• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Behöver man domkraften?

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025
Har man någon användning av domkraften när man ändå inte har något reservhjul med sig?
Till min bil fick man inte med något reservhjul, endast en liten pump med något däcklagningsmedel. Därför funderar jag på vad man skall ha domkraften till?

Om man ringer på assistans så har väl de en domkraft med sig eller?

Behöver man avlasta däcket om man använder pumpen?
Kanske lika bra att kasta ut pumpen också man skall ju undvika att hälla i däcklagningsmedel i däcket?

Hur gör ni andra utan reservdäck?

Martin

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Behöver man domkraften?

Har ibland använt den vid kuperade platser. Glöm dock inte att säkra med en bock!

:-/<rister

F

F.d. 25023

Guest

Vi har tänkt som du, lämnat hem domkraften och övriga verktyg. Sparat en massa vikt, Fiat's låda under framsätet väger en del.

Och då tänkte vi att bärgaren har nog med sig bärgningsbilen att bärga oss eller punkaspray & domkraft att fixa däcket, och så lämnade vi även punkasprayet hem.

Reservdäcket lämnade vi hem redan från förra bilen.

Än så länge har det funkat...:)

jyrki

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Behöver man avlasta däcket om man använder pumpen?

Martin
-----------------------------------------------------------------------------------
Hej, det kan vara bra eller nödvändigt att kunna snurra på hjulet när man fyller på tätmedlet och kanske nödvändigt att få hålet nedåt när man sedan skall fylla på luft med kompressorn.

M.v.h JANKRO.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Enligt Fiats instruktionsbok behövs inte domkraften vid lagning med punkasprayen och kompressorn som medföljer (åtminstonne till 250-chassi).

F

F.d. 58689

Guest

Då slänger jag ut min domkraft...väger väl säkert 10kg den lådan under stolen

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det hjälper inte med lite spray i däcket, när man får däckseparation.
Jag litar på Falck:D

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

JA! I mina försäkrings villkor står det att assistans försäkringen INTE gäller om man får punktering och inte har domkraft
här är texten så kolla era villkor före ni kastar ut domkraften

4.1.4 Begränsningar i ersättningsskyldighet
Försäkringen ersätter inte skada som orsakats

3. av att funktionsdugligt reservdäck eller funktionsduglig
utrustning för att byta till reservdäck
saknas (t.ex. däck på burk eller kompressor)

Ha de paffw

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Kollade i Falck Euro Assist om Punktering:

Med punktering menas att hjulet, oberoende av
orsak tappat luft. Vid punktering utförs om
möjligt hjulbyte, i annat fall bärgas fordonet till
närmaste gummiverkstad. Kostnader för inköp
av t. ex. nytt däck ersätts inte.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Efter totalt omkring 200' mils körning med MC, p-bil och husbil så har jag ännu aldrig råkat ut för någon punka! Har därför fram tills i år oftast kört utan reservdäck/reparationssatser och domkrafter. Nu har vi återigen en bil där däcket hänger under bilen (tar ju ingen plats där), domkraft etc, finns med och med normalt packad körklar bil så kan vi ändå lasta på ytterligare runt 800kg!

I vårt läge finns det då ingen anledning att bry sig! Bekvämare och enklare att låta domkraft, hjul, etc få fortsätta att hänga med. Av bla säkerhetsskäl kommer jag dock själv aldrig att byta hjul på någon bil, oavsett om prylarna är med eller ej och allraminst då på en husbil, detta arbete ingår ju ändå i min försäkring!

F

F.d. 55337

Guest

Vi har tänkt som du, lämnat hem domkraften och övriga verktyg. Sparat en massa vikt, Fiat's låda under framsätet väger en del.

Och då tänkte vi att bärgaren har nog med sig bärgningsbilen att bärga oss eller punkaspray & domkraft att fixa däcket, och så lämnade vi även punkasprayet hem.

Reservdäcket lämnade vi hem redan från förra bilen.

