• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver hjälp med kylskåp

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Bilen är inlämnad i dag onsdag för fel som upptäckts efter köp. Nämnde detta med pastan, reparatören kände till det. Dock vet jag inte om han kommer att kolla det. Han skall ialla fall provköra kylskåpet.
Får tillbaka den nästa onsdag, det var en lång lista jag lämnade med. Tack alla som har svarat. Återkommer ang kur det går med kylskåpet och ev åtgärd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hur mycket är ”svindyrt”?
---------------------

Man behöver inte svindyr kylpasta till dataprocessorer som egentligen skall föra bort värme från processorn och inte föra över kyla.
Pastan till kylskåp finns/fanns att köpa hos Elektrolux servicebutiker förr för ca. 150:- för en halvkilosburk.
Nu när inte Elecktrolux är inblandade längre så tror jag någon skrev att det fanns om man ringde till Dometic i stället.
Kylpasta.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Var inne i en butik som installerar och reparerar kyl/frys i Stockholmsområdet för en vecka sen för att köpa kylpasta. De sålde pasta på tub, typ sikaflex. De ville ha 650:- för en tub. Fick köpa en ”klick” för 50:- från en av reparatörernas öppnade tub. Så inte är det billigt om man måste köpa en hel tub.
Kjell
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Var inne i en butik som installerar och reparerar kyl/frys i Stockholmsområdet för en vecka sen för att köpa kylpasta. De sålde pasta på tub, typ sikaflex. De ville ha 650:- för en tub. Fick köpa en ”klick” för 50:- från en av reparatörernas öppnade tub. Så inte är det billigt om man måste köpa en hel tub.
Kjell
Det var det jag menade med svindyrt.
Det går åt ganska mycket om man karvar bort allt gammalt och hårt.
En 30g tub räcker inte långt.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
En liten reflektion när jag läser inläggen om 1 kg burkar.. Jag har inte jobbat med kylpasta till kylskåp men väldigt mycket till elektronik generellt. Det är precis samma princip oavsett om man vill leda över värme eller kyla, dvs man vill skapa en så liten isolering, temperaturmässigt, mellan de två ytorna som möjligt. Man ska tänka på att använda "lagom" mycket pasta, absolut inte för mycket. Då försämras ledningsförmågan. Självklart ska hela ytan täckas när man skruvat ihop de plana ytorna, och då behövs oftast inte mycket.
Ett kreditkort brukat funka bra att spackla ut en tunt lager med.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En liten reflektion när jag läser inläggen om 1 kg burkar.. Jag har inte jobbat med kylpasta till kylskåp men väldigt mycket till elektronik generellt. Det är precis samma princip oavsett om man vill leda över värme eller kyla, dvs man vill skapa en så liten isolering, temperaturmässigt, mellan de två ytorna som möjligt. Man ska tänka på att använda "lagom" mycket pasta, absolut inte för mycket. Då försämras ledningsförmågan. Självklart ska hela ytan täckas när man skruvat ihop de plana ytorna, och då behövs oftast inte mycket.
Ett kreditkort brukat funka bra att spackla ut en tunt lager med.
Håller med. Kruxet är att när man tar bort kylflänsarna så ligger det väldigt mycket pasta däremellan.
Kylrören ligger inbäddade i skum men detta skummet ligger inte mot kylrören så hela hålrummet måste fyllas ut.
Fick också uppgift på att det gick att köpa för ett kilopris på 200 hos Electrolux eller likvärdig.
Ringde dock 3 olika leverantörer och bästa erbjudandet var 300g tub för typ 800.
Två tuber plus frakt skulle ha blivit nästan 1800:-.
Så det fick bli ett nytt kompressorskåp istället. Visserligen dyrare än 1800 men betydligt effektivare.
 

Matslew

HBK Intresserad
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
En liten reflektion när jag läser inläggen om 1 kg burkar.. Jag har inte jobbat med kylpasta till kylskåp men väldigt mycket till elektronik generellt. Det är precis samma princip oavsett om man vill leda över värme eller kyla, dvs man vill skapa en så liten isolering, temperaturmässigt, mellan de två ytorna som möjligt. Man ska tänka på att använda "lagom" mycket pasta, absolut inte för mycket. Då försämras ledningsförmågan. Självklart ska hela ytan täckas när man skruvat ihop de plana ytorna, och då behövs oftast inte mycket.
Ett kreditkort brukat funka bra att spackla ut en tunt lager med.
Tittar på den här tråden för att jag ska byta kylpasta i mitt gamla Dometic/Electrolux RM4401. Frågan är hur mycket kylpasta man ska använda, och jag ser att ni diskuterar det.
Någon fyller ut hela utrymmet runt röret med kylmedium, andra lägger bara ett tunt lager mellan röret och kylflänsen, precis i kontaktytan.
Jag håller med Deblenh – kylpasta inom elektronik används i tunna lager. Tveksamt om pastan kan överföra värme i tjocka lager. Det talar för att man bara ska applicera vid själva kontaktytan.
Dometics kyklpasta har artikelnummer 407142538 och kostar 450 kr plus moms.
Går också att köpa här för 530 kr:

Men om man bara ska applicera på kontaktytan är det alldeles för mycket. Borde räcka till 100 kylskåp, typ.

Vad säger ni?
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Tittar på den här tråden för att jag ska byta kylpasta i mitt gamla Dometic/Electrolux RM4401. Frågan är hur mycket kylpasta man ska använda, och jag ser att ni diskuterar det.
Någon fyller ut hela utrymmet runt röret med kylmedium, andra lägger bara ett tunt lager mellan röret och kylflänsen, precis i kontaktytan.
Jag håller med Deblenh – kylpasta inom elektronik används i tunna lager. Tveksamt om pastan kan överföra värme i tjocka lager. Det talar för att man bara ska applicera vid själva kontaktytan.
Dometics kyklpasta har artikelnummer 407142538 och kostar 450 kr plus moms.
Går också att köpa här för 530 kr:

Men om man bara ska applicera på kontaktytan är det alldeles för mycket. Borde räcka till 100 kylskåp, typ.

Vad säger ni?
Det går inte åt särskilt mycket, jag fick ungefär halva burken kvar.
 
Toppen