• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Begagnade delar Truma

McSigner

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
30267
Medlemskap
2022
Hej!
Har köpt en bättre begagnad Fiat Fendt -97. Vi har haft den inlämnad för genomgång och då konstaterades att en fläkt i värmepannan behöver bytas. Firman sa att det inte gick att få tag på reservdelar utan att man var tvungen att byta hela pannan. Att byta mot en begagnad beräknades till 20 - 25 000kr, en ny skulle kosta 35 000kr.
Är det någon som har tips på var man kan söka begagnade reservdelar? Vi skulle gärna vilja kunna använda bilen under vintern också..

// McSigner
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
Har köpt en bättre begagnad Fiat Fendt -97. Vi har haft den inlämnad för genomgång och då konstaterades att en fläkt i värmepannan behöver bytas. Firman sa att det inte gick att få tag på reservdelar utan att man var tvungen att byta hela pannan. Att byta mot en begagnad beräknades till 20 - 25 000kr, en ny skulle kosta 35 000kr.
Är det någon som har tips på var man kan söka begagnade reservdelar? Vi skulle gärna vilja kunna använda bilen under vintern också..

// McSigner

Vilken panna har du?
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
det finns ju massvis med delar till dem. jag bytte flakt och solenoider i min panna, blev som ny..

Kolla vilken panna du har, sa kan vi hitta delar ganska snart tror jag. Sen kan vi ju kontakta firman och "utbilda" dem hur man i dag kan hitta allt man behover pa i-net ;)


//Freddy
 

McSigner

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
30267
Medlemskap
2022
Oj oj, jag är helt ny här och tänkte att min fråga var "naiv" och väntade mig inte så många svar..
Härligt. Det verkar som om jag inte behöver oroa mig för min trasiga värmepanna. Jag ska snart svara er alla som har tagit er tid att svar. Tänkte att jag först ska kolla ordentligt vilken panna jag har och sen återkommer jag.

// McSigner
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej!
Har köpt en bättre begagnad Fiat Fendt -97.
Firman sa att det inte gick att få tag på reservdelar utan att man var tvungen att byta hela pannan.
Är det någon som har tips på var man kan söka begagnade reservdelar?..............

// McSigner
--------------------------------------------
Lita inte på firmor i sådana här sammanhang. Jag vet inte om de inte vill, inte kan, eller helt enkelt är för oerfarna och för slöa för att hitta delar till äldre husbilar/husvagnar. Både delar till "vitvaror" som Dj Freddy skriver och även delar till själva fordonet.
De har troligen också en rätt skapligt vinst på nya delar som de inte vill bli utan.
Nästan allt finns att få tag i, mycket är underligt billigt i förhållande till svenska priser. En del har en rätt hög prislapp även på nätet, men finns ändå som reservdel i stället för att behöva köpa en helt ny pryl.
Samt behöver man köpa en ny pryl så bör man leta på nätet även efter den.

Man kan även ofta höra eller läsa här.... "Min bilmekaniker sa att, köp för sjutton ingen gammal husbil, det finns inga delar att få tag i till dom."
Det finns i princip alla reservdelar även till de äldsta husbilarna på ex. Fiat, Peugeot, Citroën eller Tabot chassit som kom redan 1982 och fanns kvar till 1994. Men om verkstaden inte gör kraftigare försök än att ringa någon svensk eftermarknadsfirma så funkar det naturligtvis inte alls...... Byt mekaniker eller låt honom bara uttala sig om nya bilar.

Allt går att laga, frågan är bara hur mycket man behöver byta ut ;).

M.v.h. JANKRO.
 

McSigner

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
30267
Medlemskap
2022
Nu har jag ett "namn" på pannan. Det är en
Trumatic C3402, C6002

(så står det på garantibeviset). inköpt 2002 tydligen.
det är bara gasol, alltså ingen vattenburen värme.
Vi vet så lite om det här, men sakta börjar vi lära oss..
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Nja, så lätt kommer du inte undan! C3402 och C6002 är två olika pannor med maxeffekt 3400w resp 6000w. De är förmodligen ganska lika men i bruksen har angett strömförbrukningen till 0.2-2,4A resp 0,2-5,6A för den strörre, så jag misstänker att fläkten är olika.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
det serut som att motorn ar den samma enligt lanken: Motor

denna kan man ju sedan soka efter en billigare som har Ex.. Ebay

och att byta den kravs lite sunt fornuft och nagra skruvmejslar. jag gjorde det pa min, men sen kan det ju vara andra fel som paverkar pannan. men for motorbyte sa ar det intye sa svart.

Gor det sjalv och det kostar dig ca. 1000:- eller be firman fixa det for 35 000:-, inget svart val enl mig. Skulle garna vilja veta vilken firma som inte kan fa tag i delar. Sa att vi andra kan skydda oss mot deras inkompetens.

//Freddy
 

McSigner

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
30267
Medlemskap
2022
Det är en Truma, men jag kan inte säga vilken model i dagsläget. Bilen är på service och instruktionsboken ligger i bilen.:confused:
Nja, så lätt kommer du inte undan! C3402 och C6002 är två olika pannor med maxeffekt 3400w resp 6000w. De är förmodligen ganska lika men i bruksen har angett strömförbrukningen till 0.2-2,4A resp 0,2-5,6A för den strörre, så jag misstänker att fläkten är olika.
Attans då! då får jag dyka djupare in i alla papper (de flesta på tyska) som följde med..
 

Nettan Cedergren

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30418
Medlemskap
2021
Kolla om det inte är så enkelt som att det sitter en etikett på pannans framsida (den som är mot dig när du tittar på den) som talar om vilken modell på panna det är. det gör det på min.
Prova att starta pannan och försök beskriva vad som händer (eller för all del filma).
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Nu har jag ett "namn" på pannan. Det är en
Trumatic C3402, C6002

(så står det på garantibeviset). inköpt 2002 tydligen.
det är bara gasol, alltså ingen vattenburen värme.
Vi vet så lite om det här, men sakta börjar vi lära oss..

När vi beställde vår ci Riviera 55P 2003 ville vi ha den med c6002 pannan.
Då bilen var föreställd gick det inte att ändra så vi fick den med c3402.
Men det var inga problem då Alde bytte brännarmunstycket och ett kretskort mot en kostnad för Biö.
Då blev pannan uppgraderad till c6002.
Kompletterade med ett värmeutblås till.
För om jag inte minns blev det ett steg till med högre effekt efter uppgraderingen
Bytte den 5 år senare till c6002 med 1900 watt elvärme.

Krister.
 
Senast ändrad:

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
krister o ursula, när ni bytte munstycke o kretskort blev förbrukningen högre av gasol ,vill gärna byta så elvärme blir inkopplad , ligger nästan på inkopplad sladd för behov av el behövs för luftmask mvh suned
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Hej. Eftersom det var en ny bil, så gjordes uppgraderingen innan leveransen till oss.
Men det måste ha ökat både el och gas åtgång då värmeeffekten ökar från 4000 watt till 6000 watt.
Bytet av panna med elslinga på 1900 watt gav inte den effekten som jag trodde.
Så det var inte värt kostnaden för pannbytet anser jag.
Använde inte elvärmen vid många tillfällen och bytte bil året efter.

Hälsn. Krister.
 
Toppen