• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Begagnad N-B Arto/Flair med boggie

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Har någon erfarenheter av N-B Arto eller Flair dubbelboggie? ( Los Suecos, visst hade ni en sådan?) 3-5 år begagnad vore bra. Är det uppvärmda tankar? Klimatanläggming i bodelen?
 
Har någon erfarenheter av N-B Arto eller Flair dubbelboggie? ( Los Suecos, visst hade ni en sådan?) 3-5 år begagnad vore bra. Är det uppvärmda tankar? Klimatanläggming i bodelen?
Mats vi hade inte boggi på vår Flair, det var en Niesman Flair 8000 CEBW. Däremot har vi haft 2 Arto med boggi, Niesmann+Bischoff Arto 79LE 2012 och en Niesman+Bischoff Arto 88F 2014.

Båda bilarna var vi nöjda med, däremot inte med vår Flair, troligen otur med ett måndagsexemplar.

Tommy
 
Arto har boggie flair har tvillinghjul.
A=boggie byggd på Fiat med Alkochassi
F=tvillinghjul byggd på Iveco med standard chassi
båda modellerna har har tankarna i dubbelgolvet dvs uppvärmda då länge ni har värmen på :-)
frågan ni får ställa er är framhjulsdrift eller bakhjulsdrift ?
jag vet vad vi föredrar efter några års åkande (bakhjul stora tanka total frihet)
/ Bengt
 
Absolut vi kör året runt och vintertid fungerar bakhjulsdriften bäst
då man har mest tryck på drivhjulen bak,
Har provat det mesta både på Hb och Buss och för min del så Absolut bakhjulsdrift!
 
En må tilbake til før 2007 for å finne Flair på Fiat ALKO tandem chassi. Fra 2007 har Flair kun blitt bygget på Iveco Daily chassi og Arto på Fiat ALKO AMC. Før 2007 ble Arto bygget på Fiat standard chassi.
 
Köpte en Arto 88F ny 2015. Fantastisk bil i sin helhet. Tyvärr var det så mycket fel så firman återköpte bilen. Främst pga att det blev blåsor i lacken på allt som var glasfiber. Lackades om 3 ggr. Hade flera fel tex duschvägg sprack, elsystemet pajade. Vattenläckan i golv mm.
Typiskt måndagsexemplar. Inga fler Niesman för vår del.
 
Bakhjulsdrivna husbilar med boggie är väl ganska ovanliga?
Jag vet, men folk tror oftast att är det mer än 2 hjul bak så kallas det boggie, fast det kan vara både tvillingmontage eller tandemaxlar. Det är sällan det är en boggie på husbilar. Oftast bara tandemaxlar.
 
Jag vet, men folk tror oftast att är det mer än 2 hjul bak så kallas det boggie, fast det kan vara både tvillingmontage eller tandemaxlar. Det är sällan det är en boggie på husbilar. Oftast bara tandemaxlar.

Det kunde ju vara bra att städa bland begreppen, som det nu är kastas olika benämningar på de olika konfigurationerna omkring så att
man aldrig är riktigt säker på vad som menas.
 
Har någon erfarenheter av N-B Arto eller Flair dubbelboggie? ( Los Suecos, visst hade ni en sådan?) 3-5 år begagnad vore bra. Är det uppvärmda tankar? Klimatanläggming i bodelen?
Vi har en flair bakhjulsdrivning på Iveco chassi 7,5 ton. Tankarna ligger i dubbel golv uppvärmda. Klimatanläggning är oftas monterat. Vi har haft två Arto framhjulsdrivna & två Flair under 17år Har alltid använd dessa året runt. mycket nöjda med alla bilar vi haft.
 
Tillbaka
Toppen