• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Behöver en solenoid för Truma 6002c, NU!

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Någon som vet var kan kan handla gas solenoid i Göteborg när jag passerar i dag?
Min fungerar på lägsta effekt men stoppar när pannan vill öka.

Det klickar i dem men det händer inget.. sen larmar pannan efter en stund.
Såg att man kan hitta dem i England för 650:- och online i Sverige för 1450:-. Men jag hittar ingen som ha en hemma i området kring Göteborg. Kanske någon som har vetskapen om en välsorterad firma??

//Freddy

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Behöver en solenoid för Truma 6002c, NU!

När detta hände mig, med exakt samma indikationer på min gamla bil. Truma 3000 någonting. Löste sig problemet först efter dom bytt fläkten.

Om du inte är säker, så kan det vara olika problem som kan orsaka samma symtom. Ville bara varna. För när jag lämnade den på verkstaden så bytte dom olika grejer före dom kom rätt.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Kolla först så luftutsläppen inte är blockerade. Elektroniken känner av motståndet från fläkten när den skall varva upp för den högre effekten.
Klickar solenoiderna så är de förmodligen OK.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Tack för tipsen.

Jag har nu testat lite till, pannan startar och går på full effekt just nu. Det klickade från och till i solenoiderna.. jag knackade med en mejsel på dem och pannan startade. kan ju vara skräp i gasol rören som gör att solenoiderna kärvar lite.. Jag skall beställa en ny från Tyskland, samt en fläkt motor. Det är nog ändå dags att den får sig en rejäl service innan vintern.. den är byggd 1997, så man kan ju gissa att det är dags för service ;)

Ska nog blåsa gasol rören och montera ett filter också, jag har ju tank flaskor och det kan ju hända att man får en del skräp i dem från olika mackar i Europa.

//Freddy

Toppen