• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behändig brandsläckare

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Köpte idag en 1 kg ABC släckare på Lidl. Kostade 99:-
Perfekt att sätta upp bredvid spisen eftersom den tar liten plats.
Har sedan en större på annat ställe i bilen, men eftersom dom flesta bränder
börjar vid spisen så tyckte jag det här var ett bra alternativ.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Behändig brandsläckare

Jag har funderat på såna där.
Är det nån här som i ett skarpt läge har släckt en brand med en sån där liten släckare? Är dom inte tomma på typ ett par sekunder?
Jag har själv en 5-kilos i bilen, jag vill vara säker på att kunna släcka om det brinner rejält i motorrummet tex.
 
H

hilding jonasson

Guest
Sv: Behändig brandsläckare

En liten pulversläckare till hands är ju bättre än ingen alls. Jag skulle nog inte använda den i köket i första hand men runt motorn kanske om det brinner i något oljeläckage. I köket klarar man grytbränder med att ha ett grytlock till hands eller en brandsäker filt och kväva brasan. Duchslangen i diskhon eller duchen om det tatt sig i gardinerna. 1 kg pulver kräver en rejäl insats map sanering efteråt, men pulver är ju effektivt mot det mesta. Står man länge på ett ställe är en fylld vattenhink bra att ha till hands under bilen om olyckan är framme. De som far runt och säljer brandsläckare påstår att tillförlitligheten är dålig på dessa små släckare i lågprisklass även om de visar grönt.
Jag har ca 5 st på olika ställen i båt och traktor mm men aldrig behövt testa någon av dem.
Huvudbrytare på samtliga batterier bör finnas. Tänk dig att sanera ett kilo pulver under instrumentbrädan för att det börjat ryka från nån skadad kabel.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Behändig brandsläckare

Ja det är klart att den töms fort men med rätt handhavande så släcker den ganska mycket också på den tiden. Givetvis har jag en större på annan plats i bilen men storleken på den här gör att den lätt kan skruvas upp precis bredvid spisen utan att det ser illa ut. Enligt utredning så sker dom flesta bränder i husbilar och husvagnar vid spisen. Därför detta initativ. Bättre en liten precis vid spisen en inget alls där. Givetvis använder jag brandfilten vid spisen i första hand men om det krävdes skulle jag inte tveka att använda släckaren och ta konsekvenserna
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Behändig brandsläckare

De bränder som sker i kök är oftast fett eller olja då är det otillrådligt att släcka med ex. duschslang, då är det lock, brandfilt och pulver som gäller. Sen bör man väl inte ha gardin i närheten av gasolspis!
Bosse
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Behändig brandsläckare

Det bästa att släcka en brand i kök är att kväva den med tex brandfilt, i motor rum så tycker jag att pulver är det rätta , men brinner det i trä, textil så e det vatten .. men jag vet man kan inte ha med både pulver och vatten släckare , jag hade nog satsat på pulver och en brandfilt , som jag har i husbilen . Minst 6 kg på pulversläckaren ..
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Behändig brandsläckare

Tag kontakt med närmaste räddningtjänst Dom brukar arrangera sk. Brandskyddskurser i grupp för vanligt folk, åtminstone har det gorts här i Västerås!
Bosse
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Behändig brandsläckare

Detta med att släcka småbränder och att veta kapaciteten på olika släckare har jag funderat på i någon vecka nu och varför inte försöka arrangera något litet i samband med årsmötesträffen?
Antingen kan man ta dit någon från brandkåren som pratar om varianter av släckare och demonstrerar lite hur man gör med dem. eller så finns de komersiella företag som säljer släckare som gör dylikt men då kostar det nog mera.
Själv gick jag 1 veckas brandutbildning innan de satte mig i en grön motoriserad roddbåt i skärgården ett år och det var mycket bra man fick lära sig där om både brandfiltar och vart man egentligen ska rikta olika typer av brandsläckare.
Som allra minst skulle man kunna göra några olika småbrasor i grillar och sen se hur länge pulvret räcker i en 99kr släckare från lidl.
vi kan säkert skramla ihop en del släckare som folk slutat lite på för de blivit för gamla nu. Då skulle kostnaden bli noll och intet.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Behändig brandsläckare

De bränder som sker i kök är oftast fett eller olja då är det otillrådligt att släcka med ex. duschslang, då är det lock, brandfilt och pulver som gäller. Sen bör man väl inte ha gardin i närheten av gasolspis!
Bosse



Försök ALDRIG släcka brinnande matolja eller fett med vatten, det resulterar oftast i en närapå explotionsliknande reaktion, med resultatet att du får brinnande olja över dig och allt annat i närheten, resultatet kan man lätt föreställa sig.
Var rädda om er och se till att ni har bra och fungerande brandutrustning och allra viktigast, ta reda på hur den funkar.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Behändig brandsläckare

eller så finns de komersiella företag som säljer släckare som gör dylikt men då kostar det nog mera.
Det är inte bara att ha en släckare, även dessa är en fäskvara som skall kontrolleras, tex kan tryckmätaren som sitter på många släckare ha fastnat, trycket har försvunnit men det ser bra ut.
Erbjud kommersiella företag ett paket där de får demonstrera sina produkter och möjlighet att sälja sina produkter på plats, utan kostnad. De kanske på plats kan kolla de släckare som vi har i våra husbilar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Behändig brandsläckare

En en-kilos brandsläckare tömmer man på 4 sekunder, en 2-kilos på ca 8 sekunder så det gäller att rikta den rätt.
Den skall INTE riktas mot flammorna utan mot brandhärden.
Med en liten släckare får man ingen andra chans.
//W
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Behändig brandsläckare

Bättre med en I kilos vid spisen än ingen alls. Det var det tråden handlade om från början. Jag och många husbilsägare jag talat med tycker att det finns ingen bra plats för släckaren där man i första hand behöver dem, nämligen alldeles intill spisen. Givetvis är det bättre med en 5 kilos vid spisen om man har plats.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Behändig brandsläckare

Wizard den beskrivning du ger är endast rätt för vatten, kolsyra och skum där du har en direkt verkan. Vad jag minns skall pulver sprutas över så att molnet faller ner mot det som brinner och kväver elden. att spruta rakt mot bränslet skapar en sämre effekt.
 
Toppen