se. T40 å T60.
Ska lyssna (datorfläkt) å se på batteritider mm.
Blir Elgiganten -> NetonNet -> Mediamarkt å ev nån fler.
Giv mig styrka - kan bli en lång å dyr dag. :)

((jag lutar åt denna enkla dator: Lenovo IdeaPad G500))

Etter en tid med en brukbar Android padda ved siden av en slepbar PC som døde skaffet jeg en Windows 8 tablett med tastatur. Nå er Androiden svært lite brukt - Win8 plata gjør jobben både som PC og som rask og enkel plate for surf og epost. Hadde egentlig tenkt kjøpe en ny laptop, men tittet i b-listen på webshoppen og der var denne Acer Iconia W700 med 4 GB RAM og 64 GB SSD samt en full-HD 10 tommer skjerm hdmi utgang USB3 og 2 kamera.

Med noen 500GB USB disker tilgjengelig så klarer jeg de rutiner som trenger PC med mye disk, samtidig som jeg har en oppstart fra kald boks til fullt pålogget på godt under 10 sekunder. Batteritiden kunne vært bedre, men 3 - 4 timer på maks effekt hele tiden er for meg akseptabelt. Tiden klarer jeg å doble når jeg velger maks sparebluss. Men prisen jeg betalte for ett år siden på rundt SEK 3000 er fullt akseptabel.

Patric - Ideapad er meget bra, og Lenovo klarte tidlig å løse gåten med lang levetid på LiIon pakkene i motsetning til endel andre hvor batteriene dør om laderen står koblet til PCen i ett år. Og når en ser hva Lenovo gjør så er det helt enkelt: når batteripakken er full så stenges ladningen til 10% er brukt opp. I prinsipp pendler ladenivået mellom 90 og 100% i motsetning til de som legger en ladespenning på float nivå ved 100% og holder det der med varmgang og uttørring av e-lytten i batteriene som følge.

Min erfaring med dette kommer fra overordnet service ansvar for 200 laptops i mange år, og konsulentene kunne i stor grad bestemme merke/modell når de trengte ny pc.

Nu tror jag det står mellan
Lenovo G 500 å G 585.
Ungefär linande pris.
Vad skiljer på dem????

585 en eldre modell som normalt selges med win7, amd basert.
500 intel basert bygget for win8.

Ut over dette liten forskjell på hardware, hva som er inkludert av programvare varierer noe.

Om du vill ha enklare och mycket snabbare dator med mindre risk för trojaner och virus finns det plattor i alla prisklasser.
Officeprogrammen finns till iPad, komplettera med tangentbord om du skriver med alla fingrarna.

Visa bilaga 84426

Lyssna på Knarrevik det bästa....

Knarrevik (Plattfrälst) har rätt till viss del, men om du ska beakta din hustrus önskemål så är en platta bara en "surrogat" variant till ett Office paket. Knarrevik kan du glömma (även om jag gillar honom och har full respekt för hans åsikter), gå istället din hustru till mötes, det är hon som tvättar dina strumpor och bestämmer vart skåpet skall stå (jag har en likadan hemma)! Prata med henne och låt henne välja även om det blir "fel"...
/en som varit med om det förr

Jag "tvingade" min hustru att använda min "gamla" Mac som var klockren för hennes behov (Windows baserat Office, samma som PC), efter det att den stationerade PCn blev för långsam m.m. och skrotades i miljöhuset.
Sen började eländet! Skärmen var för liten, tangenterna satt på fel ställen, menyn var inte som det brukar, "hur skriver man ut", "hur scannar man", ...en miljon frågor...
Till sist fick jag göra "hennes" jobb, en det ena och en det andra och nu undrar jag, var det verkligen värt det, det fanns så mycket annat att göra på min "egen" dagsagenda?

Ska vi nu lyfta det ytterligare till en högre nivå och strula till det ordentligt, då kan vi börja prata om en padda/platta vars Office imitation-App talar sitt eget språk. Jag säger bara STRUNTA i det, köp vad som helst hon vill ha OCH bevara husfriden!

Senast ändrad:

Jag skulle förmoda att det finns ännu fler. Det är olika konfigurationer av samma grundformat. Det är som att du kan köpa en bilmodell med olika utrustningsnivåer...

Av de tre alternativen kan man ju lätt säga att dyrast ger mest. Större hårddisk, mer internminne mm. Så av de tre hade jag valt den.

Sedan för att kommentera en del andra svar, så använder jag ipad till mycket, men skall jag skriva mycket så tar jag hellre fram laptopen (Lenovo G580) än att sitta med "leksaken".

Och har man vant sig vid Office så ligger det väl nära till hands att fortsätta med den. Men om man inte kan flytta över den och vill spara lite pengar så kan man testa Libre Office, som är en modernare variant av Open Office...

Slutligen, jag är nöjd med min lilla Lenovo. Visst den är plastig och högtalarna låter skräp, men den fungerar bra och det är mycket dator för pengarna. Man skall dock vara medveten om att det är långt ifrån byggkvaliten som finns i deras Thinkpad-serie (min jobbdator). Men det är rejäl prisskillnad också.

//Stefan

Jag "tvingade" min hustru att använda min "gamla" Mac som var klockren för hennes behov (Windows baserat Office, samma som PC), efter det att den stationerade PCn blev för långsam m.m. och skrotades i miljöhuset.
Sen började eländet! Skärmen var för liten, tangenterna satt på fel ställen, menyn var inte som det brukar, "hur skriver man ut", "hur scannar man", ...en miljon frågor...
Till sist fick jag göra "hennes" jobb, en det ena och en det andra och nu undrar jag, var det verkligen värt det, det fanns så mycket annat att göra på min "egen" dagsagenda?

Ska vi nu lyfta det ytterligare till en högre nivå och strula till det ordentligt, då kan vi börja prata om en padda/platta vars Office imitation-App talar sitt eget språk. Jag säger bara STRUNTA i det, köp vad som helst hon vill ha OCH bevara husfriden!

Min fru är överlycklig över sin lilla Mini, hon behöver aldrig support med trilskande datorer numera!

Bankärenden, deklaration, matrecept och skvallerpressläsning går nu som en dans! Att hitta ställplatser och navigera har helt plötsligt blivit rena barnleken.

Jag säger bara STRUNTA i det, köp vad som helst hon vill ha OCH bevara husfriden!

Mycket kloka ord!

Vissa av oss tycker det är kul att lära nytt och göra på andra sätt. Speciellt kanske inom teknik.
Målet är ofta bara en ursäkt för resan.

Andra vill bara använda. Om vi ger dem det de kan och vill ha så får vi mer tid över till vår egen resa.:D

Visa bilaga 84426

Kan man uppdatera Garminen via en platta?
Jag fick beskedet att jag måste göra det med en pc. av personalen hos flera elektronikkedjor.
Har för tillfället en 4-5 år gammal acer aspire one med xp.
Fick beskedet att den är inget att uppdatera till 8an och garmin har aviserat att man kommer avsluta uppdateringstjänsten för gps via xp.
Krister.

Hustru sa imorse - Nu har jag funderat klart.
Ja då vet man att man inte har nåt mer att säga till om. :)
Å fortsatte - Jag får tillbaks xxxx på skatten så jag tror VI har råd med den här datorn.
Å nu är hon å handlar.
Nu lyser solen å HAGLAR samtidigt - häftig svensk vår.

Tillbaka
Toppen