Än så länge har det funkat...:)

jyrki

Vi skulle aldrig åka utan reservdäck och domkraft, vi har fått punka två gånger, en gång på tyska autobahn och en gång på en mindre väg i Frankrike, och då kan jag föreställa mig vilket problem det hade blivit om vi inte hade haft med oss reservdäck. Men å andra sidan har vi ju en bil som har lite lastförmåga, totalvikt 6 ton.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Det slog mig att diskussionen hittills saknat vad man borde tänka på, för att om möjligt förebygga "punka" etc, i stället för att enbart diskutera vad vi behöver eller inte när något redan har hänt och ev följder då. Jag handlar själv med följande som jag tror är "förebyggande/principer/tankar" i bakhuvudert

1) att inte överlasta bilen
2) att minska farten vid kraftig sidovind, pga radiella belastningar på däcken
3) att minska farten vid stark värme så att inte däcken överhettas
4) att använda "rätt" lufttryck i däcken, syns bra på däcksformen mot plan mark (behöver då sällan eller aldrig mätas)
5) att inte "köra ner däcken" tills de blivit helt slut eller blivit för gamla, för lite att vinna på detta, samma sak med ex att använda vinterdäck på sommaren (fel gummiblandning ... mm)
6) under körning tar jag med i beräkningarna att en husbil är betydligt tyngre bil handlingsmässigt/däcksmässigt" än ex en personbil och ska däför köras enligt andra förutsättningar
7) köper inte däck på pris utan mer på kvalite och enligt tillverkarens rekommendationer
8) mjuk och följsam körning spar bla däck, bil i övrigt och det egna humöret
9) att då och då okulärt kontrollera däcken och att hjulbultarna är åtdragna (spec på alu-fälgar)
10) Att köra med överlast utgär alltid en risk att man biltekekniskt utmanar ödet, med att ta bort ev säkerhetsmarginaler
11) finns troligen mer man som bilförare kan tänka på vad gäller däck ....

/ Trevlig sommar önskas alla, utan "punkor" och andra obehagligheter ... , Bengt

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Tråden började bra annars. Tänkte att man kanske kunde lägga lite skambud på ett antal domkrafter. Kan vara bra att ha hemma då man mekar.;)

F

F.d. 55451

Guest

Användning av reservhjul, domkraft, verktyg, eller för att ta chansen
- verkar vara så olika som användningen av GPS-utrustning.

Där kring GPS, är konstant problem med om vad som är bäst.:rolleyes:

Men det finns ingenting som är bäst för alla

Det finns lika många lösningar som det finns individer.

Här är en av mina lösningar.
Det är inte den bästa lösningen - det är min lösning för närvarande.
:)

tjekdek.jpg +
5416.jpg
+
1775.jpg

32 kilo extra :swoon:
Fortfarande - det är mitt val.

Om jag kunde använda markisen som reservdäck eller domkraft :D -
jag skulle bli mycket glad :) om någon kunde komma med en sådan möjlighet.:)
så tack för att vi kan utbyta tips i HBK.

Senast redigerad av en moderator:

mtjok

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
1002
Medlemskap
2025

Hej När jag var i göteborg en söndag fick vi en skruv i däcket jag använde domkraften och ett lagningskitt som jag har köpt på jula samma som däckdgubbarna
använder man filar upp hålet och sticker in en tråd med lim + en kompressor från svedol 12v,det fungerar på små hål.

F

F.d. 3077

Guest

PÅ en 2 axling med troligtvis ständigt överlast behövs absolut både ett reservhjul och en redig domkraft,orginalet är oftast underdiminsjonerad,utom till Mercedes som har en suverän 2 kolvs domkraft,men även den lyfter inte hjulet tillräckligt om däcket år tomt,egen erfarenhet från en M-B Sprinter med Nordic,ständigt överlast på ca,4-500kg.
När det händer så är det på en ödslig väg i norra Härjedalen,låttmetallfälgar och plåtreserv,inga extrabultar för plåtisen,bultarna in i bromstrumman!!!.Hjälp fanns på en gård i närheten där vi kunde hitta 5 st, brickor att sätta på bultarna.
Bernt

Toppen