• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver hjälp med geometriska beräkningar...

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Behöver hjälp med geometriska beräkningar...

Nix inte i detta fallet behövs det inte. Som berättades i en tidigare tråd beräknas multiplikation och division före addition och subtraktion.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Behöver hjälp med geometriska beräkningar...

Jag är själv ganska dålig på matte. Kanske det beror på mig själv, men till viss del kanske det beror på läraren.
Jag hade fyra i matte i nian i mitten på åttiotalet, ansträngde mig lite extra sista läsåret eftersom jag hade valt naturvetenskaplig linje.
I gymnasiet hade jag svårt att hänga med, jag ställde ofta frågor, men läraren tyckte förmodligen att jag var korkad, så han ifrågasatte inför hela klassen varför jag hade valt den linjen.
Blev också hånad då jag för en gångs skull hade löst den sista och svåraste uppgiften på ett prov. Läraren sa högt och tydligt inför hela klassen "-Kan ni tänka er vem som har löst sista uppgiften, jo, denna eleven har det, och det måste ju vara ren tur..."
Jag vågade aldrig mer ställa en fråga efter det.
Betyget sjönk till en etta, men det blev en tvåa sista terminen, trots att jag aldrig hade någon frånvaro, och hade iallafall ungefär hälften rätt på proven. Min klasskamrat hade sämre resultat på proven än mig varenda gång, men fick en trea...
Det märkliga är att jag gick ut med femma i biologi, fyra i fysik och femma i kemi samt miljövårdskunskap.
Övriga kärnämnen låg jag på mest fyror och några treor.
Jag har långt efteråt börjat ifrågasätta hur en gymnasieskola kunde anställa en lärare som kränkte sina elever på detta sätt, dessutom sumpade vederbörande min chanser att fortsätta med en tekniks högskoleutbildning....

Eller så är jag helt enkelt korkad när det gäller matematik....:wub:, men jag har klarat mig bra ändå!
Nuförtiden är det bara att lägga ut dom matematiska problemen på husbilsklubben, så är det löst på två röda!:cool:

/Ludde
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.660
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp med geometriska beräkningar...

Och inte har det blivit bättre. Har färskt exempel på lärare som inte begriper att dom mobba eleverna på detta sätt. Däremot gillar jag verkligen matematiken som diskuteras i denna tråden:yes: Jättebra!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Behöver hjälp med geometriska beräkningar...

Det är ju tragiskt att det trettio år senare fortfarande förekommer.
Om de bara kunde förstå att de kan faktiskt förstöra en ung människas framtid.
Sen finns det ju barn och ungdomar som totalt saknar respekt för andra individer, och många är väldigt tykna mot lärarna, men när jag gick i skolan var det ingen som skulle en våga tänka på att vräka ur sig det vokabuläret som förekommer i många klassrum idag...
Mycket har förändrats....
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Behöver hjälp med geometriska beräkningar...

Jag är själv ganska dålig på matte. Kanske det beror på mig själv, men till viss del kanske det beror på läraren.
Jag hade fyra i matte i nian i mitten på åttiotalet, ansträngde mig lite extra sista läsåret eftersom jag hade valt naturvetenskaplig linje.
I gymnasiet hade jag svårt att hänga med, jag ställde ofta frågor, men läraren tyckte förmodligen att jag var korkad, så han ifrågasatte inför hela klassen varför jag hade valt den linjen.
Blev också hånad då jag för en gångs skull hade löst den sista och svåraste uppgiften på ett prov. Läraren sa högt och tydligt inför hela klassen "-Kan ni tänka er vem som har löst sista uppgiften, jo, denna eleven har det, och det måste ju vara ren tur..."
Jag vågade aldrig mer ställa en fråga efter det.
Betyget sjönk till en etta, men det blev en tvåa sista terminen, trots att jag aldrig hade någon frånvaro, och hade iallafall ungefär hälften rätt på proven. Min klasskamrat hade sämre resultat på proven än mig varenda gång, men fick en trea...
Det märkliga är att jag gick ut med femma i biologi, fyra i fysik och femma i kemi samt miljövårdskunskap.
Övriga kärnämnen låg jag på mest fyror och några treor.
Jag har långt efteråt börjat ifrågasätta hur en gymnasieskola kunde anställa en lärare som kränkte sina elever på detta sätt, dessutom sumpade vederbörande min chanser att fortsätta med en tekniks högskoleutbildning....

Eller så är jag helt enkelt korkad när det gäller matematik....:wub:, men jag har klarat mig bra ändå!
Nuförtiden är det bara att lägga ut dom matematiska problemen på husbilsklubben, så är det löst på två röda!:cool:

/Ludde

Exemplet om vad 2+2x2=? är nog inte ett undantag utan en regel. Problemet idag år att det inte finns några tillförlitliga "tester" för att utröna förutsättningarna i det kommande näringlivet. Med andra ord "idag utbildar vi för behovet istället för framtiden". Men det är kanske politik som inte skall avhandlas här.:confused:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Behöver hjälp med geometriska beräkningar...

Ludde det där med matematik beror mycket hur vi tänker med hjärnan.

En del är matematiska andra är konstnärliga,tekniska, logiska eller klassiska
Det är mycket sällan man har mer än tre avdessa tillgångar.
Jag har verkligen kömpat med matamatiken och har haft bra lärare, men som du inte fick mer än en 2ª eller 3ª i allmän matte. däremot i fysik/kemi fick jag bra betyg utan att ens göra läxorna. Jag har förstått att du är konstnärlig och det skall du ta vara på. Man är ju olika som tur är.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Behöver hjälp med geometriska beräkningar...

Min sjuåring har ganska mycket matte i skolan, de har matteläxa varje vecka.
Jag har förstått att de ser på matematik på ett helt annat sätt än vad vi gjorde. Ingen uppställning av tal, utan mer praktisk matematik med problemlösning. Jag är inte alls van vid den typen av uppgifter, och rätt ofta måste jag ringa till grannen, som har en tös i samma klass och fråga, men hon är i min ålder, och har inte heller lärt sig matte på det nya sättet. Så vi står ibland som två fån....:wub: och ungarna själva vet svaret!
Nu börjar jag förstå vad dom menar med uppgifterna, och många gånger är det dessutom flera svar som är rätt. Inte lätt får oss som inte har fått lära sig matte på ett logiskt sätt.

Matematik i vardagen är ju oerhört bra att lära sig redan när man är liten.

/Ludde
 
Toppen